روزنامه هم‌میهن: پیش‌بینی می‌شود کسری بودجه امسال به دو برابر سال گذشته برسد

By | ۱۴۰۲-۰۷-۲۵

روزنامه هم‌میهن پیش‌بینی کرده است که اگر تحقق درآمدها در نیمه دوم سال هم مشابه نیمه نخست آن باشد، میزان کسری بودجه به دو برابر سال گذشته خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، در نیمه نخست امسال بیشتر از ۳۴۱ هزار میلیارد تومان از منابع بودجه محقق نشده است.

پیشتر داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه و معاون ابراهیم رئیسی از تحقق ۶۷ درصدی درآمدهای پیش‌بینی شده در قانون بودجه امسال خبر داد.

با احتساب اینکه منابع عمومی بودجه در سال ۱۴۰۲ معادل ۲۰۸۲ هزار میلیارد تومان است، دولت در نیمه نخست سال باید درآمدی معادل ۱۰۴۱ هزار میلیارد تومان کسب کرده باشد. اما با توجه به سخنان منظور، این منابع رقمی کمتر از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

با این حساب، بیش از ۳۴۱ هزار میلیارد تومان از منابع پیش‌بینی‌شده برای نیمه نخست سال، محقق نشده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه عدد و رقمی از میزان تحقق مصارف و هزینه‌ها در این شش ماه ارائه نکرده است تا با مقایسه منابع و مصارف انجام شده میزان قطعی کسری بودجه در نیمه نخست سال روشن شود. در عین حال، کسری بودجه بالقوه دولت به عنوان ریشه مشکلات بعدی می‌تواند نگران‌کننده باشد.

روزنامه هم‌میهن در گزارشی با اشاره به همین موارد این پرسش را مطرح کرده که چگونه بـا وجود تاکید دولت بر افزایش فروش نفت، همچنان نیمی از درآمدهای نفتی پیش‌بینی‌شده در شش ماه نخست سال محقق نشده است.

بر اساس آخرین آمارهای سازمان امور مالیاتی کشور در شش ماه نخست سال جاری، نرخ تحقق کل درآمدهای مالیاتی به بیش از ۹۱ درصد رسیده است، با فرض صحت این عدد، عدم تحقق ۳۳ درصدی درآمدها در نیمه نخست سال، از محل دیگر منابع دولت و از جمله درآمدهای نفتی حاصل شده است.

عدد رسمی میزان درآمدهای نفتی دولت در شش ماه ابتدای امسال منتشر نشده، اما می‌توان با استفاده از دیگر عدد و رقم‌های اعلام‌شده حدس‌هایی زد.

سازمان امور مالیاتی میزان تحقق درآمدهای مالیاتی در شش ماه ابتدای سال را بیش از ۳۴۴ هزار میلیارد تومان اعلام کرده، از طرفی رئیس سازمان مالیاتی گفته این درآمدها بیش از دو برابر درآمدهای نفتی شش‌ماهه بوده است.

این یعنی درآمدهای نفتی در نیمه نخست سال را باید رقمی کمتر از ۱۷۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت. مطابق قانون بودجه امسال شش دوازدهم درآمدهای نفتی رقمی در حدود ۳۱۲ هزار میلیارد تومان است.

با مقایسه این اعداد و ارقام به این جمع‌بندی می‌رسیم که میزان تحقق درآمدهای نفتی در نیمه امسال، اندکی بیشتر از ۵۵ درصد بوده است.

روزنامه هم‌میهن پیش‌بینی کرده که اگر تحقق درآمدها در نیمه دوم سال هم مشابه نیمه نخست سال باشد، میزان کسری بودجه به دو برابر سال گذشته خواهد رسید.

تلاش دولت برای محقق شدن درآمدهای مالیاتی و فشار مالیاتی وارده بر جامعه چنان بوده که صاحب‌نظران اقتصادی فعال در عرصه رسانه یا شبکه‌های اجتماعی به نقد این رویه پرداخته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *