اذعان علی آقامحمدی مشاور خامنه‌ای به گسترش فقر مسکن

By | ۱۴۰۲-۰۸-۰۸

علی آقامحمدی، رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر جمهوری اسلامی با اعتراف به گسترش فقر مسکن از وجود دو هزار و ۲۰ محله کم‌برخوردار و فقیر در کشور خبر داد.

به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حدود ۲۰ میلیون نفر ایرانی در سکونتگاه‌های نامناسب مانند خانه‌های فرسوده یا به صورت زاغه‌نشین در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.

آقامحمدی پیشتر نیز گفته بود، ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از افراد جامعه از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.

براساس اعلام رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، تهران با ۲۶۰ محله فرسوده و زاغه نشین در رتبه اول فقر مسکن و استان‌های خوزستان با ۱۰۷ محله و سیستان و بلوچستان با ۱۰۳ محله در رتبه‌های بعدی از نظر تعداد محله‌های فرسوده و زاغه‌نشین قرار دارند.

روزنامه هم‌میهن نیز در گزارشی به استناد گزارش‌های رسمی منتشرشده، نوشته است: «در کنار فقر مسکن که دربرگیری آن به ۵۵ درصد از خانوارهای کشور رسیده است، ۲۰ درصد از خانوارها نیز درگیر پدیده بد مسکنی هستند.»

این گزارش به استناد محاسبات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد در مناطق شهری ۱۲درصد و در مناطق روستایی ۴۳درصد از خانوارها بد مسکن هستند.

در این گزارش آمده، اهداف حکومت، در بخش مسکن، به‌ویژه، در حوزه‌ تأمینِ مسکن اقشار کم‌درآمد، و رفع فقر سکونتی آنها، در برنامه‌های توسعه‌ی قبلی، به نتیجه نرسیده است.

همزمان عادل نجف زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه سیاست دولت در ساخت مسکن شکست خورده است، گفت: احساس می‌کنم طرح موضوع ساخت خانه‌های ۲۵ متری فرار از ساخت سالانه یک میلیون مسکن است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: دولت باید بر اساس قانون برای تامین مسکن مردم اقدام کند زیرا نمی‌خواهیم مجددا دچار پروژه ناموفق و فاقد زیرساختی مثل مسکن مهر بشویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *