نرگس محمدی یکی از ۲۵ زن تاثیرگذار ۲۰۲۳ روزنامه «فایننشال تایمز» معرفی شد

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۰

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، که در زندان اوین محبوس است، از سوی روزنامه بریتانیایی «فایننشال تایمز» به عنوان یکی از ۲۵ زن تاثیرگذار در سال ۲۰۲۳ شد.

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز روز پنجشنبه ۹ آذر با انتشار اسامی و تصاویر این زنان منتخب و یادداشت‌های کوتاهی درباره آنان، نوشت: در سال میلادی جاری که رو به پایان است، زنان در مرکز عمیق‌ترین تحولات جهان بوده‌اند.

این روزنامه افزود که تاثیرگذاری اشکال مختلفی دارد، از قدرت متقاعد کردن و حمایت از تغییر تا تصور روش‌های بهتر برای انجام کارها.

در میان چهره‌هایی که فایننشال تایمز به عنوان زنان تاثیرگذار سال جاری میلادی انتخاب کرده، علاوه بر نرگس محمدی، نام مارگو رابی بازیگر استرالیایی، بیانسه خواننده آمریکایی و باربارا کینگسالور نویسنده آمریکایی نیز به چشم می‌خورد.

فایننشال تایمز نوشت که انتخاب این زنان، طی چند ماه و پس از مشورت با صدها روزنامه‌نگار این روزنامه در ده‌ها دفتر آن صورت گرفته است.

زنانی که این روزنامه به عنوان زنان تاثیرگذار سال جاری میلادی انتخاب کرده است، برنده جوایز معتبری چون نوبل، پولیتزر، گرمی و دیگر جوایز شده‌اند.

در یادداشت کوتاهی که مرجان ساتراپی، سینماگر ایرانی-فرانسوی، درباره خانم محمدی برای فایننشال تایمز نوشته، آمده است: «نرگس مظهر شجاعت است، انتخاب روشن برای جایزه نوبل صلح».

خانم ساتراپی افزوده است: «او برای حقوق بشر، برای حق زنان در کنترل بدن خود و علیه آنچه که او “شکنجه سفید” می‌خواند مبارزه می‌کند؛ مجازات سلول انفرادی و انزوای شدید که توسط جمهوری اسلامی تداوم یافته است.»

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، ۲۳ فروردین پارسال با هجوم نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت و برای تحمل حبس به زندان قرچک ورامین فرستاده و اواخر تیرماه به زندان اوین منتقل شد.

او در دو پرونده جداگانه به‌دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، در مجموع به ۱۰ سال و هشت ماه زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

چند ماه پس از زندانی شدن خانم محمدی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در پرونده‌ دیگری که برای او تشکیل داد، از بابت «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، او را به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

مرجان ساتراپی در یادداشت خود با یادآوری این‌که نرگس محمدی پس از شیرین عبادی، دومین زن ایرانی است که برنده جایزه نوبل شده، گفته است: «این یک پیام قوی برای جهان است. او نماینده همه ماست. ما تسلیم شدن را نمی‌پذیریم! ما نافرمانی می‌کنیم!»

این سینماگر همچنین در یادداشت خود تاکید کرده که زنان باید به عنوان «یک انسان» مورد احترام باشند، «نه فقط به عنوان یک زن که تنها وظیفه‌اش اغوا کردن مردان و زایمان است.»

نرگس محمدی در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که پس از جان باختن مهسا امینی به راه افتاد، یکی از حامیان این جنبش بود و بارها پیام‌هایی را از زندان صادر و نسبت به آزار و شکنجه زندانیان هشدار داد.

او اخیرا در گفت‌وگو با آنجلینا جولی گفته است: «زنان و جوانان در ایران رادیکال‌ترین، گسترده‌ترین و تاثیرگذارترین نیروها برای تغییر و گذار عمیق در جامعه هستند.»

خانم ساتراپی در فایننشال تایمز افزوده است: «فقط یک چیز زیباتر از آزادی وجود دارد: مبارزه برای آزادی. و این چیزی است که او [نرگس محمدی] را برای من الهام بخش‌ترین فرد روی زمین می‌کند.»

مرجان ساتراپی که پیشتر با کتاب مصور «پرسپولیس» به شهرت رسیده، پس از اعتراضات اخیر سراسری در ایران، کتاب جدیدی با عنوان «زن، زندگی، آزادی» منتشر کرد.

خانم محمدی که امسال برنده جایزه نوبل صلح شده به‌دلیل زندانی بودن نمی‌تواند در مراسم اهدای این جایزه که روز دهم دسامبر در اسلو، پایتخت نروژ برگزار می‌شود، شرکت کند.

او پیشتر در نامه‌ای به کمیته نوبل نسبت به آینده ایران ابراز خوش‌بینی کرده و گفته است که پیروزی مردم ایران بر جمهوری اسلامی «آسان نیست، اما حتمی است.»

بر اساس گزارش‌ روزنامه فایننشال تایمز و رادیو فردا/م.ت/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *