یک دانشجوی دختر پس از درگیری بر سر حجاب اجباری به بیمارستان منتقل شد

By | ۱۴۰۲-۰۸-۱۸

کانال دانشجویان پیشرو از انتقال یک دانشجوی دختر واحد سوهانک دانشگاه آزاد تهران به بیمارستان پس از درگیری بر سر حجاب اجباری خبر داد. در ادامه تلاش برای سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌ها، دو دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران با احکام منع از تحصیل و تبعید مواجه شدند.

به گزارش کانال دانشجویان پیشرو، عصر روز چهارشنبه ۱۷ آبان حراست دانشگاه ابتدا به بهانه کارت دانشجویی و سپس عدم رعایت حجاب اجباری مزاحم یک دختر دانشجو شده، او را در راهرو هل داده و به زمین انداخته است.

این دانشجو پس از حمله ماموران حراست و به زمین افتادن، دچار حمله عصبی شده و شروع به فریاد کشیدن کرده است.

با توجه به وضعیت ناپایدار این دانشجو، او با رسیدن آمبولانس اورژانس، به بیمارستان منتقل شده است.

تبعید و تعلیق تحصیلی دو دانشجوی معترض

با ادامه اعمال فشار بر دانشجویان، کانال شوراهای صنفی دانشجویان از «تبعید تحصیلی» دو دانشجو به نام‌های مطهره گونه‌ای و مهدی هادی‌زاده خبر داد.

این دو دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوی کمیته مرکزی وازرت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تبعید شدند.

بر اساس این حکم مطهره گونه‌ای به ۲۴ ماه منع موقت از تحصیل محکوم شده که ۱۲ ماه آن قابل اجراست.

از دیگر احکام قطعی صادر شده برای او «تبعید و تغییر محل تحصیل به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل» است.

کمیته انضباطی بدوی دانشگاه پیش‌تر او را به اتهام «ایجاد بلوا و آشوب» به اخراج از دانشگاه با محرومیت از تحصیل در کلیه دانشگاه‌ها به مدت پنج سال محکوم کرده بود.

مهدی هادی‌زاده، همسر مطهره گونه‌ای نیز با حکم کمیته‌ مرکزی وزارت بهداشت به دو ترم منع تحصیل شامل یک ترم اجرایی و یک ترم تعلیقی و تبعید به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل محکوم شد.

این دو دانشجو در جریان جنبش دانشجویی هم‌زمان با خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بودند.

منع تحصیلی شماری از دانشجویان به دلیل حضور در مهمانی مختلط

خبرگزاری هرانا روز چهارشنبه خبر داد تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به دلیل برگزاری مهمانی مختلط، از سوی کمیته انضباطی این دانشگاه به منع موقت از تحصیل به مدت یک تا چهار نیم‌سال محکوم شدند.

این دانشجویان همچنین به «ساختارشکنی، ترویج اباحه‌گری و اشاعه بی‌بند و باری در فضای مجازی» متهم شدند.

تعداد و هویت دانشجویان تعلیق شده از تحصیل با این حکم مشخص نشده است.

صدور این احکام در شرایطی است که تلاش دانشگاه‌ها برای سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویی به ویژه در آستانه ۱۶ آذر (روز دانشجو) ادامه دارد.

توهین به دانشجوها از سوی مسوولان در دانشگاه‌های مختلف تبدیل به امری عادی شده است.

به تازگی ویدیویی از توهین غلامرضا جمشیدی‌ها، رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به دانشجویان در روز ۱۴ آبان منتشر شد که در آن او خطاب به دانشجویان آنان را «فاحشه» و دانشکده را «فاحشه‌خانه» خطاب کرد.

بر اساس گزارش‌ها، دلیل این درگیری اقدام برای ضبط کارت دانشجویی یکی از دانشجویان بوده است.

پس از شدت گرفتن انتقادها به این ویدیو، جمشیدی‌ها مدعی شد علت فحاشی‌اش به دانشجویان، «دست‌ دادن و روبوسی» دختران و پسران با هم بوده است و گفت از دیدن این رفتارها «منقلب» و «عصبانی» شده است.

فعالان دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه طباطبایی با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از دانشجویانی که به آنان توهین شده است نوشتند برخورد توهین‌آمیز روسای دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها با دانشجویان اتفاق جدیدی نیست.

به گفته آنان این رفتارها به ویژه پس از شکل‌گیری جنبش‌های اعتراضی دانشجویی به دنبال خیزش انقلابی علیه جمهوری اسلامی شدت گرفته است.

نویسندگان بیانیه دانشکده علوم اجتماعی طباطبایی گفتند رییس این دانشکده هم دانشجویان را با الفاظ «کدو» و «گَله» خطاب کرده است.

به گفته امضاکنندگان بیانیه، این نگاه و رفتار تنها محدود به یک دانشکده خاص نیست و در دانشکده زبان و ادبیات فارسی نیز عبدالرضا سیف با ریاست «کودکانه» خود، فضا را برای هر گونه فعالیت علمی و دانشجویی محدود کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *