تصویری فاجعه بار از فرار دسته‌ جمعی مغزها از ایران را ببینید

By | ۱۴۰۲-۰۶-۳۰

تصویری از مهاجرت دسته‌ جمعی نخبگان که پخمگان را به وجد می‌آورد و ایران‌دوستان را به گریه می‌اندازد! (عکس زیر) این تصویر ۱۳ جوان فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف است که همگی در یک پرواز به آمریکا مهاجرت کرده‌اند! هرکدام از این چهره‌ها نخبگانی هستند که ناامید از فراهم شدن فرصت و وضعیت حاکم بر کشور ناچار به مهاجرت شده‌اند!

فراز مغزها یا صادرات نخبگان؟

فرار مغزها’ که برخی در ایران آن را ‘صادرات نخبگان’ می نامند، به شکلی خزنده در حال از بین بردن بخش عمده ای از سرمایه انسانی به عنوان موتور توسعه کشور است.

سرمایه انسانی یکی از مهمترین عوامل توسعه و پیشرفت یک جامعه به شمار می‌آید؛ تا جایی که می شود از سرمایه انسانی هر کشور به عنوان ثروت آن یاد کرد. دانشمندان، متخصصان، پژوهشگران و دانشجویان از مهمترین سرمایه های کشور محسوب می‌شوند. اما امروزه برخی کشورها با پدیده ای به نام مهاجرت نخبگان و به عبارتی دیگر فرار مغزها روبرو هستند؛ پدیده ای که آسیب بزرگی به سرمایه انسانی جامعه می زند و آن را از اعتبار و انباشت علمی خود محروم می کند.

در همین ارتباط بر اساس برخی از آمارهای منتشر شده، از 125 دانش آموزی که طی سال های گذشته در المپیادهای جهانی رتبه کسب کرده اند، 90 نفر در دانشگاه های آمریکایی تحصیل می کنند. سایت خبری ‘المانیتور’ در گزارشی ضمن اشاره به آمار صندوق بین المللی پول، نوشت: سالیانه بین 150 تا 180 هزار نفر از ایرانیان تحصیل کرده برای خروج از ایران اقدام می‌کنند.

المانیتور، خروج این تعداد از افراد را معادل خروج 50 میلیارد دلار سرمایه از ایران دانست و نوشت: ایران از نظر فرار مغزها در میان 91 کشور در حال توسعه و توسعه نیافته جهان مقام نخست را از آن خود کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *