ابراهیم رئیسی ادعا کرد «نخبگان» ایران برای «پول بیشتر» مهاجرت می‌کنند

By | ۱۴۰۲-۰۹-۱۵

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه ۱۵ آذر در یک سخنرانی در تهران از نخبگانی که به ادعای او برای «پول بیشتر» از ایران مهاجرت می‌کنند، انتقاد و به شکل تلویحی آنها را متهم کرد که «وطن‌دوستی» ندارند.

او که یک روز پیش از روز دانشجو در دانشگاه بهشتی تهران حاضر شده بود، گفت: «یکی از شاخص‌های نخبگی را وطن‌دوستی می‌دانم. نخبگی اجازه می‌دهد که خدمت به کشور را رها کنید و به این بهانه که فلان‌جا مقداری بیشتر به من پول می‌دهد پس به آنجا بروم؟»

رئیس جمهور ایران در حالی مهاجرت نخبگان دانشگاهی را به مسائل مالی ارتباط داده است که طی چند ماه اخیر و به دنبال اعتراض‌های سراسری، گزارش‌های متعدد از تشدید برخورد امنیتی با دانشجویان و همچنین شدت گرفتن موج اخراج، تمدید نکردن قرارداد و تعلیق استادان دانشگاه منتشر شده است.

همچنین روزنامه اعتماد در گزارشی در روز ۹ شهریور فهرستی از ۵۲ استاد اخراج‌شده از دانشگاه‌های ایران را منتشر کرده که نشان می‌داد موج اخیر اخراج استادان دانشگاه از ابتدای دولت ابراهیم رئیسی در سال ۱۴۰۰ آغاز شده بود.

ابراهیم رئیسی در سخنرانی روز چهارشنبه خود همچنین گفت تمام کسانی که تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار دارند، به عنوان اعضای هیئت‌های علمی در حال جذب در دانشگاه‌های کشور هستند.

او هرچند توضیح بیشتری درباره جذب این افراد نداد، اما سندی که مرداد ماه در کانال تلگرامی «خبرنامه امیرکبیر» منتشر شد، و از مجموعه اسناد درزکرده توسط گروه هکری «قیام تا سرنگونی» نزدیک به سازمان مجاهدین خلق بود، نشان می‌داد که «شورای امنیت کشور» در مصوبه‌ای در دی ماه سال گذشته دستور داده «هیئت علمی در تراز انقلاب اسلامی جذب دانشگاه‌ها شوند».

رادیوفردا به‌طور مستقل نمی‌تواند صحت اطلاعات این سند درزکرده را تأیید کند، اما انتشار این سند شماری از واکنش‌ها را به دنبال داشت.

ازجمله عبدالناصر همتی،‌ رئیس سابق بانک مرکزی، این را که «معاونت سیاسی وزارت کشور» مسئول «اصلاح فرآیند ضوابط جذب ۱۵۰۰۰ عضو هیئت علمی» باشد، «بدعت خطرناک» دانست.

علی‌اکبر صالحی، معاون سابق رئیس‌جمهور ایران نیز از اخراج استادان دانشگاه و همچنین طرح حکومت برای جذب هزاران استاد همسو با خود انتقاد کرد و گفت: «نام این دیگر دانشگاه نیست».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *