اجرای روزانه زنگ نماز در همه مدارس ایران اجباری شد

By | ۱۴۰۲-۰۸-۰۱

در پی ابلاغ بخشنامه «تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز» توسط وزارت آموزش و پرورش دولت ابراهیم رئیسی، اجرای «زنگ نماز» در همه مقاطع تحصیلی دانش‌آموزان در ایران اجباری شد.

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی گزارش داد که بر پایه بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، زنگ نماز به مدت ۳۰ دقیقه، در متن برنامه رسمی روزانه مدارس در همه دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی گنجانده می‌شود.

رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش، اجرای «روزانه» زنگ نماز را در همه مدرسه‌ها «الزامی» عنوان کرد.

پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر حکومت جمهوری اسلامی در بیانیه موسوم به گام دوم انقلاب، بر لزوم برجسته کردن «ارزش‌های معنوی و رشد شعور معنوی» تاکید کرده بود.

در بخشنامه اخیر تصریح شد که اولویت دادن به «تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز» با توجه به «منویات» رهبر حکومت جمهوری اسلامی در بیانیه «گام دوم انقلاب» صورت گرفت.

وزارت آموزش و پرورش همچنین تغییر کاربری «نمازخانه‌های مدارس» را ممنوع اعلام کرد.

بر پایه بخشنامه رضا مرادصحرایی، اداره‌های آموزش و‌ پرورش و مدارس باید برای «جذب و هدایت خیرین برای ساخت و تجهیز نمازخانه و اقامه نماز» اقدام کنند.

حضور امام جماعت در برنامه نماز مدارس نیز اجباری اعلام شد.

وزارت آموزش‌ و پرورش پیش‌تر در راستای همکاری با حوزه‌های علمیه شیعی از استخدام ۲۱ هزار طلبه خبر داده بود.

در سال پیشین حمیدرضا حاجی‌بابایی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق آموزش‌وپرورش، اعلام کرده بود که آموزش‌وپرورش ایران با کمبود ۳۰۰ هزار «معلم» مواجه است.

در دور تازه اعتراضات در ایران که از پایان تابستان ۱۴۰۱ با جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد سرگرفت، دانش‌آموزان حضوری چشمگیر داشتند.

شماری بسیار از دانش آموزان، با حضور در گردهمایی‌های خیابانی و نشر مطلب در شبکه‌های اجتماعی، به حکومت جمهوری اسلامی اعتراض کردند و تعدادی از آن‌ها نیز توسط ماموران حکومتی کشته شدند.

همچنین در ماه‌های پیشین دختران دانش‌آموز از طریق برداشتن روسری در مدارس، پاره کردن عکس رهبر پیشین و کنونی جمهوری اسلامی و رقصیدن، مخالفت‌شان را با رویه حاکمیت آشکار می‌کردند.

از هنگام ازسرگیری اعتراضات، نیروهای امنیتی بارها به مدارس یورش بردند و تعدادی از دانش‌آموزان را بازداشت کردند.

شماری از دانش‌آموزان در پی حمله ماموران آسیب دیده و چند تن از آن‌ها جان باختند.

از آذرماه ۱۴۰۱ گزارش‌هایی در مورد مسمومیت عمدی دختران دانش‌آموز توسط «عوامل حکومت» در ابتدا در قم و سپس در بسیاری از دیگر شهرهای ایران منتشر شد.

شماری از خانواده‌های دانش‌آموزان در آن دوره با اعتراض به ناامنی در مدارس، خواستند که کلاس‌های حضوری تعطیل و به‌صورت آنلاین برگزار شود.
رادیو فرانسه
شهاب عموپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *