اتحادیه اروپا: هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد

By | ۱۴۰۲-۰۷-۰۲

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به عزم کشورهای اروپایی برای دستیابی به یک توافق جامع با جمهوری اسلامی تاکید کرد جایگزینی برای برجام وجود ندارد.

مورا در پستی در اکس با اشاره به دیدارش با علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه ایران، آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، و دیپلمات‌های اروپایی، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت در این دیدارها برجام مورد بحث قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه سیاست اروپا مبنی بر دستیابی به یک توافق جامع با جمهوری اسلامی اثبات شده،این توافق را شامل محدودیت‌های هسته‌ای مشخص و کاملا قابل راستی‌آزمایی از طریق آژانس و نظارت بر لغو همه‌جانبه تحریم‌ها دانست که اجازه می‌دهد ایران یک برنامه هسته‌ای قوی و شفاف داشته باشد.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «تفاوتی نمی‌کند که این توافق برجام یا «بهترین توافق» خوانده شود، جایگزینی برای آن وجود ندارد.»

از سوی دیگر، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه هر گونه پیشرفت در روند احیای برجام را مشروط به تصمیم آمریکا برای حل‌ این موضوع دانست و گفت: اگر آمریکا نیت و اراده واقعی خود را نشان دهد، امکان دستیابی به توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام دور از دسترس نیست.

امیرعبداللهیان ادامه اعمال تحریم‌ها از سوی ایالات متحده را در روند احیای برجام غیرسازنده خواند و گفت: «دولت آمریکا حتی همزمان با اجرای توافق اخیر برای تبادل زندانیان نیز دست به اقدامات غیرسازنده تحریمی علیه ایران زد و نشان داد که حاضر به‌اصلاح رفتارهای غلط و ناکارآمد گذشته خود نیست.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا در جدیدترین دور تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی، هفت فرد و چهار نهاد مستقر در ایران، چین، روسیه و ترکیه را به دلیل ارتباط با برنامه پهپادی جمهوری اسلامی تحریم کرد. شرکت هسا، وابسته به وزارت دفاع که با حمایت سپاه پاسداران، پهپاد‌های سری «ابابیل» و «شاهد» را تولید می‌کند، در فهرست این تحریم‌ها قرار گرفت.

تلاش‌های آمریکا و اروپا برای حل‌وفصل دیپلماتیک مساله هسته‌ای ایران در حالی است که اسرائیل این اقدام‌ها را کافی نمی‌داند و بر افزایش فشارها و به کارگیری تهدید نظامی جدی تاکید دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جمعه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل با تاکید بر اینکه تهدید جمهوری اسلامی چیزی جز «یک لعنت برای تمام جهان» نبوده، خواهان به‌کارگیری «تهدید نظامی جدی» برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای شد.

هیات جمهوری اسلامی در سازمان ملل در واکنش به این سخنان نتانیاهو مبنی بر ضرورت وجود تهدید نظامی معتبر برای جلوگیری از برنامه اتمی ایران، اعلام کرد که ایران «حق کامل خود را برای پاسخ به هرگونه اقدام نظامی و یا هر تهدیدی از سوی اسرائیل، محفوظ می‌داند.»
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *