سخنرانی ابراهیم رئیسی در سازمان ملل، همزمان با اعتراض‌ها به حضور هیات جمهوری‌اسلامی در نیویورک

By | ۱۴۰۲-۰۶-۲۹

سخنرانی ابراهیم رئیسی در حالی در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد که اعتراضات به حضور هیات جمهوری اسلامی در نیویورک ادامه دارد. در همین حال، اعضای هیات اعزامی جمهوری اسلامی حاضر به پاسخگویی به هیچ‌یک از پرسش‌های ایران‌اینترنشنال نبودند.

ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، خیزش انقلابی مردم ایران را به جنگ رسانه‌ای غرب نسبت داد و گفت: «سال گذشته ملت ایران آماج بزرگترین حمله رسانه‌ای و جنگ روانی تاریخ قرار گرفت.» او افزود: «برخی از کشورهای غربی و سرویس‌های اطلاعاتی آنها در سال گذشته دچار اشتباه محاسباتی شدند.»

رییس‌ جمهوری ایران با شکست‌خورده خواندن «پروژه آمریکایی کردن جهان» و دفاع از اقدام‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی، امنیت کنونی برخی کشورهای منطقه را «مدیون» اقدام‌های قاسم سلیمانی خواند و کشته شدن او را «جایزه به داعش» توصیف کرد.

رئیسی خروج آمریکا از برجام در زمان ترامپ را «نقض مسلم اصل وفای به عهد» خواند و گفت ایالات متحده باید برای نهایی کردن مذاکرات اعتمادسازی کند.

رییس‌جمهوری ایران کشورهای اروپایی را نیز به عدم پایبندی به تعهدات خود در برجام متهم کرد و گفت این کشورها باید «درک کنند با سرعت گرفتن در مسیر پرهزینه تقابل، بازنده خواهند شد.»

رئیسی بدون اشاره به کمک‌های پهپادی جمهوری اسلامی به روسیه در جنگ اوکراین گفت درگیری نظامی راه‌حل مساله اوکراین نیست و خاطرنشان کرد تهران از هر ابتکاری برای پایان جنگ و آغاز روند سیاسی استقبال می‌کند و آماده نقش‌آفرینی در این زمینه است.

او در بخشی دیگر از سخنانش گفت «اسلام‌ستیزی و آپارتاید فرهنگی» در صورت‌های مختلف خود، از جمله سوزاندن قرآن و منع حجاب در مدارس، نمود پیدا کرده است.

رئیسی با تاکید بر دیدگاه اسلام درباره خانواده، از سازمان ملل خواست «حفاظت از حریم خانواده و ازدواج» را به «دستور کار مشترک جهانیان» تبدیل کند.

رییس‌جمهوری ایران با تکرار مواضع کوییرستیزانه جمهوری اسلامی، نهاد خانواده را ناشی از «وصلت یک زن و یک مرد» دانست و به صورت تلویحی سایر شکل‌های تشکیل خانواده از جمله ازدواج افراد همجنس را «روایت‌های ساختگی از زوجیت و جنسیت»، «تلاش برای حذف مفاهیم متعالی نظیر مادر، پدر و خانواده طبیعی» و مصداق «جنایت علیه بشریت و موجب انقطاع نسل بشر» دانست.

او با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در غرب گفت: «آیا آمریکا که خودبزرگ‌ترین زندان مادران در جهان را دارد، می‌تواند صادقانه نگران حقوق زنان باشد.»

ادامه اعتراض‌ها به حضور هیات جمهوری اسلامی در نیویورک

سخنرانی رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل در حالی برگزار شد که شماری از ایرانیان مقابل محل برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل تجمع اعتراضی برگزار کرده‌ و شعارهایی از جمله «زن زندگی آزادی»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «نه به معامله با ملاها» سردادند.

مریم رحمتی، خبرنگار ایران اینترنشنال، هنگام ورود ابراهیم رئیسی به محل نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای سخنرانی، از او سوال‌هایی پرسید، اما رئیسی از پاسخ خودداری کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز از پاسخ دادن به پرسش‌های مختلف و مکرر خبرنگار ایران‌اینترنشنال خودداری کرد.

علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی، نیز در حاشیه این نشست در پاسخ به پرسش‌های مکرر خبرنگار ایران‌اینترنشنال درباره معترضان و کودکان کشته شده و خبرنگاران بازداشتی در خیزش انقلابی هیچ پاسخی نداد.

گزارش کیان امانی،‌ خبرنگار ایران‌اینترنشنال، رفتار هیات جمهوری اسلامی در نیویورک را با خبرنگاران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نشان می‌دهد.

در همین حال، خبرنگاران ایران‌اینترنشنال گزارش دادند رفتارهای غیر متعارف هیات جمهوری اسلامی، از جمله ایجاد مزاحمت برای روزنامه‌نگاران، تردد از در پشتی هتل و اقدام‌هایی همچون آوردن یک دستگاه مایکروفر به داخل هتل باعث جلب توجهات شده است.

به گفته خبرنگاران ایران‌اینترنشنال، اعضای هیات جمهوری اسلامی همچنین در میانه نشست سازمان ملل، برای خرید و تهیه سوغاتی در رفت‌وآمد بودند.

به گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال، اعضای هیات اعزامی جمهوری اسلامی در نشست سازمان ملل، همچنین یک مایکروفر را به داخل هتل محل اقامت خود آورده‌اند، که همین امر در فرایند بازرسی ابراز تعجب کادر امنیتی حاضر در محل را در پی داشته است.

سخنرانی رئیسی واکنش مقام‌های مختلف خارجی را نیز به همراه داشت. گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، سخنرانی ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل را، در حالی که تصویری از مهسا ژینا امینی در دست داشت، ترک کرد.

جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه، با اشاره به حضور ابراهیم رئیسی در نیویورک در جمع خبرنگاران گفت: قصاب تهران با وجود تحریم‌ها علیه او و با ویزایی که دولت بایدن به او داده، وارد خاک آمریکا شده و در سازمان ملل مشغول تبلیغات برای حکومت ایران است.

ارنست در واکنش به مبادله زندانیان آمریکا و جمهوری اسلامی در ازای آزادسازی شش میلیارد دلار گفت: جو بایدن از تشویق ایران به «دیپلماسی گروگان‌گیری» دست بردارد.

مارشا بلکبرن، دیگر سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، نیز گفت: «ابتدا بایدن شش میلیارد دلار در مبادله زندانیان به ایران تحویل داد و اکنون به ابراهیم رئیسی اجازه ورود به آمریکا و سخنرانی در سازمان ملل را داده است؛ تعظیم کردن بر [رژیم] ایران را متوقف کنید.»

در همین حال، لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال، به نقل از یک منبع آگاه به دیدار علی باقری‌کنی با مقام‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان در نیویورک اشاره کرد و نوشت: «هیچ پیشرفتی در بازگشت به مذاکرات اتمی با ایران حاصل نشده است.»
ایران‌ اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *