دامنه نفوذ تهران به برلین هم می‌رسد

By | ۱۴۰۲-۰۷-۰۸

احمد صمدی – نشریه دی ولت آلمان به مقاله ایران‌اینترنشنال درباره شبکه نفوذ ایران در دولت و مراکز تصمیم‌گیری‌ آمریکا پرداخت و نوشت که ردی از شبکه‌سازی تهران به برلین هم منتهی می‌شود. شماری دیگر از رسانه‌های این کشور هم به ارتباطات عدنان طباطبایی با وزارت امور خارجه آلمان پرداختند.

دی ولت از اینکه نشریات مهم آمریکایی از جمله واشینگتن‌پست و نیویورک‌تایمز به چنین موضوع مهم و حساسی نمی‌پردازند ابراز تعجب کرد اما بیش و پیش از هر چیز به انتقاد از وزارت امور خارجه آلمان پرداخت.

بر اساس این گزارش که پس از انتشار گزارش تحقیقی ایران‌اینترنشنال درباه «ابعاد پنهان جنگ نرم تهران» منتشر شده است، موارد افشا شده سوالات جدیدی را در مورد عملکرد این وزارت‌خانه در موضوع ایران ایجاد می‌کند؛ به ویژه اینکه پروژه‌های یکی از این افراد یعنی عدنان طباطبایی از سوی وزارت امور خارجه تامین مالی شده است.

عدنان طباطبایی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل مرکز تحقیقات کاربردی همکاری با شرق است که بر اساس گزارش ایران‌اینترنشنال، پس از توافق برجام به عنوان مشاور با «گروه بین‌المللی بحران» کار می‌کرد و به مقامات ارشد ایران دسترسی داشت.

ارتباط عدنان طباطبایی با وزیر امور خارجه آلمان چیست؟

دی ولت در ادامه به ایمیل طباطبایی به وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی پرداخت که موضوع آن، نوشتن مقالات و انتشار آن‌ها با نام مقام‌های فعلی و سابق است.

این نشریه افزود چنین اقدامی یعنی اینکه کارشناسانی چون طباطبایی به‌طور مستقیم با «دستکاری حقایق و تحت‌ نام نویسندگان دروغین» در ایجاد تصویری مداخله می‌کنند که از ایران به خارج ارائه می‌شود.

روز سه‌شنبه چهارم مهر ایران‌اینترنشنال و سمافور گزارش‌هایی درباره عملیات نفوذ جمهوری اسلامی در دولت و مراکز تصمیم‌گیری‌های کلان در ایالات متحده آمریکا منتشر کردند.

ایمیل‌هایی که در این دو گزارش به آن‌ها استناد شده است بیانگر همکاری و هماهنگی مقام‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و افرادی ایرانی‌الاصل هستند که حاضرند چشم، گوش و زبان رژیم در صحنه‌های بین‌المللی باشند.

با این‌ حال دی ولت و سایر رسانه‌های آلمان این را موضوعی عجیب خواندند که از میان افرادی که در گزارش ایران‌اینترنشنال نامشان فاش شده، فقط عدنان طباطبایی ادعای «جعلی بودن اسناد فاش شده» را مطرح کرده است.

از سوی دیگر از نظر مقاله‌نویس دی ولت، بدون در نظر گرفتن اصالت اسناد ارائه شده، این سوال پیش می‌آید که مرزهای تعیین‌کننده بین «کارشناس مستقل و موضوع تخصص» کجاست، چرا که به گفته این نشریه، مشخص است کارشناسان مذکور مساله حمایت از مسیر مذاکرات با ایران را مطرح کرده‌اند.

همچنین واضح است که کارشناسان می‌توانند با مقامات ارشد سیاسی ارتباط داشته باشند اما حفظ این ارتباطات نباید به استقلال تخصص آن‌ها لطمه وارد کند.

شریک وزارت امور خارجه آلمان و نویسنده در سایه آخوندها

نشریه برلین تسایتونگ هم در مطلبی یادآور شد که یکی از شرکای وزارت امور خارجه احتمالا «نویسنده در سایه» آخوندها در آلمان بوده است.

بر همین اساس، چنین افشاگری‌هایی می‌تواند برای آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان شرم‌آور باشد.

این نشریه معتقد است جنجال‌های مرتبط با عدنان طباطبایی برای بربوک بسیار ناخوشایند است زیرا این شبهه وجود دارد که وزارت امور خارجه آلمان از یک اتاق فکر نزدیک به دولت ایران حمایت کرده است.

به نوشته برلین تسایتونگ، طباطبایی بارها در کنار آنالنا بربوک ظاهر شده و اتاق فکر او نیز در گذشته بودجه چشم‌گیری از وزارت امور خارجه آلمان دریافت کرده است.

بر اساس این گزارش، تاکنون بیش از یک میلیون یورو پول مالیات مردم به «کارپو» به‌عنوان شریک وزارت امور خارجه آلمان در زمینه پروژه‌های گفت‌وگو پرداخت شده است.

مشاور آلمان، جاسوس آخوندهاست؟

نشریات تاتس و بیلد هم در گزارش‌هایی به‌طور مفصل به این موضوع پرداخته‌اند.

بیلد با انتشار عکسی از عدنان طباطبایی در کنار بربوک نوشت: «آیا این مشاور، یکی از جاسوسان ملاهاست؟ او با وزیر امور خارجه فدرال عکس سلفی می‌گیرد اما ظاهرا چیزی بیش از یک هوادار برای رژیم مستبد ایران است.»

این نشریه از آشکار شدن یک «سوءظن جدی» نوشت و یادآور شد که طباطبایی ظاهرا حتی «به‌طور فعالانه به نفع آخوندها» اقدام کرده و کاری که می‌خواسته انجام بدهد هم شبیه جایگاه «روابط‌عمومی» در برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

بیلد تاکید کرد ایمیل‌های فاش شده نشان می‌دهند رژیم ایران چگونه به طور خاص از ابتکار عمل برای تاثیرگذاری بر سیاست خارجی کشورهای غربی استفاده کرده است. این استراتژی به ویژه در ایالات متحده موفقیت‌آمیز بوده و برخی از کارشناسان حتی پست‌های دولتی را به دست آورده‌اند.

این گزارش در ادامه خاطرنشان کرد طباطبایی تنها کسی بوده که «همه چیز را انکار می‌کند»؛ در حالی‌ که او در سال‌های اخیر بارها و بارها برای «دفاع و سفیدشویی» جمهوری اسلامی در رسانه‌ها حضور یافته است.

جوابیه وزارت امور خارجه آلمان: طباطبایی دسترسی اختصاصی خاصی نداشت

از سوی دیگر نشریه دی ولت در گزارش خود مدعی شد وزارت امور خارجه آلمان به سوالاتش درباره اتهام‌های وارد شده به عدنان طباطبایی پاسخی نداده است.

با این حال وزارت امور خارجه آلمان پاسخ کوتاهی برای برلینر تسایتونگ ارسال کرده است.

در این جوابیه آمده که تامین [مالی] پروژه‌های پیشین هرگز منجر به «دسترسی اختصاصی و منحصر به فرد» یا مشاوره عدنان طباطبایی و کارپو به وزارت امور خارجه نشده است.

در روزهای گذشته شماری از سیاستمداران آمریکایی و رسانه‌های مطرح جهان به تعامل و مکاتبات اعضای شبکه نفوذ ایران در آمریکا با مقام‌های جمهوری اسلامی پرداختند.

گزارش‌های منتشر شده در ایران‌اینترنشنال و سمافور همچنین عصبانیت نمایندگان کنگره این کشور را در پی داشته است چرا که این گزارش‌ها نشان می‌دهند سه تن از دستیاران رابرت مالی، نماینده ویژه معلق شده وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در دولت جو بایدن، رابطه‌ای «نزدیک» و «نامتعارف» با حکومت جمهوری اسلامی داشته‌اند.

مالی هم‌اکنون از مقام خود تعلیق شده و اف‌بی‌آی در حال انجام تحقیقات در مورد نحوه استفاده او از اسناد محرمانه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *