جزییاتی از پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش؛ شبیه «قتل‌های زنجیره‌ای»…

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۵

– پزشکی قانونی علت مرگ مهرجویی و همسرش را «خونریزی شدید به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز» اعلام کرده است.
– خانه سینما سه روز عزای عمومی اعلام کرد و خواهان توقف تمام پروژه‌های سینمایی در روز مراسم تشییع و خاکسپاری این دو سینماگر که قرار است چهارشنبه ۲۶ مهرماه برگزار شود شد.
– برخی معتقدند این قتل نشان از ناامنی در کشور دارد که حتی یک هنرمند مشهور نیز در زیر سایه تهدیدهای آشکار و عدم امنیت جان می‌بازد و برخی دیگر فرضیه قتل‌های سازمانیافته مانند قتل‌های زنجیره‌ای را مطرح می‌کنند.

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی روز دوشنبه از بازداشت هفت مظنون در پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر، خبر داد. وکیل داریوش مهرجویی فرضیه «آشنا» بودن قاتل را رد نکرده است.

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر در صحنه‌ای از مستند «الماس در گام لامینور» ساخته‌ی حسن صلحجو که قرار بود به مناسبت ۸۵ سالگی مهرجویی در ۱۷ آذرماه ۱۴۰۲ به نمایش درآید

قتل تکاندهنده داریوش مهرجویی فیلمساز مشهور ایرانی و همسرش، وحیده محمدی‌فر، در ۲۴ ساعت گذشته به تیتر نخست بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های داخلی تبدیل شده است.

مونا مهرجویی دختر داریوش مهرجویی که گزارش این قتل را به پلیس اطلاع داده، حدود ۲۲:۲۵ روز شنبه ۲۲مهر پس از یک نمایشگاه به ویلای خانواده در زیبادشت بازگشت. پس از زدن زنگ منزل، کسی در را باز نمی‌کند و وی با کلید در را باز کرده و وارد منزل شده که با پیکر کاردآجین پدر و مادر خود روبرو می‌شود و بلافاصله با پلیس تماس می‌گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب فردیس در استان البرز اعلام کرد داریوش مهرجویی و همسرش با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده‌اند. همچنین حسین فاضلی رئیس کل دادگستری استان البرز نیز اعلام کرده که «ضرباتی با چوب و یا جسم سخت نیز به سر مرحوم مهرجویی برخورد کرده است که منجر به شکستگی سر نشده و علت فوت نبوده است. طبق گزارش پزشکی قانونی فرضیه‌ها درمورد تجاوز در مورد هر دو نفر از مقتولین منتفی است.»

«میزان» خبرگزاری قوه قضاییه، امروز دوشنبه ۲۴ مهرماه به نقل از سعید منتظرالمهدی سخنگوی فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ۷ نفر را به ظن ارتباط با پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش دستگیر کرده‌اند.

پزشکی قانونی علت مرگ این دو را «خونریزی شدید به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز» اعلام کرده است. به گفته پلیس دوربین‌های حفاظتی شهرک محل اقامت مهرجویی و همسرش کار نمی‌کرده است.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت جمهوری اسلامی نیز روز دوشنبه اعلام کرد که ابراهیم رئیسی برای پیگیری قتل داریوش مهرجویی و همسرش «دستور ویژه» داده است.

فرهنگ سروری وکیل داریوش مهرجویی گفته که داریوش مهرجویی روز جمعه و دو شب پیش از وقوع قتل به وکیلش گفته بود به خاطر اینکه آن خانه دیگر امنیت ندارد، قصد دارند هفته بعد آن را ترک کنند.

این وکیل دادگستری با طرح احتمال آشنا بودن قاتل افزوده که «مرحوم محمدی‌فر هفته قبل اسناد و مدارک داخل گاوصندوق را به خانه یکی از بستگانش برده بود. به همین خاطر گاوصندوق خالی بود و از آنجا سرقت نکرده بود.  به نظر می‌رسد قاتلان قربانیان را غافلگیر کرده و ابتدا با چوب به سر مهرجویی زده که کشنده نبوده و بعد با چاقو دو ضربه به گردنش زده و مرحوم محمدی‌فر را در اتاقش با چاقو کشته است.»

در پی قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، خانه سینما سه روز عزای عمومی اعلام کرد و خواهان توقف تمام پروژه‌های سینمایی در روز مراسم تشییع و خاکسپاری این دو سینماگر شد.

به گفته رسول صدرعاملی سخنگوی «خانه سینما» مراسم تشییع و خاکسپاری این کارگردان و همسرش از ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه ۲۶ مهرماه در محل تالار «وحدت» (رودکی) در تهران برگزار می‌شود و قرار است پیکر آنها برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان «بهشت زهرا» منتقل شود.

در این میان، روز دوشنبه مرکز رسانه قوه قضائیه از احضار و تذکر به مدیران دو رسانه «روزنامه اعتماد» و روزنامه اینترنتی «فراز» و چند روزنامه‌نگار در رابطه با قتل داریوش مهرجویی و همسرش خبر داد.

در پی قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، دادستان تهران مدیران روزنامه‌های «اعتماد» و «فراز» را برای آنچه «تذکر و ارشاد» عنوان شده، احضار کرد و وزیر کشور جمهوری اسلامی نیز گفت با «هر کس که تلاشی برای ناامنی جامعه داشته باشد» برخورد می‌شود.

روزنامه اینترنتی «فراز» ساعت حدود ۹ شب یکشنبه و چند ساعت پیش از اعلام خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش توییتی منتشر کرد مبنی بر اینکه «مهاجران افغانی» تلاش کرده‌اند از همسر مهرجویی «زورگیری» کنند. روزنامه «اعتماد» نیز تقریبا همزمان با انتشار خبر قتل این فیلمساز و همسرش، گفتگویی با وحیده محمدی‌فر را درباره تهدیداتی که متوجه او و همسرش بوده، منتشر کرد.

بر اساس گزارش‌هایی که از ساعاتی پس از قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر منتشر شد، این دو از مدتی پیش درباره تهدیدها و همچنین سرقت دو سنتور مربوط به فیلم «سنتوری» ساخته داریوش مهرجویی اطلاعاتی منتشر کرده بودند.

بر اساس خبرهایی که در شبانه‌روز گذشته منتشر شده، داریوش مهرجویی، همسرش و دخترش مدتی پیش به فرانسه سفر کرده بودند. آنها چند روز پیش از بازگشت به ایران از طریق نگهبانی شهرک‌شان متوجه می‌شوند فردی که برای نگهداری از خانه‌شان در باغ حضور داشت، دفتر کار داریوش مهرجویی را بدون هماهنگی برای اقامت خواهرش در نظر گرفته و حتی وسایلی را نیز به این دفتر منتقل کرده است. با درخواست همسر داریوش مهرجویی از نگهبانی شهرک، این فرد و خواهرش از خانه بیرون می‌شوند اما پس از بازگشت خانواده مهرجویی به ایران مشخص می‌شود دو سنتور به یادگار مانده از فیلم «سنتوری» نیز ناپدید شده است. این دو سنتور با حک نام و عکس بهرام رادان و داریوش مهرجویی روی آنها، ارزش بسیار بالایی داشتند.

برخی خبرگزاری‌های داخلی این فرد را از جمله مظنونان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش معرفی کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، موضوع سرقت دو سنتور از سوی وحیده محمدی‌فر با وکیل خانواده مطرح و فرد مظنون به سرقت شناسایی شده اما با توجه به اینکه  آن فرد از آشنایان وحیده محمدی‌فر بوده، خانواده مهرجویی تصمیم گرفتند شکایتی مطرح نکنند و قرار بر این شد که در جلسه‌ای با حضور وکیل، سنتورها با کدخدامنشی از این فرد گرفته شود. این فرد اما بر سر قرار حاضر نشد و تماس‌های مکرر مهرجویی را هم بی‌پاسخ گذاشت و در نهایت تلفن‌اش را از دسترس خارج کرد.

وحیده محمدی‌فر همچنین از تهدیدهایی «با چاقو» سخن گفته بود. تهدیدهایی که در استوری اینستاگرام او نیز مطرح و همین موضوع زمینه‌ساز مصاحبه‌ای از سوی روزنامه «اعتماد» با این نویسنده شد که انتشار آن همزمان با  اعلام خبر قتل او و همسرش رخ داد.

روزنامه «اعتماد» چاپ تهران که دیروز و همزمان با انتشار خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش این گفتگو را منتشر کرد، امروز دوشنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۲ درباره این همزمانی و محتوای مصاحبه در توضیحاتی نوشت: «پس از انتشار مطلبی در مورد سرقت خانه داریوش مهرجویی توسط فردی ناشناس با چاقو که در شماره روز گذشته این روزنامه منتشر شد، کاربران در فضای مجازی و حتی برخی رسانه‌ها واکنش‌های منفی از خود نشان دادند و این همزمانی را عجیب عنوان کردند.»

این روزنامه بار دیگر تایید کرد که مصاحبه با وحیده محمدی‎‌فر،‌ در پی پست اینستاگرامی هفته گذشته او درباره «تهدید فردی ناشناس با چاقو» انجام شده بود. این روزنامه افزوده که صدای محمدی‌فر «در روزنامه موجود است و در صورت نیاز در اختیار مراجع ذیربط قرار خواهد گرفت.»

قتل تکاندهنده داریوش مهرجویی و همسرش با واکنش‌های زیادی روبرو شده است. برخی معتقدند این قتل نشان از ناامنی در کشور دارد که حتی یک هنرمند مشهور نیز در زیر سایه تهدیدهای آشکار و عدم امنیت جان می‌بازد و برخی دیگر فرضیه قتل‌های سازمانیافته مانند قتل‌های زنجیره‌ای را مطرح می‌کنند.

دامنه واکنش‌ها به قتل داریوش مهرجویی و همسرش تا روزنامه‌ها و و مقامات حکومتی گسترده شده است. روزنامه «جمهوری اسلامی» در سرمقاله روز دوشنبه خود، قتل داریوش مهرجوئی و همسرش را شبیه «قتل‌های زنجیره‌ای در دهه هفتاد» دانست و نوشت: «اکنون با پندآموزی از قتل‌های زنجیره‌ای و پیامدهای ناگوار آن، مسئولان باید اقدامات فوری، جدی و دامنه‌داری برای ریشه‌یابی ماجرای اخیر به عمل آورند و تا سوزاندن ریشه این فساد، به اقدامات خود ادامه دهند.»

این روزنامه افزود: «اگر بررسی‌ها به واقعیت تلخی از قبیل ارتکاب این جرم توسط باندهای توطئه‌گر داخلی منتهی شد، مبادا ملاحظه‌ای صورت بگیرد و با توسل به توجیهات غیرشرعی و غیرقانونی از اعلام اسامی و برخورد با افراد آن باندها خودداری شود.»

در مقابل روزنامه «ایران» ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی روز دوشنبه مدعی شد کسانی که می‌گویند قتل مهرجویی و همسرش با قتل داریوش فروهر و همسر و دیگر روشنفکران شبیه است «انگاره سیاسی بودن قتل را بدون ذکر هیچ مدرکی و صرفاً بر اساس ذوقیات و تشابه اسمی و زمانی (فصل پاییز) بازنمایی کردند».
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *