رضا نقی‌پور، همراه پرحاشیه ابراهیم رئیسی در نیویورک کیست؟

By | ۱۴۰۲-۰۶-۳۱

«کیان امانی»، خبرنگار «ایران اینترنشنال»، در حال گزارش دادن از سخنرانی «ابراهیم رئیسی» در صحن سازمان ملل و حضور همراهان رییس‌جمهور در مراکز خرید یهودیان در نیویورک است. همزمان، فردی که از هیات همراهان دولت ابراهیم رئیسی است، با ظاهری دیپلماتیک اما رفتاری غیرموجه، وارد کادر دوربین می‌شود. با جملات و کلماتش سعی در به هم زدن آرامش خبرنگار ایران اینترنشنال دارد و به سوالات کیان امانی در مورد نام، سمتش و حتی آشنایی با نام‌هایی همچون «مهسا امینی»، «کیان پیرفلک» و کشته‌شده‌های اعتراضات سراسری جوابی نمی‌دهد. ادبیاتی زننده دارد و از گزارشگر و فیلمبردار ایران اینترنشنال، فیلمبرداری می‌کند.

نامش «رضا نقی‌پور» است؛ یک نام سازمانی در وزارت اطلاعات که از دهه ۸۰ خورشیدی روی او مانده و هنوز هم با همان نام در ساختمان پاستور شناخته می‌شود.

رضا نقی‌پور، مامور رده میانی وزارت اطلاعات، تهدیدکننده خبرنگاران، مدیر نزدیک «علی‌رضا جهانبخش» و «مهدی طارمی» و رابط این دو با دفتر ابراهیم رئیسی کیست، و در نیویورک چه می‌کند؟

از رابطه طارمی و جهانبخش با نقی‌پور چه می‌دانیم؟

یک منبع «ایران‌وایر» در فدراسیون فوتبال، رضا نقی‌پور را این‌گونه توصیف می‌کند: «بد دهن و هتاک بود. حتی در مکالمات دوستانه. به‌شدت علاقه به دیده شدن داشت و به همین دلایل هم به برخی از بازیکنان فوتبال خیلی سریع نزدیک شد.»

داستان رضا نقی‌پور را باید از انتها به ابتدا خواند؛ از ۲۴مرداد۱۴۰۱ که «مرضیه سلیمانی»، خبرنگار و عکاس خبرگزاری «ایرنا» که اخبار حوزه ریاست‌جمهوری و دولت را پوشش می‌دهد، در حساب توییتری خود مدعی شد «مهدی طارمی» و «علیرضا جهانبخش» را در ساختمان ریاست‌جمهوری دیده و از این دو بازیکن خواست توضیح دهند که چرا به دفتر ابراهیم رئیسی رفته بودند.

ساعاتی بعد، خبرنگار ایرنا مجبور می‌شود، توییت خود را حذف کند. با این حال، اخبار مرتبط با این دیدار به‌سرعت در رسانه‌های ایران منتشر شد. پیگیری‌های خبرنگاران نیز به یک نام رسید؛ رضا نقی‌پور.

دلیل حضور مهدی طارمی و علی‌رضا جهانبخش در دفتر ریاست‌جمهوری، ملاقات با «محمد مخبر»، معاون اول رییس‌جمهور و شخص ابراهیم رئیسی برای دو هدف بود؛ نخست گرفتن وعده پاداش‌ حواله واردات خودرو برای صعود تیم فوتبال به جام‌جهانی و دوم، تغییر سرمربی تیم فوتبال.

در هر دو مورد نیز موفق شدند. هم به پاداش ویژه صعود رسیدند و هم «کارلوس کی‌روش» جانشین «دراگان اسکوچیچ» شد.

رسانه‌های ایران اما عامل برگزار شدن این جلسه و دیدار مهدی طارمی و علی‌رضا جهانبخش با رییس‌جمهور و معاونش را، رضا نقی‌پور، «مدیرکل تشریفات دفتر ریاست جمهوری» معرفی کردند.

آخر برود یا بیاید؟

رضا نقی‌پور، ۳۰مرداد۱۳۹۸ با حکمی از سوی «جعفر سمیعی»، مدیرکل وقت حراست وزارت ورزش و جوانان، به ریاست حراست فدراسیون فوتبال منصوب می‌شود. یعنی در دوران ریاست نخست «مهدی تاج» در فدراسیون فوتبال.

طبق قوانین وزارت ورزش و جوانان، روسای فدراسیون‌های ورزشی اجازه صدور احکام مربوط به انتصاب مدیران حراست فدراسیون‌های تحت امر خود را ندارند. مدیران حراست فدراسیون‌ها باید ابتدا از سوی مدیر کل حراست وزارت ورزش و جوانان به وزارت اطلاعات معرفی شده، مورد تایید قرار بگیرد و سپس به فدراسیون ورزشی معرفی شود.

رضا نقی‌پور تا مرداد۱۳۹۸ گزینه‌ای ناشناخته برای ورزش ایران بود، اما انتصابش در آن زمان دیگر عجیب به‌نظر نمی‌رسید. او هم یکی از مدیران حراستی و امنیتی جدید و جوانی محسوب می‌شد که در دستگاه وزارت ورزش و جوانان دولت «حسن روحانی» به فدراسیون‌های ورزشی و باشگاه‌ها تحمیل می‌شد.

او پیش‌از آنکه وارد حراست فدراسیون فوتبال شود، در دوران شهرداری «محمدباقر قالیباف»، معاون حراست شهرداری تهران بود.

آذر ۱۴۰۰، رضا نقی‌‌پور به «شهاب‌الدین عزیزی خادم»، رییس وقت فدراسیون فوتبال اطلاع داد که به‌عنوان مدیرکل تشریفات نهاد ریاست جمهوری انتخاب شده است و باید به‌زودی از فدراسیون فوتبال جدا شود؛ خبری که در آن روزها به‌نظر می‌رسید شبیه به یک شوخی یا بازارگرمی باشد.

منبع ایران‌وایر در فدراسیون فوتبال می‌گوید: «غیرقابل باور بود، چون تصور می‌کردیم شخصی که مدیرکل تشریفات دفتر ریاست جمهوری می‌شود، باید حداقل‌ یک زبان بین‌المللی را بلد باشد، یا انگلیسی، یا عربی، یا یک زبانی که بتواند لااقل در یک دیدار رسمی با آن صحبت کند. آقای نقی‌پور حتی فارسی را درست صحبت نمی‌کرد.»

گواهش ویدیویی است که از رضا نقی‌پور در زمستان ۱۴۰۰ منتشر شد؛ ملاقات پرحاشیه «ولادیمیر پوتین» با ابراهیم رئیسی در مسکو.

دیدار رییس‌جمهوری ایران با ولادیمیر پوتین، توام با بی‌احترامی‌هایی نامرسوم بود؛ از یک میز طولانی که فاصله‌ای غریب بین دو رییس‌جمهوری ایجاد می‌کرد، تا آدامس جویدن پوتین در حین صحبت کردن با رئیسی.

در نهایت، زمانی که رییس‌جمهوری ایران از کاخ کرملین بیرون رفت، مجبور شد در سرما و زیر بارش برف منتظر بماند، چون خودرو تشریفات مقابل در ورودی قرار نداشت.

در این لحظه، رضا نقی‌پور درحالی که به سمت خودروی ابراهیم رئیسی می‌دوید، فریاد می‌زد: «Go…Go»؛ منظور او از این کلمه انگلیسی، «آمدن» بود، نه «رفتن»!

مزاحمان حکومتی در نیویورک

می‌گویند برای دیده شدن، ممکن است دست به هر عملی بزند. در زمان حضورش به‌عنوان رییس حراست فدراسیون فوتبال، گاهی کنار زمین فوتبال در حال فریاد زدن و عربده‌‌کشی بر سر داوران بازی‌های ملی دیده می‌شد و گاهی هم تصاویرش به‌عنوان کنونی خود را در صفحات اینستاگرام آرایشگرهایی با فالوورهای پرتعداد قرار می‌داد.

شهوت شهرت و دیده شدن، او را این بار مقابل دوربین ایران اینترنشنال قرار داد و درحال کلنجار رفتن با خبرنگاری که می‌خواست از وضعیت سخنرانی ابراهیم رئیسی گزارشی تهیه کند.

منابع ایران‌وایر می‌گویند که او در فدراسیون فوتبال ادعا می‌کرد رضا نقی‌پور نام سازمانی اوست و نام حقیقی‌اش باید پنهان بماند.

هم‌زمان با نمایش رضا نقی‌پور مقابل دوربین شبکه ایران اینترنشنال، تصاویری از مزاحمت «یوسف سلامی»، خبرنگار حکومتی صداوسیما جمهوری اسلامی برای خبرنگاران صدای آمریکا و همین‌طور حضور «مجتبی امینی» تهیه کننده سریال امنیتی «گاندو»، در نیویورک منتشر شد.

همراهان ابراهیم رئیسی در دومین حضورش در نیویورک، جنسی متفاوت از تمام همراهان روسای جمهور دیگر دارند.
پیام یونسی‌پور
درباره ایران‌وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *