شش مأمور انتظامی متهمان به قتل مهرشاد شهیدی

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۰

– متهمان از مأموران نیروی انتظامی بوده و در حال حاضر به قید وثیقه و کفالت تا تعیین تکلیف نهایی پرونده در دادسرا آزاد هستند.
– بازپرس اجازه خواندن پرونده را به بابک اسلامی فارسانی و مصطفی نیلی دو وکیل خانواده شهیدی نداده است.
– مهرشاد شهیدی در ۴ آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات در خیابان بازداشت شد و بر اثر اصابت ضربات متعدد باتوم بر سرش جان‌ باخت.

وکیل مهرشاد شهیدی از حضور ۶ متهم به قتل این جوان ۱۹ ساله خبر داده و گفته متهمان از نیروهای انتظامی بوده و با قید وثیقه آزاد هستند. مهرشاد شهیدی از معترضان جنبش ملّی ۱۴۰۱ پس از بازداشت به دلیل اصابت ضربات متعدد باتوم به سرش جان باخت.

بابک اسلامی فارسانی وکیل خانواده مهرشاد شهیدی در گفتگو با «شبکه شرق» گفته خبر از در اختیار داشتن اسامی ۶ متهم به قتل این جوان ۱۹ ساله داد و تأکید کرد که متهمان در حال حاضر به قید وثیقه و کفالت تا تعیین تکلیف نهایی پرونده در دادسرا آزاد هستند.

بابک اسلامی فارسانی توضیح داده که «نظریه دادگاه کیفری و تاکیدش بر محرمانه بودن پرونده اگرچه مانع دسترسی وکلا به آن شد اما در عوض، سبب شد تا، اسامی ۶ متهم به قتل مهرشاد شهیدی در اختیار ما قرار بگیرد ولی به دلیل محرمانه بودن پرونده، امکان اعلام اسامی آنان را نداریم. جالب آن است که ۲ تن از این متهمان نماینده حقوقی به بازپرس معرفی کرده‌اند.»

او افزوده که هر شش متهم از مأموران نیروی انتظامی هستند: «۶ متهم به قتل در این پرونده با قرارهای کفالت و وثیقه در حال حاضر آزادند. متهمان این پرونده اگرچه وارد بازداشتگاه نشده‌اند ولی تضمین لازم از آنان اخذ شده است. علاوه بر این، همه آنها جزء نیروهای نظامی هستند و بعید است در ادامه پرونده حاضر نباشند یا فرار کنند و پنهان شوند.»

بر اساس توضیحات این وکیل دادگستری بازپرس اجازه خواندن پرونده را به دو وکیل خانواده شهیدی نداده است: «بازپرس در پاسخ به درخواست دوم ما برای مطالعه پرونده، با این دلیل که پاسخ استعلاماتم نیامده، اجازه مطالعه پرونده را نداد اما شفاها قول داد که بعد از پاسخ استعلام و تکمیل پرونده و پیش از صدور قرار، اجازه مطالعه پرونده را به ما بدهد.»

مهرشاد شهیدی‌نژاد منفرد طهرانی معروف به مهرشاد شهیدی از جان‌باختگان اعتراضات جنبش ملّی در اراک است. او در ۴ آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات در خیابان بازداشت شد و بر اثر اصابت ضربات متعدد باتوم بر سرش جان‌باخت.

سه شاهد عینی پیشتر به «رادیو فردا» اعلام کرده بودند که در خیابان شاهد «ضرب‌ و جرح هولناک» مهرشاد توسط مأموران امنیتی بوده‌اند. این شاهدان همچنین گفتند که «مطمئن نیستند مهرشاد همانجا در خیابان جان باخته‌ است یا بعد از آنکه مأموران امنیتی او را با خود برده‌اند.»

امیر شهیدی پدر مهرشاد ماجرای کشته شدن فرزندش به دست مأموران را اینگونه شرح داده است: «مهرشاد از ناحیه سر و پیشانی و بینی و قفسه سینه دچار شکستگی شده و خونریزی مغزی می‌کند. ضاربان به جای انتقال وی به بیمارستان دستان مهرشاد نیمه جان را با بست کمربندی بسته و به پایگاه اطلاعات سپاه میدان مقاومت می‌برند. حدود ساعت ۲۱:۰۰ پیکر بی‌جان او را به بیمارستان ولیعصر اراک منتقل می‌نماید. کارکنان بیمارستان به مأمور همراه وی می‌گویند که بیمار فوت نموده. حوالی ساعت ۲۱:۳۰ مهرشاد را با آمبولانس به سردخانه آرامستان اراک منتقل می‌نمایند.»

مهرشاد شهیدی یکی از صدها جوان برومندی بود که در اعتراضات ۱۴۰۱ توسط مأموران جمهوری اسلامی و در سرکوب اعتراضات جان باخت. او سرآشپز و نیز دانشجوی هتل‌داری دانشگاه علمی-کاربردی اراک بود که به صورت حرفه‌ای آشپزی و در کافه-رستوران بوته اراک کار می‌کرد. مهرشاد در رشته‌های ژیمناستیک، بدن‌سازی، والیبال، دوچرخه‌سواری کوهستان و شنا صاحب مدال‌های قهرمانی بود.

مراسم خاکسپاری و هفتم مهرشاد با حضور گسترده شهروندان در آرامستان اراک برگزار شد. بر اساس گزارش‌ها هزاران نفر برای حضور در مراسم خاکسپاری مهرشاد شهیدی در آرامستان اراک حضور پیدا کردند. این مراسم با شعارهایی علیه جمهوری اسلامی از جمله همراه بود.

در مراسم چهلم مهرشاد نیروهای امنیتی مسیر آرامستان را مسدود و از حضور شهروندان بر مزار او جلوگیری کردند. تدابیر شدید امنیتی در مراسم سالگرد درگذشت این جوان نیز برقرار بود و تعدادی از شهروندان که برای حضور بر مزار مهرشاد به آرامستان اراک رفته بودند بازداشت شدند.

پدر مهرشاد روز شنبه ششم آبان در شبکه «ایکس» نوشت که روز چهارم آبان همزمان با سالگرد مهرشاد «به دلیل برخی محدودیت‌ها و محاصره مزار و اطراف آن توسط نیروهای امنیتی، امکان برگزاری مراسم مقدور نشد… یکی از مأموران جهت ایجاد رعب و وحشت از مردم فیلمبرداری می‌نمود و یکی دیگر گل‌های هدیه‌شده به مزار مهرشاد را به سطل زباله می‌ریخت.»

خانواده مهرشاد شهیدی مانند ده‌ها خانواده دادخواه دیگر حاضر به سکوت نشدند و با وجود فشارهای امنیتی و تهدیدها، پیگیر خون به ناحق ریخته فرزند شدند.

بابک اسلامی فارسانی وکیل خانواده مهرشاد شهیدی نیز در گفتگو با «شبکه شرق» گفته که زینب کرامتی و امیر شهیدی، مادر و پدر مهرشاد، سه ماه پس از درگذشت فرزندشان در دادسرای اراک شکایتی برای رسیدگی به موضوع قتل فرزندشان توسط مأموران را ثبت کردند و مدتی بعد نیز وکالت او و مصطفی نیلی در این پرونده پذیرفته شد.

این وکیل دادگستری گفته «پس از طرح شکایت، این پرونده به شعبه یک بازپرسی شهرستان اراک ارجاع شده و بازپرس تحقیقاتش را آغاز می‌کند. بازپرس در تحقیقات خود این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد که افراد حاضر در صحنه قتل مهرشاد شهیدی چه کسانی بودند، چرا اقدام به ضرب و جرح او کردند، کارمند کدام نهاد بودند و از کجا دستور و مجوز داشتند و اینکه اساسا کدام رفتار مهرشاد شهیدی منجر به بروز چنین اقداماتی از سوی آنان شده است.»
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *