دست‌کم شش نماینده فعلی مجلس برای انتخابات آتی رد صلاحیت‌ شدند؛ هشدار به رد صلاحیت‌شده‌ها

By | ۱۴۰۲-۰۸-۱۹

گزارش‌ها از ایران حاکی از رد صلاحیت دست‌کم شش نماینده کنونی مجلس برای انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی است. همزمان احمد خاتمی از چهره‌های تندروی جمهوری اسلامی هشدار داد: «کسانی که واجد شرایط شناخته نمی‌شوند نظام را زیر سؤال نبرند.»

وب‌سایت خبری انتخاب روز جمعه، ۱۹ آبان‌ماه، خبر داد که غلامرضا نوری قزلجه، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، جلال محمودزاده، احمد علیرضابیگی، مسعود پزشکیان و علیرضا منادی سفیدان از شرکت در انتخابات آتی مجلس بازمی‌مانند.

سه نفر آخر هر سه نماینده تبریز هستند.

پیشتر غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد و رئیس فراکسیون «مستقلین» مجلس، روز جمعه خبر داده بود که هیئت اجرایی انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه خود، او را رد صلاحیت کرده است.

او افزود: «اعتراض به این نتیجه را تقدیم مرجع قانونی بالاتر می‌کنم.»

این نماینده مجلس پیشتر مخالف برخی طرح‌های محدودسازی آزادی‌های مدنی از جمله طرح موسوم به «طرح صیانت از کاربران فضای مجازی» بوده است.

ساعتی بعد جلال محمودزاده، نماینده مهاباد، در گفت‌وگو با سایت جماران درباره رد صلاحیت خود و چند نماینده دیگر گفت: «این اتفاق بر اساس همان گزارشی است که چند ماه پیش در روزنامه ایران [وابسته به دولت] منتشر شد که گفته شد باید با چند نماینده منتقد برخورد شود و این برخورد سیاسی بوده و از روی مستندات قانونی رخ نداده است.»

او توضیح داد که در هیئت اجرایی انتخابات «به استناد بند ۴ ماده ۳۳ رد صلاحیت» شده است که به محکومیت با اتهام «اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی» مربوط می‌شود.

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور روز جمعه گفت که با پایان یافتن بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابت مجلس شورای اسلامی در هیئت‌های اجرایی، از همین روز نتایج به داوطلبان اعلام خواهد شد.

اما در حالی که هنوز ابعاد رد صلاحیت‌ها در این دوره از انتخابات مجلس مشخص نیست، احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران به کسانی که رد صلاحیت می‌شوند هشدار داد.

او گفت: «کسانی که واجد شرایط شناخته نمی‌شوند در شأن فرهیختگان عمل کنند و نظام را زیر سؤال نبرند.»

خاتمی رد صلاحیت‌ها را «طبیعی» خواند و با این حال خواستار «انتخابات باشکوه با حضور حداکثری» مردم شد. این انتخابات قرار است در اسفندماه آینده برگزار شود.

این در حالی است که در دور پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی، بر اساس آمار دولتی، بیش از نیمی از واجدان شرکت در انتخابات، در رای‌گیری شرکت نکرده بودند.

نگرانی‌ مقامات حکومتی از احتمال مشارکت اندک مردم در انتخابات مجلس بعد از اعتراض‌های سراسری سال گذشته به حدی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۴ خرداد امسال در یک سخنرانی، آن را «انتخابات بسیار مهم» خواند و گفت «توپخانه‌های دشمن» از ۹ ماه پیش از برگزاری آن مشغول «بمباران انتخاباتی» است.

منابع: انتخاب، جماران، رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *