ترک تحصیل دانش‌آموزان به دلیل فقر و نبود امکانات؛ آموزش و پرورش به دنبال «ادبستان» با نیروهای ارزشی!

By | ۱۴۰۲-۰۹-۲۳

– در سفره بسیاری از خانواده‌های دارای فرزند معلول اقلام اساسی مانند مرغ، گوشت، میوه، مواد پروتئینی و… پیدا نمی‌شود و بسیاری از دانش‌آموزان معلول به دلیل فقر ترک تحصیل می‌کنند.
– معاون وزیر آموزش و پرورش: در این دولت دبستان‌های کشور با به‌کارگیری نیروهای ارزشی به ادبستان تبدیل شده‌اند. خدا را برای تیم آموزش و پرورش انقلابی و پای کاری که در اختیار داریم، شاکریم!
– وزیر آموزش و پرورش: یاری حوزه علمیه به آموزش و پرورش از همه گروه‌ها مهم‌تر و موثرتر بوده و حوزه علمیه نقش مهمی در نظام تعلیم و تربیت دارد.

مؤسس آموزشگاه کودکان استثنایی در فردیس البرز با اشاره به فقر گسترده و سفره خالی در خانواده‌های دارای فرزند معلول، گفته برخی از این دانش‌آموزان به دلیل نبود امکانات و ناتوانی در پرداخت هزینه رفت‌ و آمد ناچار به ترک تحصیل شده‌اند.

مسعود زمردیان مؤسس آموزشگاه کودکان استثنایی در فردیس البرز در گفتگو با «اعتماد» گفته که «کمبود امکانات مالی و دوری مسیر به دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه‌های بسیار گزاف سرویس ایاب و ذهاب منجر به ترک تحصیل بعضی از دانش‌آموزان استثنایی می‌شود، چرا که بسیاری از این عزیزان از بضاعت مالی کمی برخوردار بوده و در فقر شدید بسر می‌برند.»

مسعود زمردیان با بیان اینکه «در سفره بسیاری از این خانواده‌ها و بچه‌های‌شان اقلام اساسی مانند مرغ، گوشت، میوه، مواد پروتئینی و… پیدا نمی‌شود» گفته از ۱۸۰ نفر دانش‌آموز این مرکز تقریبا بیش از ۱۰۰ نفر از آنها از خانواده‌های بسیار بی‌بضاعت و در سطح خیلی پایین زیر خط فقر هستند.

مؤسس آموزشگاه کودکان استثنایی در فردیس استان البرز تأکید کرده که آموزش و پرورش و ارگان‌های دیگر به این مؤسسه کمک نمی‌کنند. ترک تحصیلِ ناشی از فقر فقط مربوط به کودکان معلول نیست و دانش‌آموزان زیادی به دلیل مشکلات مالی و معیشتی در معرض ترک تحصیل قرار دارند.

در همین رابطه هادی موسوی نیک کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی یک ماه پیش گفت که یک و نیم میلیون کودک در آستانه ترک تحصیل قرار دارند و ۱۴ میلیون کودک نیز در خانوارهایی زندگی می‌کنند که حداقل سبد غذایی را نمی‌توانند دریافت کنند.

هادی موسوی‌نیک گفته است که براساس آمار آموزش و پرورش حدود ۴۵۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم، حدود یک و نیم میلیون نفر کودک در معرض بازماندگی از تحصیل داریم.

بر اساس گزارشی که دو سال پیش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کرد ۷۰ درصد موارد ترک تحصیلی‌ مربوط به دهک‌های اول تا پنجم درآمدی هستند که کمترین درآمد را دارند.

بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران ۵۵۶ هزار دانش‌آموز قبل از ورود به مقطع دبیرستان، به دلایلی که اصلی‌ترین آن فقر و محرومیت عنوان شده ناچار به «ترک تحصیل» شده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش از ۵۵۶ هزار کودک در سن ۱۵ تا ۱۷ سال از تحصیل بازماندند که ۲۹۵ هزار تن، پسر و ۲۶۱ هزار تن، دختر هستند.

گزارش مرکز آمار ایران همچنین نشان می‌دهد «نرخ ترک تحصیل» دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۹۵ – ۹۶، ۰/۹۹ درصد بوده اما پس از پنج سال، در سال تحصیلی ۱۴۰۱ –۱۴۰۲ به ۱/۲ درصد رسیده و در دوره متوسطه اول نیز ۴/۱۱ درصد بوده که به مرور به ۵/۴۷ درصد رسیده که سیری صعودی را ثبت نشان می‌دهد.

اینهمه در حالیست که وزارت آموزش و پرورش به جای ایجاد سازوکاری حمایتی از دانش‌آموزانی که به دلیل فقر و نبود امکانات در معرض ترک تحصیل هستند، با تمام توان به پیشبرد اهداف و برنامه‌های ایدئولوژیک در مدارس مشغول است.

حمیدرضا خان محمدی معاون آموزش و پرورش روز گذشته مدعی تبدیل شدن دبستان‌ها به «ادبستان» به دلیل بکارگیری «نیروهای ارزشی» در این مدارس شد.

حمیدرضا خان محمدی گفته «در این دولت دبستان‌های کشور با به کارگیری نیروهای ارزشی به ادبستان تبدیل شده‌اند. خدا را برای تیم آموزش و پرورش انقلابی و پای کاری که در اختیار داریم، شاکریم.»

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز امروز پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ در افتتاحیه گردهمایی مدیران حوزوی در آموزش و پرورش گفته «نظام آموزش و پرورش ما بر اساس مبانی اسلام ناب است و به همین دلیل آموزش و پرورش ما متفاوت‌ترین در دنیا است، چرا که ۶ ساحت مورد تاکید در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس مباحث دینی است.»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «یاری حوزه علمیه به آموزش و پرورش از همه گروه‌ها مهمتر و موثرتر بوده و حوزه علمیه نقش مهمی در نظام تعلیم و تربیت دارد» گفته «دشمنان از موضوعات دینی همانند امر به معروف و نهی از منکر بیمناک است که این امور ضامن قرار گرفتن انسان در مسیر درست است و دشمنان نیز مخالف این امر هستند. هیچ چیزی همانند بصیرت دادن و امید بخشی به نسل جوان، بزرگترین راهکار برای خنثی کردن نقشه دشمنان نیست.»

حمید نیکزاد دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش نیز هفته گذشته در گفتگو با وبسایت «دیده‌بان ایران» گفته که طلبه‌ها به چند صورت در آموزش و پرورش جذب شده‌اند؛ از آموزگار دبستان تا معلم پرورشی و مشاور و همچنین به صورت «سربازطلبه» و دخالت در تغییرات محتوای کتاب‌های درسی!

حمید نیکزاد گفته که «ورود روحانیون به آموزش و پرورش در راستای تربیت تمام ساحتی مورد نظر سند تحول بنیادین به عنوان میثاق ملی تعلیم و تربیت است، آموزش و پرورش مهمترین نهاد در تعالی فرهنگ، فکر، اندیشه و ساختن جامعه به شمار می‌رود از طرفی حوزه علمیه و روحانیت باید پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش را جزئی از رسالت خود بداند و از آن به عنوان یک رسالت مهم نگاه کند.»

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌ و پرورش مدعی شده آموزش‎‌هایی که طلبه‌ها می‌بینند هم‌تراز همان چیزی است که برای یک معلم در مراکز تربیت معلم یا دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شده است. او گفته که حوزه علمیه خواهران رشته‌های تخصصی از جمله «تربیت دینی کودک و نوجوان»، «فقه تربیت دینی کودک و نوجوان» و «تحول دینداری کودک و نوجوان» را آموزش می‌بینند تا برای آموزگاری مقطع ابتدایی آماده شوند.

حمید نیکزاد بخشی از کارکرد روحانیون و طلبه‌ها در آموزش و پرورش را برای ایجاد تغییرات در کتاب‌های درسی اعلام کرده است: «تعیین و معرفی نمایندگان حوزه علمیه به سازمان پژوهش و برنامه درسی وزارت آموزش و پرورش در یازده حوزه یادگیری و حضور کارشناسانه آنان در جلسات کاری این سازمان از جمله این اقدامات بوده است.»

افزودن نیروهای بسیجی و طلاب به کادر آموزشی آموزش و پرورش و با وجود کمبود حدود ۳۰۰ هزار آموزگار یکی از اقدامات ایدئولوژیک در این وزارتخانه است.

وزیر آموزش‌وپرورش، روز یکشنبه ۱۹ آبان، در مراسمی به صراحت گفته بود که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دختر باید با کتاب‌های درسی دانش‌آموزان پسر متفاوت باشد.

او همچنین اذعان کرد که طبق برنامه آموزش‌وپرورش خانواده باید از طریق مدرسه آموزش ببیند و معلمان زن باید دانش‌آموزان را طوری تربیت کنند که «نجابت، عفت و حیا» را به نسل آینده منتقل کنند.

رضا مراد صحرایی اردیبهشت امسال نیز بدون اشاره به کمبود ۳۰۰ هزار نفری معلم در این وزارتخانه بر کمبود ۵۰ هزار معلم پرورشی تأکید و ابراز امیدواری کرده بود که با استخدام ۲۷ هزار نیروی پرورشی بخشی از این کمبود در سال جاری جبران شود.

معلمان پرورشی که بخش قابل توجهی از آنها دانش‌آموختگان حوزه علمیه هستند، پروپاگاندای ایدئولوژیک جمهوری اسلامی در مدارس را پیش برده و حتی در نقش «مخبر» و خبرچین‌های نهادهای امنیتی فعالیت می‌کنند.  در حالی که برای بسیاری دروس مهم در برخی مدارس معلم وجود ندارد، سرپرست وزارت آموزش و پرورش فعالیت‌های پرورشی را از اولویت‌های اصلی این وزارتخانه خوانده است.

وزارت آموزش و پرورش در برنامه‌ای با عنوان «طرح امین» نیز اقدام به استخدام آخوندهای تحصیلکرده در حوزه علمیه در آموزش و پرورش کرده است. بر اساس طرح «امین» که از حدود ۶ سال قبل آغاز شده روحانیون باید حدود ۳۰ ساعت در هفته در مدارس به تبلیغات مذهبی بپردازند. 

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، موج «پاکسازی» در مدارس را تأیید کرده و گفته «امسال نزدیک به ۲۰ هزار مدیر مدرسه تغییر کردند تا در مدارس تحول ایجاد کنند، همچنین ۷ هزار مدرسه در مسیر تحول شناسایی شدند که امسال در ۵ هزار مدرسه فعالیت‌های خود را آغاز خواهیم کرد.»

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفته که «تمامی مدارس شناسایی شده در مسیر تحول مدارس عادی و دولتی هستند، انشالله روحیه تحولی به این مدارس برده می‌شود و شاهد الگوسازی برای تمامی مدارس کشور خواهیم بود.»

منظور وزیر آموزش و پرورش از تحول، سند «تحول بنیادین آموزش و پرورش است» که هدفش اسلامی‌ کردن بیش از پیش مدارس است.

بر اساس توضیحات ارائه شده از سوی حکومت، در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش با الهام گرفتن از اسناد بالادستی و بهره‌ گرفتن از ارزش‌های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ طراحی شده است.

تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر «آرمان‌های بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم‌اندازی باشد که در افق روشن ۱۴۰۴، ترسیم‌گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام‌بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و موثر در عرصه روابط بین‌المللی است.»
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *