مهاجرت ورزشکاران؛ مهاجرت مهسا پور رحمتی و محمد رحیمی زوج شمشیرباز به کانادا

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۲

همزمان با موج‌ جدید مهاجرت ورزشکاران و هنرمندان ایرانی، مهسا پور رحمتی و محمد رحیمی، زوج شمشیرباز نیز از ایران مهاجرت می‌کنند.

به گزارش منابع خبری داخلی، این دو شمشیرباز «اسلحه اپه» ایران که به جمع ورزشکاران مهاجر اضافه شده و از ایران مهاجرت می‌کنند، از مدال‌آوران در این رشته هستند.

برخی منابع خبری مانند وب‌سایت «جماران»، مقصد نهایی این دو ورزشکار مهاجر برای خروج از ایران را کشور «کانادا» اعلام کرده‌اند.

مهسا پوررحمتی در سال ۸۴ شمشیربازی را در شهر تبریز آغاز کرد. او در سال ۸۶ به عضویت تیم ملی ایران درآمد و اولین مدال انفرادی آسیایی در تاریخ شمشیربازی زنان ایران در اسلحه اپه را نیز سال ۹۲ به‌دست آورد.

(امیر) محمد رحیمی، همسر مهسا پوررحمتی نیز عناوین قهرمانی شمشیربازی همچون قهرمانی استان اردبیل را در کارنامه کاری خود دارد.

در سال‌های اخیر به ویژه پس از اعتراضات خونبار سال‌های گذشته، به‌ویژه اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، روند مهاجرت متخصصان، هنرمندان و ورزشکاران شتاب بیشتری یافته و از دایره «مهاجرت تحصیل‌کردگان» فراتر رفته است.

هر چند برخی مقامات دولت جمهوری اسلامی مانند روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون «علمی و فناوری» ابراهیم رئیسی مدعی هستند که «آمار مهاجرت در حال حاضر اصلا خطرناک نیست» اما برخی از منتقدان روند مهاجرت را خطرناک دانسته و در واکنش به چنین ادعاهایی، با کنایه در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: «بمیرم برات ایران»

در اواخر بهار سال جاری، روزنامه «شرق» چاپ تهران در شماره سه‌شنبه بیست و سوم خرداد ماه خود با اشاره به اینکه «فاطمه روحانی، ملی‌پوش سابق ایران، به آلمان پناهنده شد»، نوشت: او یکی از «ورزشکاران با سابقه تکواندوی ایران» بود.

به نوشته این رسانه، فاطمه روحانی به دلیل «موضوعات سیاسی» و آنچه به‌طور کلی «ایجاد مشکل بر سر مسیرش» اعلام شده، از ایران رفته و درخواست پناهندگی داده است.

از سوی‌ دیگر، برخی رسانه‌ها نیز ابتدای سال از مهاجرت مرجان کلهر، نخستین زن المپیکی اسکی که «پرچمدار» کاروان ایران در رقابت‌های «المپیک زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور» بود نیز خبر داده و اعلام کردند که او همراه با همسرش پوریا ساوه شمشکی، کاپیتان پیشین «اسکی آلپاین» به کشور فرانسه رفته‌اند.

‏بهمن‌ماه ۱۴۰۱ و پس از پناهنده شدن عاطفه احمدی، دیگر اسکی‌باز و «پرچمدار» کاروان ایران در رقابت‌های «المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن» به کشور آلمان هم خبرگزاری «مهر» نوشته بود: تا به حال «۶۶ ورزشکار حرفه‌ای» به کشورهای دیگر پناهنده شده و فعالیت‌شان را با پرچمی غیر از پرچم ایران پیش گرفته‌اند.

«رصدخانه مهاجرت ایران» که زیر مجموعه دانشگاه شریف تهران است و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کند، در گزارشی درباره تاثیر عوامل درونی و بیرونی برای میل به مهاجرت نخبگان علمی، فرهنگی و ورزشی، آورده بود که آنها بیشتر به دلیل عوامل بیرونی یعنی «شرایط کشور»، میل به مهاجرت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *