اسکن چهره‌ دانشجویان به بهانه صدور کارت جدید؛ اجرای طرح «تفکیک جنسیتی» و نصب دوربین‌های امنیتی

By | ۱۴۰۲-۰۷-۱۰

منابع دانشجویی در ایران از اجرای جداسازی‌های «جنسیتی» و تشکیل دو ورودی جداگانه «برادران و خواهران» در دانشگاه تربیت مدرس تهران خبر دادند. اقدامی که منجر به ایجاد صف‌های طولانی برای ورود دانشجویان به دانشگاه در پیاده رو بین «بزرگراه جلال» و این دانشگاه شده است.

کانال تلگرامی «شورای صنفی دانشجویان کشور» ضمن اعلام این خبر از ادامه «اقدامات کنترلی» نهادهای امنیتی در دانشگاه‌ها خبر داده و نوشت: «حراست دانشکده هنر و معماری اقدام به نصب دوربین و میکرون برای نظارت بیشتر در مکان‌های تمرین گروه تئاتر کرده است.»

همین منبع در خبری دیگر از «اسکن چهره» دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان به بهانه «صدور کارت دانشجویی جدید» خبر داد و به نقل از دانشجویان این دانشگاه نوشت: «دانشجویان موقع تحویل گرفتن کارت دانشجویی از ساختمان حراست، از چهره افراد اسکن گرفته شده و دلیلی چون امکان تشخیص دانشجو بودن فرد در صورت گم شدن کارت دانشجویی» مطرح شده است.

بنابر همین گزارش، از ابتدای ترم تازه «گیت‌هایی» مقابل در خوابگاه دانشجویان زن این دانشگاه تعبیه شده که «موقع ورود دانشجویان به خوابگاه و تحویل اتاق، اسکن چهره و اثر انگشت» آنها ثبت شده است. به نوشته این منبع، مسئولین این خوابگاه از ابتدای سال تحصیلی «منع قدم زدن در محوطه بدون حجاب اجباری تا ساعت ۱۰ شب» و «اجبار به رعایت حجاب در سرویس بهداشتی این خوابگاه» را نیز به محدودیت‌های دیگر اضافه کرده‌اند. این در حالی است که این خوابگاه مختص به دانشجویان زن است.

روز گذشته نیز، کانال تلگرامی «خبرنامه امیرکبیر» از جلوگیری از ورود تعدادی از دانشجویان دختر و پسر به دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیرکبیر خبر داده بود. در این بین دستکم ۱۲ دانشجوی دانشگاه امیرکبیر به دلایل مختلف «ممنوع الورود» شده‌اند.

خبرنامه امیرکبیر در این باره نوشته که «اطلاعات رسیده نشان می‌دهد که اداره حراست دانشگاه‌ها علاوه بر مشخصات دانشجویان، تصویر پرسنلی و پروفایل آنها را نیز در اختیار ماموران امنیتی داخل دانشگاه قرار می‌دهد تا دانشجویان بهتر مورد شناسایی قرار گیرند.»

همه این اقدامات در حالی در دانشگاه‌های کشور آغاز شده است که در لایحه «عفاف و حجاب» که در حال حاضر در شورای نگهبان در دست بررسی است، مراکز آموزشی موظف شده‌اند تا اطلاعات و مشخصات دانش‌آموزان و دانشجویان را برای شناسایی در اختیار نهادهای امنیتی و انتظامی قرار دهند تا در صورت رعایت نکردن «حجاب اجباری» و تخلف از قانون «عفاف و حجاب» تحت پیگیرد قرار گیرند.

چندی پیش، وزارت بهداشت جمهوری اسلامی نیز شیوه‌نامه اجرایی تازه‌ای برای پوشش دانشجویان علوم پزشکی و دستیاران ابلاغ کرد که در آن، بر مواردی از جمله محدودیت‌ها در پوشش، آرایش، استفاده از عطر، و «رعایت حدود شرعی» در مواجهه با «نامحرم» تأکید شده بود.

براساس این ابلاغیه که با عنوان «آیین‌نامه رفتار و پوشش دانشجویان و دستیاران» برای سال تحصیلی جدید صادر شده، پوشیدن لباس‌های «کوتاه یا تنگ، مانتو جلوباز، جنس حریر، تور، یا لباس‌های یقه‌باز» و استفاده از لوازم آرایش و ادکلن برای دانشجویان و دستیاران ممنوع شده و علاوه بر تفکیک جنسیتی کلاس‌های درس، تأکید شده که آن‌ها باید در «نگاه به نامحرم»، «حدود شرعی» را رعایت کنند.

بر اساس مصوبه «عفاف و حجاب»، وزارت علوم نیز در راستای اعمال تفکیک جنسیتی دانشجویان، مکلف شده است که پردیس‌های دانشگاهی «ویژه بانوان» راه‌اندازی کند.

تعیین تکلیف برای سبک زندگی دانشجویان در شرایطی از سوی حکومت جمهوری اسلامی انجام می‌شود که در بحبوحه اعتراضات سال گذشته، یکی از مطالبات دانشجویان، حذف تفکیک جنسیتی در سالن‌ها غذاخوری بود. اما ظاهرا مقامات جمهوری اسلامی به جای برآورده کردن مطالبات دانشجویان در تلاش هستند تا با گسترش دامنه تفکیک جنسیتی به همه حوزه‌ها بیش از گذشته فضای آموزشی کشور را «امنیتی» کنند.

صدای آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *