ابهام در پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر

By | ۱۴۰۲-۰۸-۰۴

– رئیس دادگستری البرز: پرونده در دادسرا در حال انجام فرآیند خود است و پس از صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه قرار می‌رود و قطعاً در این‌باره هم اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت.
– مونا مهرجویی در اینستاگرام: تا کنون هیچیک از شواهد و مدارک، اقاریر و آثار جنایت توسط ما بررسی نشده است. تا بررسی همه ابعاد و حضور درپرونده و روند دادرسی، قاتل از نظر ما مشخص نیست.
– وکیل مونا مهرجویی: تا پایان رسیدگی و اتمام روند دادرسی و صدور حکم قطعی و روشن شدن تمامی ابعاد جنایت قتل داریوش مهرجویی و همسرش، از انتشار هرگونه اخباری که مورد تایید اولیای دم یا وکلای ایشان نباشد از جمله معرفی قاتل یا قاتلین احتمالی پرهیز شود.

دادگستری استان البرز در حالی با معرفی «قاتل اصلی» و سه همدست او در پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش تلاش می‌کند مرحله تحقیقات این پرونده را رو به پایان نشان دهد که برخی شواهد از وجود ابهام در این پرونده حکایت دارد.

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز روز دوشنبه اول آبان‌ماه با ارائه توضیحاتی درباره متهم اصلی پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیدیه محمدی‌فر با بیان اینکه متهم با «هدف انتقام دست به این جنایت زده» به خبرگزاری میزان گفت که این فرد «به دلیل مسائل مالی و ادعای داشتن طلب ۳۰ میلیونی از مرحوم کینه گرفته است.»

رئیس کل دادگستری استان البرز گفته که در ابتدا ۲۰ نفر به عنوان مظنونین احتمالی این پرونده بازداشت شدند که سه متهم از چهار متهم این پرونده در میان بازداشت‌شدگان بودند و در نهایت این سه متهم به حضور فرد چهارم در این جنایت اشاره کرده و هویت او را اقرار کردند.

حسین فاضلی هریکندی گفته که «در حال حاضر پرونده در دادسرا در حال انجام فرآیند خود است و پس از صدور کیفرخواست پرونده در اختیار دادگاه قرار خواهد گرفت و قطعاً در این‌ باره هم اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت.»

در حالی بر اساس توضیحات رئیس کل دادگستری استان البرز تحقیقات پرونده پایان یافته و در مرحله صدور کیفرخواست است که بر اساس برخی اطلاعات منتشر شده این پرونده دارای ابهامات است.

در این میان، مونا مهرجویی در استوری حساب اینستاگرام خود درباره روند بررسی پرونده قتل پدر و مادرش، داریوش مهرجویی و وحیده محمدزاده نوشته است: «تا کنون هیچیک از شواهد و مدارک، اقاریر و آثار جنایت توسط ما بررسی نشده است. تا بررسی همه ابعاد و حضور درپرونده و روند دادرسی، قاتل از نظر ما مشخص نیست.»

مانوش منوچهری وکیل مونا مهرجویی نیز درخواست کرده که تا پایان رسیدگی و اتمام روند دادرسی و صدور حکم قطعی و روشن شدن تمامی ابعاد جنایت قتل داریوش مهرجویی و همسرش، از انتشار هرگونه اخباری که مورد تایید اولیای دم یا وکلای ایشان نباشد از جمله معرفی قاتل یا قاتلین احتمالی پرهیز شود.

مقامات قوه قضاییه یکبار بدون حضور خبرنگاران و تنها با حضور تیمی خبری از صداوسیمای جمهوری اسلامی اقدام به بازسازی صحنه جنایت با حضور چهار متهم پرونده کردند. بار دیگر روز شنبه سی‌ام مهرماه متهمان به محل جنایت آورده شدند و با حضور شماری از خبرنگاران صحته جنایت بازسازی شد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های داخلی، کریم متهم اصلی و طراح قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر گفته که «از لوله گاز بالا رفته و با عبور از سیم خاردار‌ها به داخل حیاط وارد شدیم. می‌خواستیم از پشت در برویم، اما همدستم که در آن شهرک سرایدار باغ بود گفت آن سمت دوربین دارد و اگر برویم زود شناسایی می‌شویم. وقتی رسیدیم هنوز هوا کامل تاریک نشده بود برای همین پشت برگ‌های سبز چسبیده به دیوار مخفی شدیم و ساعتی بعد دو همدست دیگرمان که یکی از آن‌ها برادرم بود به ما ملحق شد.»

کریم متهم اصلی در مورد نحوه ورود به داخل خانه گفته که «فکر کنم ساعت نزدیک ۹ شب بود که تصمیم گرفتیم نقشه را عملی کنیم. در ورودی ساختمان ویلای مهرجویی باز بود، خیلی راحت وارد شدیم. داریوش مهرجویی در سالن روی مبل نشسته بود و تلویزیون تماشا می‌کرد و همسرش داخل اتاق خواب بود. تا وارد شدیم او به سمت ما آمد و شروع به سروصدا کرد. برادرم با چوب چهار ضربه به سرش زد که بعد من با چاقو دو ضربه به گلویش زدم و او روی زانو نشست. ضربه سوم را به گلویش زدم و بعد چاقو را به سمت قفسه سینه و شکمش کشیدم که دیگر بی‌جان روی زمین افتاد.»

در ادامه بازسازی صحنه جنایت، متهم دیگری گفته که «همسر مهرجویی پشت در اتاق مخفی شده بود و دستگیره در را گرفته بود که وارد نشویم. من به زور وارد اتاق شدم و داود همدستم پشت‌سر من آمد. او جلوی دهان او را گرفت تا سر و صدا نکند. منم با پارچه مشکی که در کشو بود ابتدا دستانش را بستم و بعد هم دهانش را با دستمال بستیم. از او خواستم طلا‌ها را بدهد که طلا‌ها را از دستش درآورد و به من داد. او ادامه داد: سگ کوچولو در حال پارس‌کردن بود که از اتاق خارج شدم. وقتی سگ از اتاق بیرون آمد دوباره به داخل اتاق رفتم و این‌بار کریم خودش هم بعد از قتل داریوش به داخل اتاق آمد.»

پسر‌ جوان با اشاره به اینکه چاقو در اتاق خواب دست من بود، مدعی شد: «همسر مهرجویی با دست و دهان بسته کنار تخت بود. کریم به من گفت بکشش که من ترسیدم و قبول نکردم. او گفت اگر نکشی تو را هم کنار او می‌کشم و می‌روم. ترسیده بودم که با تهدید او، داوود سرش را نگه‌داشت و من چاقو را روی گلویش کشیدم. خون بیرون ریخت و روی زانو افتاد. دوباره یک ضربه دیگر به گلویش زدم که خونش روی لباسم ریخت. از ترس چاقو را انداختم و چند قدم عقب رفتم. کریم چاقو را برداشت و یک ضربه محکم به او زد.»

کریم متهم اصلی این جنایت درمورد اینکه چرا ضربه‌ای به خانم محمدی‌فر زده است، گفت وقتی همدستم دو ضربه به گلویش زد و او روی زمین افتاد، من فکر کردم زنده است به‌ همین‌ خاطر چاقو را از روی زمین برداشتم و یک ضربه‌ محکم به او زدم تا مطمئن شوم مرده است.

پس از این بازسازی برخی ابهامات درباره پرونده و ادعاهای مقامات قضایی و متهمان مطرح شد. مریم شکرانی روزنامه‌نگار در ایران در توضیحاتی در شبکه اجتماعی ایکس همه این ابهامات را جمع‌آوری کرده و نوشته که «در فیلم بازسازی صحنه قتل، متهم می‌گوید که از دیوار به داخل پریده‌اند و در باز بوده و وارد هال شده‌اند. تابناک در ۲۹ مهر به نقل از همشهری نوشته که متهم اعتراف کرده وقتی او (مهرجویی) در را باز کرد من به او حمله کردم. در ثانیه ۱۹ فیلم بازسازی صحنه قتل، متهم توضیح می‌دهد که چگونه از روی دیوار ویلای مهرجویی به داخل پریده‌اند. ضابط به سیم‌خاردارها اشاره می‌کند و می‌پرسد چرا از آن در نرفتید که راحت‌تر بود؟! متهم می‌گوید «کریم گفت دوربین دارد!» اعتماد در تاریخ ۲۳ مهر از قول منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس نوشته که ویلای مهرجویی دوربین نداشته است.»

مریم شکرانی در ادامه نوشته که «در بازسازی صحنه قتل، متهم می‌گوید وارد هال شده‌اند و داریوش مهرجویی رو به تلویزیون نشسته و پشت به ما در حال تماشای فیلم بود. در ثانیه ۴۸ یک متهم در پس‌زمینه فیلم می‌گوید «خواب بود!» این بماند که وقتی مقتول به پشت بوده، قاتلان چگونه متوجه شده‌اند خواب بود اما در همان لحظه یکی دیگر از متهمان می‌گوید ناگهان بلند شد و به سمت ما آمد!»

این روزنامه‌نگار افزوده که «در بازسازی صحنه قتل متهم نشان می‌دهد که وقتی مهرجویی به سمت آنها آمده ۲ضربه چوب به جلوی سر وارد کرده در صورتی که اعتماد به نقل از فراز در ۲۳ مهر نوشته پشت سر او کوبیده و شده و تصاویر نشان می‌دهد که جسد مهرجویی بر خلاف همسرش، با صورت به زمین افتاده است. خبرنگار فارس در ۲۳ مهر در گزارشی میدانی که صحنه قتل را توصیف می‌کند، نوشته که جای دست و انگشتان خون‌آلود روی در و دیوار اتاق خواب است که به گفته کارشناسان نشان می‌دهد همسر مهرجویی با فشار دست به در و دیوار این اتاق تلاش کرده مانع ورود قاتلان شود اما ناموفق بوده است. در فیلم بازسازی صحنه قتل، متهمان می‌گویند او در داخل اتاق پناه گرفته بود ما به زور وارد شدیم و ضربه‌های چاقو را به او زدیم! ضربه قبلی و دستان خون‌آلود خانم محمدی‌فر کجای این فیلم است؟!»

مریم شکرانی افزوده که «در دقیقه ۳/۱۱ فیلم بازسازی صحنه قتل در اتاق که متهم نحوه قتل همسر مهرجویی را توضیح می‌دهد ضابط می‌پرسد: (خانوم محمدی‌فر) گوشی داشت یا نداشت؟! متهم جواب می‌دهد «نداشت. ما اینجا آمدیم گوشی نداشت» مشرق‌نیوز نوشته که در گوشی همسر مهرجویی پیام «ارسال نشده‌ای» به دخترش وجود دارد که نوشته کریم اومد تو خونمون! در صورت صحت این ماجرا کجا و چگونه فرصت ارسال پیام ایجاد شده؟!»

یکی دیگر از ابهامات اینست که «در بازسازی صحنه جرم متهم می‌گوید که هم دست و هم دهان خانم محمدی‌فر بسته شده بود اما در تصویر اجساد، دهن خانم محمدی‌فر بسته نبوده و تنها یک دست او بسته است. «اعتماد» در تاریخ ۲۹ مهر از قول فاضلی‌هریکندی، رییس کل دادگستری البرز نوشته است که متهم چهارم روز پنجشنبه دستگیر شده و همراه او چاقو، دو گوشی موبایل و طلاهای همسر مهرجویی کشف شده است. در فیلم بازسازی صحنه متهم می‌گوید که طلاها را از همسر مهرجویی گرفته اما مشرق‌نیوز در گزارشی با تیتر اولین ملاقات با قاتلان  مهرجویی و همسرش در یکم آبان نوشته که “تمام اموال سرقت شده از خانه مهرجویی که شامل ۷ النگوی طلا، دو گوشی موبایل، یک خلخال بوده و دو آلت قتاله همگی در بیرون ویلا کشف شده و قاتلان این اموال را در چند نقطه جداگانه دفن کرده بودند تا مدتی بعد جنایت آنها را خارج کنند.»

این روزنامه‌نگار نوشته که «روزنامه «جوان» در تاریخ ۲۴ مهر ۱۴۰۲ نوشته که مونا دختر خانواده مهرجویی به پلیس گفته از ساعت ۸/۵ تا ۱۰ شب به صورت پیامک با پدرش در ارتباط بوده است.‌ سایت جنایی هم همین موضوع را نوشته که مونا تا ساعت ۱۰ با خانواده خود در تماس بوده و ساعت ۱۰:۲۰ دقیقه که به جلوی در خانه  می‌رسد از جنایت آگاه می‌شود و به پلیس زنگ می‌زند. آیا در کمتر از ۲۰ دقیقه قتل انجام شده و وسایل مسروقه و چاقوها دفن شده؟!»

مریم شکرانی افزوده که «مشرق‌نیوز» در ۲۸ مهر نوشته است که سرقت جاروبرقی توسط باغبان از خانه مهرجویی و طلب ۳۰ میلیون تومانی آن مربوط به «چند سال» قبل است و مساله جدید نیست. «مشرق نیوز» در گزارش جدیدی که از رویارویی با متهمان قتل نوشته که باغبان هفته پیش از قتل با چاقو پشت در خانه مهرجویی ظاهر شده و در بیان اینکه چرا خانم محمدی‌فر صدای باغبان خود را تشخیص نداده، نوشته است که “باغبان صدای خود را عوض کرده است” این ادعاها چقدر صحت دارد؟ که مشرق‌نیوز از وضعیت متهمان توصیف می‌کند: متهم اصلی یعنی باغبان که کریم نام دارد در بازداشتگاه خودکشی ناموفق داشته است. میرویس، متهم دیگر یک دختر کوچک دارد که بیمار است و روز قتل مهرجویی دخترش به دکتر برده اما مطابق ادعای مشرق‌نیوز شب برای کشتن مهرجویی آمده و داوود و اسکندر دو متهم بسیار کم سن و سال هم به گفته مشرق‌نیوز هنوز گیج و گنگ هستند و گویی نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است!»
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *