صادق زیباکلام: مشارکت در انتخابات امسال از اسفند ۹۸ هم کمتر است/هرکسی در انتخابات شرکت کند با آبروی خود بازی کرده

By | ۱۴۰۲-۰۸-۲۶

صادق زیباکلام گفت: «به نظرم بعید است در کلانشهر‌ها و شهرستان‌های بزرگ کسی در اسفندماه در انتخابات شرکت کند. فکر می‌کنم ریزش از سال ۹۸ نیز بیشتر خواهد بود. تاجایی که مطمئنم انتخابات مجلس امسال برای پرستو‌ها هم کم رونق است و دیگر مشتری چندانی ندارند»

رویداد۲۴ به گزارش سایت دیده بان ایران؛ این روز‌ها ردصلاحیت‌های هیات نظارت مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته و از اظهارنظر برخی از کارشناسان و نمایندگان اینطور برمی‌آید که دولت انتقام خود را از نمایندگان منتقد گرفته است.

با آن که فرمانداران روسای هیات نظارت هستند، دولت مسئولیت ردصلاحیت‌ها را به عهده نمی‌گیرد و احمد وحیدی، وزیر کشور «ربط دادن ردصلاحیت‌ها به دولت» را بداخلاقی دانسته و اظهار می‌کند: «کسانی که احیانا رد صلاحیت شدند و یا تأیید احراز نشدند می‌توانند بروند به مراحل بعدی و این متصور است که در مراحل بعدی فرصت هست که مجدد بررسی شود و شکایت کنند و اشکال بگیرند و مسائل‌شان حل و فصل شود چراکه در مرحله اول ممکن است برخی مدارک‌شان کامل نبوده باشد و از فرصت ۱۰ روزه استفاده نکرده باشند.»

حضور کمرنگ مردم کلانشهر‌ها در انتخابات

در این میان هستند افرادی که معتقدند این ردصلاحیت‌ها و اخبار پیرامون آن قرار است تنور انتخابات را گرم کند. در مقابل افرادی هم بر این باورند که نه موضوع ردصلاحیت‌ها و مصاحبه‌های داغ و جنجالی و فعالیت ما رسانه‌ها نمی‌تواند مشارکت را افزایش دهد و نه مطرح شدن حاشیه‌هایی که در گذشته حساسیت جامعه را برمی‌انگیخت.

این دوره از انتخابات حتی پرستو‌ها که افراد را از گردونه انتخابات بیرون می‌کنند نیز نمی‌تواند به هیجانی شدن این دوره از انتخابات مجلس کمک کنند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ پرستو‌ها صفت کسانی است که خود را به افراد معروف و سیاسیون نزدیک می‌کنند و با گرفتن اطلاعاتی از زندگی خصوصی و شخصی افراد به دنبال اخاذی شخصی، مالی یا برداشت‌های سیاسی رقیب هستند.

دیگر کاری از پرستو‌ها ساخته نیست

صادق زیباکلام، استاد رشته علوم سیاسی که در دولت سیزدهم از دانشگاه اخراج شده است، بر این باور است که هیجان و کار این دوره انتخابات، از پرستو‌ها گذشته است و آن‌ها هم جایی برای ایجاد تلاطمی در دریای انتخابات ندارند. او با اشاره به برگزاری انتخابات دوره دوازدهم مجلس به دیده‌بان ایران به سایت دیده بان ایران گفت: «مطمئنم اگر چهره‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب، مستقل و یا حتی اصولگرایان معتدل و میانه‌رو با ورود به این انتخابات با آبرو و حیثیت خود بازی کرده‌اند. به ویژه اصلاح‌طلبان که تتمه آبرو و حیثیت‌شان هم خواهد رفت.»

او با اشاره به این که صرف‌نظر از ردصلاحیت‌ها، می‌افزاید: «به نظرم بعید است در کلانشهر‌ها و شهرستان‌های بزرگ کسی در اسفندماه در انتخابات شرکت کند. فکر می‌کنم ریزش از سال ۹۸ نیز بیشتر خواهد بود. تاجایی که مطمئنم انتخابات مجلس امسال برای پرستو‌ها هم کم رونق است و دیگر مشتری چندانی ندارند»

زیباکلام درباره نزدیک شدن پرستو‌ها به افراد سیاسیون به دیده بان ایران گفت: «خانم‌هایی اجازه دادند مردان پرستو و مردانی اجازه دادند زنان پرستو وارد زندگی آن‌ها شوند. کار انتخابات اسفندماه از این حرف‌ها گذشته است که این پرستو‌ها به زندگی آن‌ها وارد شوند یا اطلاعاتی از آن‌ها به دست بیاورند یا خیر. اساسا اقشار و لایحه‌های تحصیلکرده جامعه در این انتخابات شرکت نمی‌کنند.»

این استاد علوم سیاسی به مشارکت در شهرستان‌های کوچک نیز اشاره کرده و می‌گوید: «ممکن است در شهرستان‌های دور افتاده و کوچک که انتخابات جنبه قومی، قبیله‌ای و منطقه‌ای دارد، مردم در انتخابات شرکت کنند. ولی در شهر‌های بزرگ خبری نخواهد بود. حتی اگر این فعالیت‌ها را بکنند و وارد حریم خصوصی افراد بشوند نیز در انتخابات پیش رو تفاوتی ایجاد نمی‌کند و چیزی عوض نمی‌شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *