دو نویسنده و یک فعال حقوق حیوانات در میان زنان بازداشت‌شده در رشت هستند

By | ۱۴۰۲-۰۸-۲۴

براساس تازه‌ترین خبرهای رسیده به رادیوفردا از بازداشت دست‌کم ۲۰ زن فعال در حوزه‌های فرهنگی و مدنی و روزنامه‌نگار در رشت، نینا گلستانی و رزیتا رجایی، هر دو از داستان‌نویسان رشت، ازجمله زنانی هستند که روز۲۰ آبان توسط مأموران اطلاعات سپاه رشت بازداشت شده‌اند.

آناهیتا حجازی، فعال حقوق حیوانات و مدیر «خانۀ امن حیوانات آنا»، نیز ازجمله بازداشتی‌های اخیر در مرکز استان گیلان است.

یک روز پس از انتشار خبر رادیوفردا از بازداشت این افراد، همسر نینا گلستانی نیز از بازداشت او خبر داد.

جواد سجادی راد در صفحه اینستاگرام خود نوشت که مأموران اطلاعات سپاه همسرش را صبح روز ۲۰ آبان «هنگام بازگشت از خرید روزانه بازداشت کردند و ضمن تفتیش خانه، گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌ها را هم بردند».

یک منبع نیز به رادیوفردا گفت رزیتا رجایی، دیگر نویسندۀ جوان اهل رشت، هم در میان زنان بازداشت‌شده در روز ۲۰ آبان بوده است.

رادیوفردا روز دوشنبه به‌نقل از منابعی در شهر رشت از بازداشت دست‌کم ۲۰ نفر طی چند روز گذشته توسط مأموران اطلاعات سپاه در این شهر و انتقال آنان به مکانی نامعلوم خبر داده بود.

براساس این گزارش، دست‌کم چهار نفر از خبرنگاران پایگاه خبری «مرور» گیلان، ازجمله نسیم طواف‌زاده، مدیرمسئول این پایگاه خبری، در میان بازداشت‌شدگان بوده‌اند.

نسیم طواف‌زاده، نویسنده و فعال اجتماعی و محیط‌زیستی، در کنار مدیر مسئولی پایگاه خبری مرور از سال ۱۳۹۲ مدیریت مؤسسه‌ای به‌نام «سبزکاران» را هم بر عهده دارد.

به‌گفته‌ٔ منابع رادیوفردا، در نخستین ساعات بامداد ۲۰ آبان نیز بیش از ۱۰ زن دیگر با هجوم مأموران اطلاعات سپاه به خانه‌هایشان بازداشت شدند.

مأموران هنگام بازداشت این شهروندان فقط حکم بازرسی نشان داده‌اند، اما هیچ توضیحی دربارهٔ دلیل بازداشت و محل انتقال آن‌ها نداده‌اند.

در پی مراجعهٔ مکرر برخی خانواده‌های بازداشت‌شدگان به شعبهٔ نهم بازپرسی دادگستری گیلان، مقامات قضایی این مرکز هم هیچ اطلاعاتی دربارهٔ محل نگهداری بازداشت‌شدگان و اتهام آنان اعلام نکرده‌اند، اما به‌گفتۀ این خانواده‌ها بازداشت‌‌شدگان در حال بازجویی هستند.

به‌گفتهٔ منبع رادیوفردا، یک دختر نوجوانِ زیر سن قانونی نیز در میان بازداشت‌شدگان است، اما از هویت و اتهام دقیق او اطلاعی در دست نیست.

شهر رشت، مرکز استان گیلان، در جریان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» در پاییز ۱۴۰۱ شاهد اعتراضات دنباله‌دار و درگیری‌های متعدد مأموران امنیتی با معترضان بود.

احضار گستردهٔ⁠ فعالان مدنی و اجتماعی و فرهنگی رشت و ضبط وسایل ارتباطی آنان و همچنین بازداشت موقت برخی از آن‌ها از جمله اقداماتی بود که در کنار سرکوب خیابانی برای کنترل اعتراضات در این شهر انجام شد.

در سالگرد این اعتراضات که هم‌زمان شد با جان‌باختن آرمیتا گراوند، دختر ۱۷ ساله‌ای که حجاب اجباری بر سر نداشت و در مترو تهران از هوش رفت، موج دیگری از بازداشت فعالان مدنی، بازماندگان کشته‌شدگان اعتراضات و نیز روزنامه‌نگاران آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *