سقوط ۶ پله‌ای ایران از نظر شاخص توسعه انسانی در عرض ۲ سال

By | ۱۴۰۲-۰۸-۱۸

یافته‌های گزارش شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد رتبه ایران از نظر شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۲۱ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۹، شش پله افت کرده است.

بر اساس این گزارش، ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی از نظر شاخص توسعه انسانی در رتبه ۷۶ جهان قرار گرفت. در گزارش پیشین شاخص توسعه انسانی مربوط به سال ۲۰۱۹، ایران در جایگاه هفتادم جهان بود.

رتبه ایران در فهرست کشورهای جهان از نظر شاخص توسعه انسانی در چهار سال گذشته ۱۶ پله سقوط کرده است.

در سال ۲۰۱۷، ایران در فهرست رتبه‌بندی کشورهای جهان از نظر شاخص توسعه انسانی در رده ۶۰ قرار داشت.

در این گزارش، درآمد ناخالص سرانه ایرانیان در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۳ هزار دلار اعلام شده است.

بررسی‌های ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد درآمد ناخالص سرانه به قیمت‌های ثابت از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۱ میلادی، حدود پنج هزار دلار کاهش یافته است.

در گزارش شاخص توسعه انسانی سال ۲۰۱۸، درآمد ناخالص سرانه ایرانیان بیش از ۱۸ هزار دلار اعلام شده است.

درآمد ناخالص سرانه ایرانیان در گزارش توسعه انسانی سال ۲۰۱۹ میلادی تا حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار کاهش یافته بود.

نرخ امید به زندگی از جمله شاخص‌هایی است که در گزارش‌های سالانه شاخص توسعه انسانی به آن اشاره می‌شود. نرخ امید به زندگی در ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی به کمتر از ۷۴ سال کاهش یافته است.

در سالنامه آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط به سال ۱۴۰۱ که به تازگی منتشر شده، به شاخص نرخ امید به زندگی در ایران اشاره شده است.

بر اساس داده‌های گزارش شاخص توسعه انسانی سازمان ملل، نرخ امید به زندگی در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۷۷ سال بود. آمارهای سال ۲۰۲۱ میلادی از کاهش نرخ امید به زندگی به میزان سه سال خبر می‌دهند.

روزنامه جهان صنعت در گزارشی با اشاره به کاهش نرخ امید به زندگی در دو گزارش اخیر شاخص‌های توسعه انسانی، آن را به افزایش مرگ‌ومیرها بر اثر کرونا و بیماری‌های واگیردار تنفسی، حجم بالای تصادفات بین‌جاده‌ای، افزایش موارد تلفات مرتبط با حوادث طبیعی و حوادث کار، افزایش میزان آلاینده‌های خوراکی، آلودگی هوا، پارازیت و کمبود آب نسبت داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *