گرانی بی‌سابقه سوخت در ایران؛ قیمت یک کپسول گاز مایع به ۳۵۵ هزار تومان رسید

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۰

افزایش بی‌سابقه قیمت سوخت در ایران هم‌زمان با سرد شدن هوا، موجی از نگرانی برای شهروندان ایجاد کرده است. از ابتدای ماه آذر هر سیلندر گاز مایع چند برابر گران‌تر فروخته می‌شود.

بر اساس گزارش آفتاب نیوز، در حالی که نرخ یارانه‌ای هر کپسول گاز مایع ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان است، همین کپسول در بازار آزاد به قیمت ۳۵۵ هزار تومان با کپسول خالی تعویض می‌شود.

اواخر مرداد امسال هیات وزیران در مصوبه‌ای، وزارت نفت را مکلف کرد از ابتدای آذر امسال، سوخت گاز مایع را به کسانی که گاز شهری دارند، با قیمت فوب خلیج فارس عرضه کند.

این عدد برای گاز مایع ٢٢ هزار تومان برای هر کیلوگرم تعیین شده است. تا پیش از آذر امسال و طبق سهمیه، قیمت هر کیلو ٢٣٠ تومان بود.

گفته می‌شود حدود سه میلیون نفراز جمعیت ایران به لوله‌کشی گاز دسترسی ندارند که این افراد می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه‌ سدف، هر ماه (برای یک خانوار) چهار سیلندر گاز مایع به شکل سهمیه‌ای سابق دریافت کنند.

با اجرای این مصوبه، مشکلات ساکنان برخی از مناطق عمدتا محروم ایران مانند سیستان و بلوچستان افزایش یافته است.

طی یک هفته اخیر چندین تجمع در اعتراض به افزایش قیمت و کمبود سوخت در شهرهای مختلف برگزار شد.

در همین راستا ویدیویی به ایران‌اینترنشنال رسیده که تجمع تراکتورداران را در اعتراض به کاهش سهمیه سوخت در شهر مهران استان ایلام در روز هشتم آذر نشان می‌دهد.

در ویدیویی دیگر راهپیمایی کامیون‌داران در روز سه‌شنبه هفتم آذر در تهران دیده می‌شود.

تجمع‌کنندگان در اعتراض به کمبود سوخت شعارهایی از جمله «مسوول بی‌کفایت، استعفا استعفا» سر دادند.

روز چهارشنبه تصاویری از صف‌های طولانی برای دریافت سیلندر گاز در شهرهایی مانند قصرقند، زاهدان، بندر‌عباس، آبادان و اصفهان منتشر شد.

روز اول آذر امسال جواد اوجی، وزیر نفت، مدعی شد ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز رتبه اول جهان را دارد.

با این‌ حال اواخر آبان امسال، آرش نجفی، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران هشدار داد کمبود تولید گاز علاوه بر تاثیر منفی بر بسیاری از بخش‌های اقتصادی، تولید ذخایر نفت کشور را نیز تهدید می‌کند.

بسیاری از شهرهای ایران چند سال است به ویژه در فصول سرد سال با کمبود و قطع گاز مواجه می‌شوند.

برای جبران کسری داخلی گاز، مازوت‌سوزی گسترده در نیروگاه‌های برقی و صنایع انجام می‌شود.

مازوت به عنوان آلاینده‌ترین سوخت فسیلی، آلودگی شدید هوا را در بسیاری از شهرهای ایران به دنبال داشته است.

مالک شریعتی، نماینده مجلس روز ششم آذر بخش‌هایی از نامه جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را خطاب به یکی از معاونان وزیر نفت افشا کرد که در آن اطلاعاتی مربوط به گم شدن بخش بزرگی از تولیدات روزانه گاز ایران وجود دارد.

بر اساس مشروح این نامه، از متوسط شش هزار و ۵۰۰ تن تولید روزانه گاز مایع در ۱۰ پالایشگاه ایران، چهار هزار تُن قابلیت صادرات یا استفاده در خودروها را دارد. این در حالی است که بر اساس گفته‌های شریعتی، روزانه چهار هزار تن از تولیدات گاز مایع ناپدید می‌شود و خود وزارت نفت هم نمی‌داند این مقدار کجا می‌رود.

این نماینده مجلس پیش‌بینی کرد بخشی از تولیدات گاز مایع قاچاق و بخشی صرف موارد غیر‌ضروری می‌شود.
ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *