واردات لباس دست دوم از بنگلادش!

By | ۱۴۰۲-۰۸-۰۱

وضعیت بازار پوشاک بحرانی شد

گروه اقتصادی:قاچاق پوشاک به معنای واردات و فروش غیرقانونی و بدون رعایت مقررات مربوطه از طریق مرزها یا کانال‌های غیرمجاز است. این فعالیت غیرقانونی عواقبی جدی بر جامعه و اقتصاد دارد. به ادعای حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حجم قاچاق پوشاک در بازار به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

به گزارش گسترش نیوز، طبق آمار ارائه شده، این حجم از ۳.۲ میلیارد دلار به حدود ۱.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. البته آماری که فعالان صنعت پوشاک با آن موافق نیستند و چیزی که در جامعه نیز شاهد هستیم، خلاف آن را نشان می‌دهد.متاسفانه با افزایش قاچاق پوشاک و ورود محصولات بی‌کیفیت و ارزان قیمت به بازار، صنعت پوشاک داخلی شدیدا آسیب می‌بیند و باعث کاهش تقاضا برای محصولات داخلی، ریزش قیمت‌ها و از بین رفتن شغل‌ها می‌شود.در همین زمینه گفتگوی با مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران به بررسی موضوع قاچاق پوشاک پرداخته است که در ادامه این گزارش می‌خوانیم.

ارزش قاچاق پوشاک به کشور از آمار منتشر شده خیلی بیشتر است
مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران در پاسخ به این سوال که آیا آمار نصف شدن قاچاق پوشاک صحت دارد یا خیر، گفت: دفتر تخصصی وزارت صمت اعلام کرده است که قاچاق پوشاک ۳ و نیم میلیارد دلار است با این آماری که اعلام شده است چطور گفته می‌شود که قاچاق پوشاک نصف شده است؟! بخش عمده‌ای از این ۳ و نیم میلیارد قاچاق پوشاک هم کالای استوک است و حتی ارزش واقعی آن قطعا خیلی بیشتر از این رقم‌ها است.

وضعیت جدید واردات قاچاقی پوشاک به کشور
وی افزود: چین تازه شروع به واردات سنگین پوشاک به کشورمان کرده است. قبل از شروع کرونا، چین بازیگر اول در واردات پوشاک به د اخل کشور بود و اما بعد از شیوع ویروس کرونا در جهان، بنگلادش و ترکیه جایگاه چین را گرفتند و سهم زیادی از واردات پوشاک از کشورهای خارجی را به خود اختصاص دادند. چین به طرز عجیب و غریبی در حال واردات کالا به کشور است و حتی خیلی از آن‌ها هنوز به کشور نرسیده است. در مجموع می‌توان گفت طی ماه‌های آینده چین قطعا بازیگر اصلی واردات قاچاقی پوشاک به کشور خواهد بود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران در پاسخ به این سوال که آیا میزان افزایش واردات پوشاک از چین به داخل کشور به ارتباطات سیاسی ارتباطی دارد یا خیر، گفت: خیر پوشاک کلا موضوعیت سیاسی ندارد، نکته‌ای که وجود دارد این است که مزیت آن کشور در تولید پوشاک و یا شرایطی که دارد باعث می‌شود واردات پوشاک آن به کشور افزایش یابد. در مجموع می‌توان گفت که پوشاک کلا بخش دولتی در آن دخیل نیست و کاملا خصوصی به حساب می‌آید.

واردات پوشاک دسته دوم از بنگلادش به ایران
افتخاری درباره واردات پوشاک درجه ۲ و درجه ۳ چینی به کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر پوشاک درجه ۱۰ از بنگلادش در حال وارد شدن به کشور است و عملا می‌توانیم بگویم از نظر کیفیت این پوشاک دست دوم و پوشاک مانده به حساب می‌آید و‌ای کاش به جای آن همین پوشاک درجه ۲ و درجه ۳ چینی وارد شود. متاسفانه شاهد این اتفاق هستیم که کالاهای کیلویی و تناژی وارد کشور می‌شود و از نظر کیفیت در دسته پوشاک استوک و بی‌کیفیت قرار دارند. هیچ نظارتی متاسفانه در این زمینه رخ نمی‌دهد و برخوردهای لازم از سال ۹۸ به بعد قطع شده است. بازار پوشاک کلا دست قاچاق افتاده است و عملا سکوهای فروش دست بازار قاچاق است.

وی در ادامه گفت: کسانی که در حوزه پوشاک چین فعال هستند، معمولا کالاهای خیلی با کیفیتی وارد ایران نمی‌کنند و اغلب افرادی که دنبال خرید پوشاک با کیفیت‌تر هستند، کشور ترکیه را برای این کار انتخاب می‌کنند. انواع و اقسام کالاها از کشور چین وارد کشور می‌شود اما بیشترین بحرانی که در حال حاضر در زمینه پوشاک داریم، کالاهایی است که از کشور بنگلادش وارد می‌شود. این کالاهای بی‌کیفیت بنگلادش به صورت فله‌ای و کیلویی وارد شده و همچنین در داخل کشور به صورت کیلویی فروخته می‌شود و متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر آن وجود ندارد. قاعدتا ساماندهی نظارت بر وارداتی قاچاقی کالا در حوزه ناجا است ولی بابت برخورد با قاچاق حدود ۱۵ نهاد دولتی باید کنار هم توافق کنند تا برخورد لازم انجام شود، همان طور که در سال ۹۸ این اتفاق افتاد ولی متاسفانه شاهد منفعل بودن مسئولان مربوطه در این زمینه هستیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران در پایان گفت: اگر به مسئله قاچاق پوشاک به درستی رسیدگی نشود، اوضاع از شرایطی که وجود دارد به مراتب پیچیده‌تر و بدتر خواهد شد به این دلیل که سهم بالایی از بازار پوشاک داخل کشور را قاچاقچیان تصاحب کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *