مجلس نمایندگان آمریکا طرح منع دائم دسترسی جمهوری اسلامی به شش میلیارد دلار پول آزاد شده را تصویب کرد

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۰

تصویب این طرح در سنا با اکثریت دمکرات آسان نخواهد بود

مجلس نمایندگان آمریکا عصر پنجشنبه طرحی را تصویب کرد که به موجب آن دسترسی جمهوری اسلامی ایران به شش میلیارد دلار پول آزاد شده در دولت بایدن، به‌طور دائمی مسدود می‌شود.

دولت بایدن و جمهوری اسلامی در جریان توافق تبادل زندانیان بر سر آزادسازی شش میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی به توافق رسیدند. این پول در آستانه آزادی گروگان‌ها به حساب بانکی قابل دسترسی برای جمهوری اسلامی در قطر منتقل شد. قطر که شش میلیارد دلار ایران به آن انتقال پیدا کرده است، میزبان رهبران حماس و در عین حال میانجی برای آزادی گروگان‌هایی است که حماس در حمله به اسرائیل با خود به غزه برد.

این طرح با ۳۰۷ رای موافق و ۱۱۹ رای مخالف به تصویب رسیده است. به گزارشاسوشیتدپرس، جمهوری‌خواهان به دنبال پاسخگو کردن دولت بایدن درباره مماشات با جمهوری اسلامی ایران در زمانی‌اند که تهران «تامین مالی تروریسم در خاورمیانه» را بر عهده دارد.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در جریان بحث بر سر تصویب این طرح گفت: «با چنین حجم بی‌ثباتی در خاورمیانه، آخرین چیزی که می‌خواهیم این است که به ایران شش میلیارد دلار دیگر بدهیم تا از تروریسم حمایت کند.»

مقامات دولت بایدن همچنان مدعی‌اند که تهران هنوز از این پول برداشت نکرده است. آنها همچنین ادعا می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران فقط  برای «امور بشردوستانه» از این پول استفاده خواهد کرد.

اما منتقدان می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران همچنان می‌تواند از این پول برای حمایت از گروه‌هایی مانند حماس که حمله هفتم اکتبر علیه اسرائیل را انجام دادند، استفاده کند.

پس از حمله حماس به اسرائیل، حجم انتقادها از دولت بایدن به دلیل ادامه سیاست خشنودسازی جمهوری اسلامی که حامی این گروه به‌شمار می‌رود، افزایش یافت و برخی خواستار توقیف دوباره شش میلیارد دلار، شدند.

طرح مصوب مجلس نمایندگان اکنون باید به سنا برود که با توجه به اکثریت دمکرات‌ها در آن، تصویب آن آسان نخواهد بود.

تعدادی از دمکرات‌ها با اعلام حمایت از سیاست دولت بایدن مدعی شده‌اند که سخت‌گیری بر جمهوری اسلامی می‌تواند جان گروگان‌هایی که هم اکنون در اختیار حماس‌اند و تعدادی از آنها آمریکایی‌اند را به خطر بیاندازد.

برخی از آنها مانند گرگوری میکس که از دمکرات‌های مشهور در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان است هم می‌گوید که «حماس قاتل و فاسد است اما به لطف توافق (با جمهوری اسلامی) پنج گروگان به خانه بازگشتند.» او در عین حال مدعی شده است که تهران می‌تواند همچنان از اهرم گروگان‌ها استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *