«افزایش» برخورد با دانشجویان دختر دانشگاه‌های تهران به بهانه عدم رعایت حجاب اجباری

By | ۱۴۰۲-۰۸-۰۵

فعالان دانشجویی دانشگاه تهران از افزایش فعالیت «گشت ارشاد دانشگاه» در برخورد با دانشجویان دختر به بهانه عدم رعایت حجاب گزارش دادند. همزمان گزارش‌هایی از «برخوردهای خشونت‌آمیز با دانشجویان دختر در دانشگاه علامه» و «گسترش برخورد حراست دانشگاه امیرکبیر با دانشجویان بدون حجاب به کافه‌های اطراف دانشگاه» نیز منتشر شده است.

کانال دانشجویان دانشگاه تهران در همین زمینه روز پنج‌شنبه ۴ آبان ماه با اشاره به اقدام مدیران این دانشگاه در «راه اندازی گشت ارشاد در پردیس مرکزی»، افزود که این گشت‌ها مرکب از «زنان شاغل در حراست» با گشت‌زنی در محوطه دانشگاه تهران و اطراف دانشکده‌های پردیس مرکزی، به دانشجویان دختر «تذکر حجاب» می‌دهند.»

در این گزارش عنوان شده که که نیروهای گشت‌ ارشاد دانشگاه تهران همچنین با «تهدید ارجاع پرونده دانشجویان به «کمیته انضباطی» درصدد اعمال «حجاب اجباری» در دانشگاه هستند.

این گزارش با تاکید بر اینکه هدف مدیران دانشگاه تهران از راه‌اندازی گشت ارشاد در محوطه این دانشگاه و افزایش برخورد با دانشجویان به ویژه «اجباری کردن مقنعه» و اجرای کامل «تفکیک و جداسازی جنسیتی دانشجویان» است.

در گزارش کانال دانشجویان دانشگاه تهران یادآوری شده است که امسال آغاز سال تحصیلی جدید «مصادف با به راه انداختن گیت‌های ورودی» و استخدام شمار بیشتری نیروی «حراست زن» بوده و این اقدامات به منظور «سلب حق پوشش اختیاری دانشجویان از ابتدای ورود به دانشگاه» به اجرا گذاشته شده است.

این گزارش می‌افزاید که «نیروهای زن حراست که به تازگی استخدام شده‌اند» هر روز به بهانه‌های مختلف با دانشجویان برخورد می‌کنند و در مواردی حتی «به پوشش دختران چادری» ایراد می‌گیرند.

فعالان دانشجویی دانشگاه تهران در گزارش خود «راه اندازی گشت ارشاد در پردیس مرکزی دانشگاه تهران» را «پروژه‌ای شکست خورده» توصیف کردند که سال تحصیلی گذشته پس از اعتراضات در این دانشگاه و چند دانشگاه دیگر به اجرا گذاشته شده بود و تاکید کردند که هدف مدیران دانشگاه از راه‌اندازی این گشت‌ها «سرکوب و افزایش فشار و استرس بر دانشجویان» است.

در این گزارش عنوان شده که در «پردیس شمالی دانشگاه تهران» واقع در خیابان کارگر شمالی نیز نیروهای حراست طی چند روز اخیر بر گشت‌زنی با موتور و برخورد با دانشجویان افزوده‌اند و در درهای ورودی به این پردیس نیز نیروهایی مرکب از ماموران مرد و زن حراست به بهانه عدم رعایت حجاب اقدام به «گرفتن کارت» دانشجویان می‌کنند.

در همین حال کانال دانشجویان پیشرو از برخورد خشونت‌آمیز نیروهای حراست دانشگاه علامه با دانشجویان دختر این دانشگاه گزارش داد.

در این گزارش عنوان شده است که نیروهای حراست دانشگاه علامه روز دوشنبه اول آبان ماه به بهانه عدم رعایت حجاب، یک دانشجوی دختر را دانشکده ادبیات این دانشگاه مورد حمله و « ضرب و شتم» قرار داده‌اند.

همزمان خبرنامه امیرکبیر، نزدیک به فعالان دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، روز پنج‌شنبه ۴ آبان ماه گزارش داد که برخورد نیروهای حراست این دانشگاه از محوطه داخلی آن فراتر رفته و این نیروها در محیط بیرونی از جمله در کافه‌های اطراف دانشگاه نیز با دانشجویان بدون حجاب برخورد کرده و «کارت دانشجویی» انها را ضبط می‌کنند.

در این گزارش با اشاره به «تشدید برخوردهای پوششی با تجسس حراست در کافه‌های خارج دانشگاه امیرکبیر»، آمده است که مدیران حراست این دانشگاه به همراه تعدادی از نیروهای خود به کافه‌های اطراف این دانشگاه مراجعه و ضمن برخورد با دانشجویان دختر بدون حجاب، اقدام به ضبط کارت دانشجویی آنها کرده است.

این خبرنامه دانشجویی پیشتر روز شنبه ۲۲ مهر ماه نیز ضمن انتشار گزارشی از فعالیت «چندین گشت امنیتی» در دانشگاه امیرکبیر، تاکید کرده بود که این گشت‌ها با دانشجویان به دلیل «کنار هم نشستن دختر و پسر، پوشش غیر اسلامی، کوتاهی شلوار، جلو باز بودن مانتو و داشتن پیرسینگ»، برخورد می‌کنند.

در چند هفته اخیر، تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف ایران نیز از هنگام شروع سال تحصیلی جدید از «موج فشار بر دانشجویان در ارتباط با حجاب اجباری همزمان با شروع سال تحصیلی» گزارش داده بودند.

این گزارش‌های درباره برخورد با دانشجویان به بهانه عدم رعایت حجاب اجباری از جمله در دانشگاه‌های الزهرا، علامه، تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علوم و صنعت، خواجه نصیر، دانشگاه هنر، دانشگاه شاهد در تهران و همچنین دانشگاه‌های شیراز، نوشیروانی بابل، گیلان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان و بسیاری از دانشگاه‌های دیگر کشور منتشر شده است.

دانشگاه‌های ایران در بحبوحه اعتراضات «زن زندگی آزادی» از جمله کانون‌های مهم اعتراضات بودند و اعتراضات دانشجویی در بسیاری موارد با حمله نیروهای حکومتی به دانشگاه‌ها، ضرب‌ و شتم و بازداشت دانشجویان معترض روبه‌رو شد و بر اساس گزارش‌ها بیش از ۷۰۰ دانشجو بازداشت شدند.

علاوه بر اخراج، تعلیق و تبعید شماری از دانشجویان معترض از سوی کمیته‌های انضباطی دانشگاه، برخی از دانشجویان بازداشت‌شده نیز از سوی دادگاه‌های انقلاب به حبس، ممنوع‌الخروجی و حتی شلاق محکوم شدند.

شمار گسترده‌ای از دانشجویان طی یک سال اخیر و در همراهی با اعتراضات زن، زندگی، آزادی از رعایت حجاب اجباری در محیط‌های دانشگاه سرباز زده‌اند و در مقابل نیروهای حراست و کمیته‌های انضباطی به ویژه از فروردین ماه سال جاری برخورد با دانشجویان دختر به بهانه تن ندادن به حجاب را تشدید کرده است.

در ماه‌های اخیر موج احضارها، تعلیق و اخراج شماری از دانشجویان معترض دانشگاه‌های ایران شدت گرفته است و همزمان ده‌ها تن از استادان دانشگاه در دانشگاه‌های مختلف به خاطر حمایت از دانشجویان معترض، «تعلیق» یا «اخراج» شده‌اند.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *