دادگاه تاریخی استکهلم؛ حکم حبس ابد حمید نوری تایید شد

By | ۱۴۰۲-۰۹-۲۸

بر اساس رأی دادگاه تجدید نظر در استکهلم در روز سه‌شنبه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر)، حکم حبس ابد حمید نوری تایید شد. دادگاه بدوی نوری را به اتهام مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی سال ۱۳۶۷ به حبس ابد محکوم کرده بود.

دادگاه استیناف در استکهلم، پایتخت سوئد، روز سه‌شنبه ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) حکم خود را در مورد درخواست تجدید نظر در پرونده محکومیت حبس ابد برای حمید نوری، اعلام کرد.

بر اساس این رأی، حکم حبس ابد برای این مقام سابق قضایی جمهوری اسلامی که به دو اتهام “جنایت جنگی” و “قتل” توسط دادگاه بدوی صادر شده است، تائید شد.

افزون بر حکم حبس ابد، حمید نوری همچنین به پرداخت غرامت به خانواده جان‌باخته‌ها و زندانیان سیاسی نیز محکوم شده است.

حکم حبس ابد در سوئد برابر با ۲۵ سال حبس است. طبق حکم دادگاه استکهلم، نوری همچنین به اخراج از سوئد پس از پایان زمان حبس خود محکوم شده است.

دادگاه تجدید نظر در استکهلم روز ١١ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی ۱۴۰۱) آغاز شد و حدود ۹ ماه به طول انجامید. نوری برای حضور در دادگاه تجدیدنظر، دو وکیل جدید انتخاب کرده بود.

فرآیند محاکمه او در دادگاه بدوی نیز با برگزاری نزدیک به ۱۰۰ جلسه در طول ۹ ماه برقرار بود. ۳۴ شاکی و ۲۶ شاهد در مجموع در دادگاه حضور یافته و شهادت دادند.

“شکست بزرگ” برای جمهوری اسلامی

۴۵۲ تن از خانواده‌های اعدام‌شدگان، زندانیان سیاسی سابق و دادخواهان در بیانیه‌ای از رای دادگاه استیناف در استکهلم استقبال کردند و آن را یک “شکست بزرگ برای جمهوری اسلامی” خواندند.

در این بیانیه آمده است: «این رویداد، بی هیچ مبالغه، نه تنها پیروزی بزرگی را برای جنبش دادخواهی در ایران رقم می‌زند، بلکه راه پیشبرد اهداف این جنبش را هموارتر می‌کند. چرا که محاکمه شخص حمید نوری، دادیار وقت دستگاه قضایی در زندان گوهردشت، یکی از شاخص‌ترین مکان‌های این کشتار جمعی، پرونده‌ای را گشوده که درآن آمران وعاملان اصلی این کشتار معرفی شده‌اند؛ کسانی که هنوز زمام امور کشور را در دست دارند و همچنان به سرکوب و کشتار ادامه می‌دهند.»

در ادامه این بیانیه همچنین با اشاره به همکاری بخشی از اپوزیسیون خارج از کشور برای گشودن این پرونده آمده است: «محاکمه حمید نوری، تجربه باشکوهی از همبستگی بشری را به منصه ظهور رساند که مقاصد قدرتمندان مسلط بر جان و مال ملت ایران را به شکست کشانید. اینان از هیچ اقدامی فروگذار نکردند تا نخست از برگزاری این محاکمه جلوگیری کنند، وسپس در پی تبرئه حمید نوری باشند، چرا که محکومیت او، به معنای محکومیت سران نظام اسلامی نیز هست.»

حمید نوری روز ۹ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۸ آبان ۱۳۹۸) در فرودگاه آرلاندا در استکهلم بازداشت شد. این مقام سابق قضایی جمهوری اسلامی وقایع مربوط به اعدام‌های سال ۱۳۶۷ و همچنین اتهام‌ها علیه شخص خود را “نمایشنامه” و همچنین “داستان سراسر خیالی، توهمی و پوشالی، جعلی و غیرمستند” خوانده بود.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *