روزنامه‌ اعتماد: طی سه هفته اول آذر، چهار زن به دست مردان خانواده خود به قتل رسیدند

By | ۱۴۰۲-۰۹-۲۱

روزنامه اعتماد روز سه‌شنبه ۲۱ آذر در گزارشی نوشت که بر اساس اخبار منتشر شده، از ابتدای آذر تاکنون و طی سه هفته، چهار زن به دست مردان خانواده خود به قتل رسیده‌اند.

بر اساس این گزارش، این قتل‌ها در کرمانشاه، تهران، ارومیه و مشهد رخ داده و متهمان آن همسر، نامزد، پدرشوهر و پدر قربانیان بوده‌اند.

پیش‌تر روزنامه اعتماد گزارش داده بود از ابتدای سال جاری تا آخر خرداد و بر اساس اخبار رسمی، دست‌کم ۱۰ زن و دختر کشته شده‌اند که اکثرشان قربانی کودک‌همسری بودند.

در آن گزارش نیز بیشتر زنان و دختران قربانی، اهل روستا‌های دو استان کردستان و آذربایجان غربی اعلام شده بودند.

در گزارشی دیگر، هه‌نگاو اعلام کرده بود از روز هفت تا ٢۴ مهر، دست‌کم ۱۳ زن در شهرهای مختلف ایران به دست افراد نزدیک خانواده خود کشته شده‌اند که هفت مورد آن‌ها با انگیزه «ناموسی» بوده است.

یکی از جدیدترین قربانیان، زنی ۲۴ ساله به نام «رویا» است که شامگاه ۱۷ آذر در روستای کورانه سرو آذربایجان‌غربی به دست پدرشوهرش کشته شد.

طبق اخبار رسمی، متهم قصد داشته به همسر خود شلیک کند، اما عروس خود را به اشتباه و با سه گلوله به قتل رسانده است.

اعتماد به نقل از به گفته یکی از اقوام نزدیک رویا نوشت که او در ۱۸، ۱۹ سالگی ازدواج کرده و با اینکه با همسرش مشکلی نداشت، ‌اما «خانواده همسرش او را خیلی اذیت می‌کردند».

این گزارش به «توجیه اخلاقی» قتل زنان و دختران در ایران از سوی مردان خانواده و با تصور مالکیت بر آنان پرداخت و نوشت این قتل‌ها معمولا به دلیل پیوند‌های خانوادگی مشترک میان اطرافیان قاتل و مقتول یا به همراه داشتن تایید نزدیکان مقتول، مجازاتی به دنبال ندارد.

اعتماد به انتقاد از نبود گزارش رسمی درباره آمار این خشونت‌ها‌ پرداخت و در عین‌حال یادآور شد نه تنها برخی قوانین ایران اجازه قتل زنان را به دست همسرشان می‌دهد، بلکه لایحه موسوم به «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» طوری تدوین شده که در مقابله با خشونت‌ها و قتل‌های خانوادگی یا ناموسی کارآمدی ندارد.

در اکثر موارد انگیزه قاتلان از این قتل‌ها بیان نمی‌شود و حتی در برخی از این قتل‌ها، شکایت‌ها علیه قاتلان به جایی نمی‌رسد.

پدیده‌هایی چون کودک‌همسری،‌ زن‌کشی، قتل ناموسی و خودکشی به دلیل ازدواج اجباری همچنان در شماری از استان‌های ایران با فراوانی بالا رخ می‌دهند.

خبرگزاری هرانا پیش‌تر در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر ایران در سال ۱۴۰۱، از ثبت دست‌کم ۳۹ مورد قتل زنان مرتبط با خشونت خانگی و ۵۴ مورد گزارش خشونت خانگی شدید خبر داده بود.

بر اساس این گزارش در سال گذشته چهار مورد اسیدپاشی، هشت مورد تجاوز و آزار جنسی، چهار مورد خودسوزی و هشت مورد خودکشی زنان به وقوع پیوسته است.

در این بازه زمانی، ۱۴ زن از سوی خانواده‌هایشان قربانی قتل‌های ناموسی شدند.

بر اساس یکی از جدیدترین داده‌های رسمی ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، در بازه زمانی بهار تا پاییز ۱۴۰۱، بیش از ۲۰ هزار مورد ازدواج دختران کمتر از ۱۵ سال ثبت شده است.

گزارش‌های ثبت شده در این مدت حاکی از یک هزار و ۸۵ مورد فرزندآوری از سوی مادران زیر ۱۵ سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *