«تروریسم جمهوری اسلامی معمار قتل‌عام ۱۳۰۰ نفر در حمله حماس بود»

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۵

فاکس نیوز: گفته‌های مقام‌های حماس با گزارش موسسه پژوهش رسانه‌ای خاورمیانه مطابقت دارد که برنامه‌ریزی این حمله به چندین سال قبل در ایران بازمی‌گردد

شبکه خبری فاکس‌نیوز یکشنبه، ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر)، در گزارشی نوشت: «رژیم ایران برنامه کمک به حماس را در قتل عام ۱۳۰۰ نفر، از جمله ۳۰ آمریکایی، سازماندهی کرده بود.»

این رسانه آمریکایی با استناد به گزارش موسسه پژوهش رسانه‌ای خاورمیانه (ممری) تاکید کرد که علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، در حمله هفته گذشته حماس به اسرائیل نقش داشته است.

پژوهشکده ممری با انتشار گزارشی یادآوری کرده است که علی خامنه‌ای در دو مناسبت مختلف در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به «فتح کامل» اسرائیل اشاره داشته است.

ممری با استناد به ترجمه گزارش‌های روزنامه حکومتی کیهان، معتقد است که نقشه کشتار جمعی اخیر حماس را قاسم سلیمانی در ۲۰۲۰ طراحی کرده بود.

موسسه پژوهش رسانه‌ای خاورمیانه در گزارش خود درباره نقش ایران در حمله حماس، این عبارت‌های منتشرشده در روزنامه کیهان را برگزیده است: «سال گذشته رهبر ایران «وعده فتح قریب‌الوقوع» را دادند و امسال «اعلان فتح کامل» کردند. عملیات طوفان الاقصی بخشی از این فتح قریب‌الوقوع است. این وعده و اعلام همراهی صریح و قدرتمندانه رهبر از این اتفاق، اهمیت زیادی دارد.»

فاکس‌نیوز در ادامه به گفته‌های مقام‌های آمریکایی درباره رابطه طولانی جمهوری اسلامی ایران و حماس اشاره کرد و نوشت: «اظهارات مقام‌های حماس با گزارش ممری درباره ایران مطابقت دارد [و تایید می‌کند] که برنامه‌ریزی این کشتار به چندین سال قبل بازمی‌گردد.»

به نوشته این رسانه، نزدیکی حماس و تهران در شرایطی است که ایالات متحده حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داده و در عین حال، به گفته وزارت امور خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران نیز بدترین دولت حامی تروریسم در دنیا معرفی شده است.

لیور حیات، سخنگوی الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در نخستین روز جنگ هفته گذشته، به فاکس‌‌نیوز گفت: «سازمان‌های تروریستی حماس و جهاد اسلامی فلسطین به مثابه نیروهای نیابتی رژیم ایران کار می‌کنند و تهران بدون شک پشت پرده این جنگ علیه اسرائیل است.»

کارکنان موسسه پژوهشی ممری، متشکل از کارشناسان فارسی‌زبان و عربی‌زبان، رسانه‌های کشورها و جوامع اسلامی را برای یافتن روندها و نشانه‌هایی درباره حمله‌های تروریستی احتمالی جست‌وجو می‌کنند. یگال کارمون، رئیس و بنیانگذار این اندیشکده، سرهنگ بازنشسته نیروهای دفاعی اسرائیل است که در مسند مشاور ضدتروریسم دو نخست‌وزیر اسرائیل خدمت کرده است. فاکس‌نیوز دیجیتال هفته گذشته گزارش داد که کارمون در مقاله‌ای به تاریخ ۳۱ اوت با عنوان «نشانه‌های جنگ احتمالی در سپتامبر-اکتبر»، وقوع جنگ را پیش‌بینی کرده بود.

همچنین، ممری مقاله پیشگویانه‌ای  در مه ۲۰۱۸ با این عنوان منتشر کرده بود: «کارزار راهپیمایی بزرگ بازگشت: ابتکاری با حمایت حماس، که هدفش شکستن حصار مرزی و نفوذ به قلمرو اسرائیل است.»

این اندیشکده در آن زمان نوشت: «بررسی بیانیه‌های منتشرشده از غزه در مورد کارزار «راهپیمایی بزرگ بازگشت» نشان می‌دهد که این جنبش صرفا یک جنبش غیرنظامی نیست، بلکه از حمایت کامل حماس برخوردار شده است و هدفش، شکستن حصار مرزی برای نفوذ به خاک اسرائیل و راهپیمایی به سوی جوامع اسرائیلی است.»

مقاله حاوی تحقیقات ممری افزوده بود: «گزارش‌ها حاکی از آن است که یگان‌های ویژه، از جمله یگان برش حصار و واحد طوفان مرزی، با هدف نفوذ به خاک اسرائیل ایجاد شده‌اند. اگرچه سازمان‌دهندگان کارزارهایی مانند راهپیمایی بازگشت تاکید کرده‌اند که فعالیتشان صلح‌آمیز خواهد بود، برخی از آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی خواستار مبارزه با «کفار» و کشتن آن‌ها شده‌اند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *