نرگس محمدی در پیامی از زندان: مردم ایران بر حکومت مذهبی و خودکامه غلبه خواهند کرد

By | ۱۴۰۲-۰۹-۲۰

نرگس محمدی در پیامی از زندان اوین می‌گوید یقین دارد که مردم ایران بر حکومت مذهبی و خودکامه غلبه خواهند کرد.

یک روز پس از برگزاری مراسم رسمی اهدای جایزه نوبل صلح در نروژ، خانواده نرگس محمدی روز دوشنبه ۲۰ آذر در پارلمان نروژ حاضر شدند و با قانون‌گذاران در کمیته روابط خارجی و دفاعی دیدار کردند.

پس از این مراسم پیامی از نرگس محمدی توسط دخترش کیانا در یک نشست خبری خوانده شد که در آن خانم محمدی گفته‌ است یقین دارد که مردم ایران بر حکومت مذهبی و خودکامه غلبه خواهند کرد.

روز دوشنبه مسعود قره‌خانی، رئیس ایرانی‌تبار پارلمان نروژ خانم محمدی را «قهرمان دموکراسی و برابری در کشوری خواند که به گفته او آزادی بیان با زندان پاسخ داده می‌شود».

همزمان نشستی با حضور شیرین عبادی اولین برنده ایرانی جایزه نوبل صلح، نازنین بنیادی بازیگر و فعال حقوق بشر و همچنین مهرداد درویش‌پور جامعه‌شناس مقیم سوئد به میزبانی بنیاد نوبل برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این نشست دربارهٔ چشم‌انداز جنبش دموکراسی‌خواهی ایران تبادل‌نظر کردند.

مراسم اهدای جایزه نوبل صلح ۲۰۲۳ روز یکشنبه ۱۹ آذر در اسلو پایتخت نروژ بدون حضور برنده این جایزه برگزار شد. در این مراسم، فرزندان نرگس محمدی، فعال ایرانی زندانی، جایزه صلح نوبل را به نمایندگی از او دریافت کردند.

انجمن قلم آمریکا هشتم آذر در نامه سرگشاده‌ای که به امضای بیش از ۳۰۰ نهاد مدنی، نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر از سراسر جهان رسیده بود، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود‌ که برنده جایزه نوبل صلح امسال را فوری آزاد و دسترسی او به مراقبت‌های پزشکی مناسب را فراهم کنند.

اما جمهوری اسلامی به هیچ یک از درخواست‌ها برای آزادی خانم محمدی پاسخ نداده است.

بنا بر اعلام کمیته داوران، خانم محمدی جایزه نوبلِ صلح را به‌خاطر مبارزه‌اش با سرکوب زنان در ایران و ترویج حقوق بشر و آزادی برای انسان‌ها، دریافت می‌کند.

محمدی پنجمین فعال حقوق بشر و دموکراسی‌خواه است که در دوران زندانی بودن و یا حبس خانگی برندۀ این جایزۀ معتبر بین‌المللی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *