مولوی عبدالحمید از رد صلاحیت‌ها در مجلس انتقاد کرد؛ تشدید جو امنیتی در سیستان و بلوچستان

By | ۱۴۰۲-۰۸-۲۶

بر اساس گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی و منابع حقوق بشری، نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در آستانه سخنرانی هفتگی مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در برخی مناطق و گذرگاه‌های استان سیستان و بلوچستان مستقر شدند.

کانال تلگرامی حال‌وش روز جمعه، ۲۶ آبان، ویدئویی را از گشت‌زنی «خودروهای زرهی ضد گلوله و نظامی در مسیر زاهدان به خاش» منتشر کرد و نوشت این خودروها از بامداد همین روز در «حد فاصل منطقه دهپابید در حال حرکت و گشت‌زنی» بودند.

همچنین ویدئوی دیگری نشان می‌دهد در روز جمعه خودروهای زرهی در خیابان‌های خاش مستقر شده‌اند.

پیشتر دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از استقرار خودروهای زرهی ضد گلوله در این استان تحت عنوان «مبارزه با مخلان امنیت» خبر داده بود.

جمهوری اسلامی در بیش از یک سال گذشته، فشارهای نظامی و امنیتی را برای سرکوب اعتراضات در سیستان و بلوچستان افزایش داده است.

حکومت ایران هنوز عوامل کشتار مردم معترض در جریان «جمعه خونین» زاهدان را محاکمه نکرده، اما چندین بلوچ را به اتهام حمله به نیروهای امنیتی و انتظامی اعدام کرده است.

استان سنی‌نشین سیستان و بلوچستان یکی از محروم‌ترین استان‌های ایران است و هر سال تعداد زیادی از بلوچ‌های زندانی در این منطقه به‌ویژه در پرونده‌هایی با جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام می‌شوند.

مولوی عبدالحمید در سخنرانی روز جمعه خود بار دیگر از جمهوری اسلامی خواست که به تبعیض‌ها پایان دهد و «منافع ملی» را در نظر بگیرد.

او همچنین از رد صلاحیت‌ها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش‌ رو انتقاد کرد و گفت که نباید جلو نمایندگان معترض و منتقد گرفته شود.

پیشتر یک نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی که صلاحیتش برای نامزدی در انتخابات آتی مجلس از سوی وزارت کشور رد شده، گفت که مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی از طریق واسطه به او گفته‌اند که اگر می‌خواهد تایید صلاحیت شود، باید سوال از وزیر کشور را پس بگیرد.

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *