نرگس محمدی: جمهوری اسلامی بسترِ مرگ زندانی را فراهم می‌کند

By | ۱۴۰۲-۰۸-۱۸

در حالی که سازمان زندان‌ها در ایران وضع جسمانی نرگس محمدی پس از اعزام به بیمارستان و معاینه را «عادی» اعلام کرده، این فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل در مصاحبه‌ای تازه‌منتشرشده تأکید می‌کند که در زندان «فرصت و بستر مناسب» برای مرگ زندانی را فراهم می‌کنند.

در پی افزایش فشارهای بین‌المللی برای رسیدگی پزشکی به نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل که در زندان به سر می‌برد، سرانجام مسئولان زندان روز چهارشنبه، ۱۷ آبان‌ماه، او را به بیمارستان اعزام کردند.

پیشتر تقی رحمانی، فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی، اعلام کرده بود با وجود «گرفتگی ۵۰ درصدی دو رگ قلب» و دستور پزشک زندان برای «اعزام فوری» خانم محمدی به بیمارستان، مسئولان زندان اوین به‌خاطر خودداری این فعال حقوق بشر از تن‌ دادن به حجاب اجباری، از این امر ممانعت کرده‌اند.

نرگس محمدی نیز در اعتراض به این عمل دست به اعتصاب غذا زده بود که به گفته خانواده‌اش، به همین دلیل حال جسمی او «نامساعد» گزارش می‌شد.

اعزام خانم محمدی به بیمارستان پس از افزایش فشارهای بین‌المللی از جمله از سوی کمیته نوبل صلح، بنیاد اولاف پالمه در سوئد و انجمن قلم آمریکا رخ داد.

روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نرگس محمدی سرانجام به بیمارستان اعزام شده و پس از انجام آزمایش‌هایی «با توجه به عدم وجود مشکل حاد، این زندانی جهت ادامه دوران محکومیت به زندان بازگردانده شد».

این اداره در ادامه اخبار این چند روز اخیر درباره وضع جسمی خانم محمدی را «جوسازی‌های این‌چنینی با هدف تشویش اذهان عمومی و فشار بر دستگاه قضایی» خوانده است.

در مقابل حساب اینستاگرامی خانم محمدی همزمان بخش‌هایی از مصاحبه‌ای با او را که در سال ۱۴۰۰ انجام شده، منتشر کرد که تأکید می‌کند مقامات زندان در حکومت جمهوری اسلامی با کوتاهی در رسیدگی پزشکی به حال زندانیان در واقع «فرصت و بستر مناسب برای مرگ را فراهم می‌کنند».

خانم محمدی در این مصاحبه که فایل آن به طور اختصاصی در اختیار بی‌بی‌سی فارسی قرار گرفته، می‌گوید: «این سیستم برای مرگ فرصت و بستر مناسب را فراهم می‌کند، که مرگ بتواند سراغ زندانی بیاید، این قدر فشار می‌آورند، این قدر تعلل می‌کنند که مرگ سراغ فرد بیاید.»

او در ادامه با اشاره به بار قبل که در زندان بیمار شده بود تأکید می‌کند که سازمان زندان‌ها در ایران در نهایت باعث مرگ زندانی می‌شود: «اگر اتفاقی برای من می‌افتاد و می‌مردم، سازمان زندان‌ها اعلام می‌کرد که ما بردیم بیمارستان، ولی مرد؛ نه، شما می‌کُشید.»

حساب اینستاگرامی نرگس محمدی همراه با این مصاحبه صوتی از همگان خواسته است که همگام با بیش از ۶۰ سازمان حقوق بشری به کارزار «نرگس را آزاد کنید» بپیوندند.

روز چهارشنبه سازمان عفو بین‌الملل نیز در پیامی جمهوری اسلامی را متهم کرد که بی‌پروا «زندگی نرگس را به بازی گرفته است». این سازمان در ادامه خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط این برنده جایزه نوبل صلح شده است.

نرگس محمدی در یک دهه اخیر بارها بازداشت شده است. مرداد امسال اعلام شد که به‌دلیل انتشار بیانیه از داخل زندان به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شده و مجموع دوره زندان او به ده سال و ۹ ماه همراه با ۱۵۴ ضربه شلاق افزایش یافته است.

خانم محمدی که روز ۱۴ مهر به عنوان برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ معرفی شد و از معروف‌ترین حامیان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در جهان است، بارها مخالفتش را با حجاب اجباری اعلام کرده است.

منابع: اینستاگرام، ایسنا، رادیوفردا/؛ ف. دو./ب.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *