نرگس محمدی در زندان اعتصاب غذا کرد

By | ۱۴۰۲-۰۸-۱۵

نرگس محمدی زندانی سیاسی و برنده جایزه صلح نوبل در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت جسمی‌اش اعتصاب غذا کرد.

اعضای خانواده نرگس محمدی که در پاریس زندگی می‌کنند، روز دوشنبه ۱۵ آبان با انتشار بیانیه‌ای در اینستاگرام نوشتند: «پس از یک هفته پیگیری‌های نرگس از زندان و وکیلش از مراجع قضایی تا امروز دادستان با اعزام او مخالفت کرده و مجوز اعزام صادر نمی‌کند.»

این فعال حقوق بشر که در حال گذراندن محکومیت زندان است، پیشتر نیز بارها بازداشت و زندانی شده و در زندان اعتصاب غذا کرده بود.

بر اساس این بیانیه، عدم رسیدگی پزشکی به خانم محمدی در حالی است که «نرگس طبق تشخیص و اکوی پزشک معتمد سازمان زندان‌ها از یک هفته پیش اعزام اورژانسی به مرکز قلب و ریه دارد.»

خانواده نرگس محمدی نوشتند اعتصاب غذای او برای اعتراض به دو مسئله است: «سیاست جمهوری اسلامی برای تعلل و عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت زندانیان بیمار و از دست رفتن سلامتی و جان انسانها» و «سیاست یا “مرگ” یا “حجاب اجباری “برای زنان ایران».

در این بیانیه نسبت به سلامت و وضعیت جسمانی نرگس محمدی ابراز نگرانی شده است.

پیشتر تقی رحمانی، فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی، گفته بود با وجود «گرفتگی پنجاه‌ درصدی دو رگ قلب» و دستور پزشک زندان برای «اعزام فوری» خانم محمدی به بیمارستان، مسئولان زندان اوین از این امر ممانعت کرده‌اند.

آقای رحمانی روز ۱۰ آبان در گفت‌وگو با رادیو فردا با بیان این‌که همسرش مشکلی با اعزام شدن به بیمارستان ندارد ولی حاضر نیست به حجاب اجباری تن دهد، گفت که این مسئله «بسیار خطرناک است» چون مسئولان زندان «به خاطر حجاب اجباری با جان آدم‌ها بازی می‌کنند».

خانم محمدی که روز ۱۴ مهر به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ معرفی شد و از معروف‌ترین حامیان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در جهان است، بارها مخالفتش را با حجاب اجباری اعلام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *