گوشت قرمز ۸۲ درصد گران‌تر شد

By | ۱۴۰۲-۰۹-۰۶

مرکز آمار ایران از افزایش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه گروه مواد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آبان ماه خبر داد.

بر اساس گزارش این مرکز، در میان اقلام خوراکی، گوشت قرمز با تورم نقطه‌به‌نقطه بیش از ۸۲ درصدی و پس از آن انواع ماهی با تورم ۷۲.۴ درصدی رکوردار بالاترین نرخ تورم مواد غذایی در دومین ماه پاییز است.

منظور از تورم نقطه‌به‌نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

تورم نقطه‌به‌نقطه ۳۹.۲ درصدی برای خانوارهای کشور، به این معناست که خانوارها به‌طور میانگین، ۳۹.۲ درصد بیشتر از آبان پارسال برای خرید «یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان»، هزینه کرده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که تورم نقطه‌به نقطه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با دو دهم درصد رشد از ۳۶.۲ در مهر ماه به ۳۶.۴ درصد در آبان ماه افزایش یافته‌ است.

مرکز آمار ایران همچنین تورم نقطه به نقطه گروه مواد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مناطق شهری طی آبان ماه را ۳۶٫۷ درصد اعلام کرده که نسبت به مهر ماه سه دهم درصد افزایش یافته‌ است.

در گزارش این مرکز نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در کل کشور طی آبان ماه ۳۹.۲ درصد اعلام شده که نسبت به مهر ماه تغییری نداشته و حاکی از توقف روند کاهشی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه است.

تورم ماهانه نیز در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آبان ماه نسبت به مهر ماه دو برابر شده‌ است.

بر این اساس، تورم ماهانه از نیم درصد در مهر ماه به یک درصد در آبان ماه افزایش یافته‌ است.

مرکز آمار ایران در گزارش اعلام کرده که تورم ماهانه گروه مواد خوراکی در مناطق شهری طی آبان ماه با هفت دهم درصد رشد از سه دهم درصد به یک افزایش یافته‌ است.

این مرکز نرخ تورم ماهانه کل کشور را در آبان ماه ۲.۳ درصد و نرخ تورم سالانه را ۴۴.۹ درصد اعلام کرده‌است.

نرخ تورم سالانه گروه مواد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در گزارش مرکز آمار برای آبان ماه نیز ۵۲.۲ درصد اعلام شده که نسبت به ماه قبل از آن ۲.۸ درصد کاهش یافته‌ است.

افزایش قیمت‌ها دیگر بخش‌های اقتصادی کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

به عنوان نمونه، در اواخر مهرماه، مرکز آمار ایران، بعد از ماه‌ها توقف انتشار آمارهای دولتی درباره وضعیت مسکن، گزارش داد که قیمت خانه در تهران طی شهریور امسال نسبت به ماه مشابه پارسال ۷۵ درصد جهش داشته است.

توقف انتشار آمارهای مسکن توسط مرکز آمار و بانک مرکزی از زمستان پارسال در حالی است که گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در زمستان پارسال شتاب رشد قیمت مسکن به صورت ناگهانی شدت گرفته و حتی در اردیبهشت امسال تورم مسکن به ۱۲۰ درصد نیز اوج گرفته بود.

مردادماه امسال نیز تورم مسکن بالای ۸۴ درصد بوده است.
رادیوفردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *