سه فعال سیاسی مجموعا به بیش از ۶۱ سال زندان محکوم شدند

By | ۱۴۰۲-۰۸-۲۶

دادگاه انقلاب تهران سه فعال سیاسی را مجموعا به بیش از ۶۱ سال زندان و محرومیت‌های اجتماعی محکوم کرد.

به گزارش منابع حقوق بشری، اتهامات رضا محمدحسینی، محبوبه رضایی، و سمانه نوروز مرادی از جمله «عضویت در گروه های مخالف نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور»، « اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و « فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان شده است.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محبوبه رضایی به ۲۶ سال و پنج ماه، رضا محمدحسینی به ۲۱ سال و هشت ماه حبس و سمانه نوروز مرادی به ۱۳ سال و نه ماه حبس محکوم شده‌اند.

محبوبه رضایی (راست)، سمانه نوروز مرادی، رضا محمدحسینی

بنا بر این گزارش، مجازات تکمیلی این سه زندانی سیاسی پیشین شامل دو سال منع اقامت در استان تهران و دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب وگروه‌های سیاسی یا اجتماعی و فعالیت در فضای مجازی ذکر شده است.

بر پایه حکم صادرشده، اشد مجازات برای این فعالان سیاسی یعنی هفت سال و نه ماه حبس برای محبوبه رضایی و رضا محمدحسینی و شش سال و سه ماه حبس برای سمانه نوروز مرادی قابل اجرا خواهد بود.

به گزارش هرانا، رضا محمدحسینی و سمانه نوروز مرادی در اردیبهشت ماه و محبوبه رضایی هم در خردادماه سال جاری بازداشت شدند.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر رضا محمدحسینی در زندان قزل حصار کرج و محبوبه رضایی و سمانه نوروز مرادی در زندان اوین محبوس هستند.

صدور احکام طویل المدت برای روزنامه‌نگاران، منتقدان، و کنشگران سیاسی، عقیدتی، مدنی و صنفی در حالی‌ است که کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۴ آبان، در قطعنامه‌ای نقض گسترده حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، با اشاره به تصویب این قطعنامه، با مردم ایران که «علیه ظلم و خشونت و برای رسیدن به آینده‌ای آزاد و دموکراتیک مبارزه می‌کنند» اعلام همبستگی کرد.

مرگ مشکوک زندانیان در زندانهای جمهوری اسلامی، افزایش فشار به زنان ایرانی به بهانه حجاب، بازداشت خودسرانه شهروندان دوتابعیتی و خارجی و همچنین وضعیت نامناسب مهاجران افغانستانی در ایران از جمله موارد مورد اعتراض اعضای سازمان ملل به شمار می روند.

مقام‌های جمهوری اسلامی از تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا در سازمان ملل انتقاد کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *