سفر رئیسی به نیویورک در میانه اعتراض‌‌های داخلی و خارجی؛ نتانیاهو: درباره ایران با بایدن صحبت می‌کنم

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۷

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. او برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا می‌رود. همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیش از ترک فرودگاه بن گوریون برای حضور در مجمع عمومی گفته است که درباره ایران با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، گفتگو خواهد کرد.

آقای نتانیاهو گفته است: «من فکر می‌کنم دنیا امروز می‌بیند و من هم البته تاکید خواهم کرد که ایران تمام تعهداتش را زیر پا می‌گذارد و بی‌شرمانه دروغ می‌گوید و قصد دارد سلاح هسته‌ای بسازد و به تخاصمش در منطقه ادامه دهد. ما با هر دوی اینها خواهیم جنگید. من امروز تهدیدهای یکی اعضای رژیم ایران را شنیدم. توصیه می‌کنم ما را تهدید نکنید. او باید بداند و این رژیم باید بداند که ما به هر حمله به شهروندان و مردم‌مان واکنش قهریه نشان می‌دهیم.»

پیشتر نیز خبرسفر آقای رئیسی به نیویوک موج انتقاد و مخالفت را در میان سیاستمداران آمریکایی، به ویژه جمهوری‌خواهان در کنگره به دنبال داشت.

سرکوب سنگین مخالفان و معترضان در ایران در یک سال گذشته در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی در کنار سابقه او در «هیات مرگ» هیئت رسیدگی به وضعیت زندانیان سیاسی و عامل اجرای احکام اعدام گسترده مخالفان سیاسی یکی از دلایل اعتراض‌ها به حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران است.

معترضان ایرانی آمریکایی نیز وعده داده‌اند در برابر محل سخنرانی و محل اقامت رئیس جمهوری ایران گردهمایی‌های اعتراضی برگزار خواهند کرد.

این دومین بار است که ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت می‌کند.

در آستانه سفر ابراهیم رئیسی چند تن از قانونگذاران آمریکایی با پیشنهاد طرحی به کنگره این کشور خواهان ممنوعیت ورود رئیس جمهوری ایران و هیات همراهش به نیویورک شدند.

اما بر اساس توافقی که آمریکا با سازمان ملل متحد دارد، واشنگتن نمی‌تواند مانع سفر مقام‌های کشورهای مختلف برای حضور در سازمان ملل متحد شود.

وزارت خزانه داری آمریکا سال ۲۰۱۹ ابراهیم رئیسی را که رئیس وقت قوه قضائیه ایران بود به دلیل موارد نقض حقوق بشر، از جمله اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال، شکنجه، و دیگر آزارهای غیرانسانی دیگر علیه زندانیان در این دوران و ایفای نقش در «هیات مرگ» در زمانی که دادستان تهران بود، تحریم کرد.

سفر رئیس جمهوری ایران با سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و اغاز اعتراضات سراسری در ایران از یک سو و با توافق تهران واشنگتن برای تبادل زندانی و نیز آزاد سازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران همزمان شده است.

همزمان با سالگرد کشته شدن مهسا امینی، نیروهای امنیتی در ایران با حضور سنگین و مسلحانه در معابر عمومی و جلوگیری از تجمع‌های بیش از سه نفر تلاش کردند جلوی شکل‌گیری تظاهرات را در شهرهای مختلف ایران بگیرند.

علیرغم تلاش گسترده حکومت ایران برای ممانعت از بروز اعتراضات تازه در سالگرد کشته شدن مهسا امینی، چند شهر ایران شاهد تجمع‌های پراکنده و شعارهای ضدحکومتی بوده و یک نفر در سقز از ناحیه سر هدف تیراندازی قرار گرفت.

روزنامه شرق در ایران گزارش داده است که به جز تهران، بر اساس آمارهای رسمی در شهرهای دیگر دست کم ۲۷۰ نفر بازداشت شده‌اند اگرچه آمارهای غیررسمی از دستگیری‌های گسترده‌تری حکایت دارد.

بازداشت‌شدگان طیف‌های گوناگونی را در بر می‌گیرند، از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سال گذشته تا هنرمندان و فعالان مدنی و سیاسی و شهروندان عادی.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در آستانه سفر رئیس جمهوری ایران به نیویورک از تمامی‌ کشورهای عضو سازمان ملل خواست در جریان دیدارهای خود با رئیس جمهوری و دیگر مقام‌های ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سرنوشت فعالان سیاسی بازداشت شده در ایران را در مرکز توجه و گفتگوهای خود قرار دهند.
بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *