نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جایزه ساخاروف مهسا امینی را در فرودگاه توقیف کردند

By | ۱۴۰۲-۱۰-۰۳

منابع حقوق بشری روز شنبه، دوم دی‌ماه، خبر دادند که صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، ‌بعد از بازگشت به ایران در فرودگاه توسط نیروهای امنیتی بازجویی شده و این افراد لوح جایزه ساخاروف را نیز از او گرفته و ضبط کرده‌اند.

آقای نیکبحت پس از آن که نهادهای اطلاعاتی ایران اجازه خروج خانواده مهسا را صادر نکردند،‌ به نمایندگی از آنها روز ۲۱ آذر با حضور در پارلمان اروپا جایزه حقوق بشری ساخاروف را که امسال برنده آن مهسا امینی و جنبش «زن، زندگی، آزادی» در ایران اعلام شده بود دریافت کرد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو و شبکه حقوق بشر کردستان در وب‌سایت‌های خود گزارش داده‌اند که این وکیل دادگستری شامگاه جمعه اول دی «به محض ورود به ایران» بازجویی و ممنوع‌الخروج شده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی علاوە بر گذرنامه و گوشی تلفن همراه صالح نیکبخت، لوح جایزە ساخاروف را نیز مصادره کرده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که در روزهای اخیر ممنوع‌الخروجی به این وکیل ابلاغ و در اخطاریەای بە او اعلام شده بود که بر اساس آن باید در روزهای آینده برای اجرای حکم یک سال حبس تعزیری، خود را به شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای مقدس تهران معرفی کند.

رادیوفردا روز ۲۵ مهر خبر داده بود که آقای نیکبخت در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» که مصداق آن مصاحبه با رسانه‌های خارج کشور از جمله رادیوفردا اعلام شده، به یک سال زندان و مجازات تکمیلی محکوم شد.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی روز ۱۷ آذرماه در فرودگاه تهران از سفر مادر، پدر و برادر مهسا امینی به فرانسه برای شرکت در مراسم اهدای جایزه ساخاروف جلوگیری و پاسپورت‌های آنها را توقیف کردند.

خانواده مهسا امینی به اتفاق صالح نیکبخت قصد پرواز به فرانسه را داشتند. به رغم توقیف پاسپورت اعضای خانواده امینی، آقای نیکبخت توانست از گیت خروج عبور کند.

امجد امینی، پدر مهسا امینی یک روز بعد با انتشار متنی خبر داد در مراجعه به دادستانی تهران، مسئول دفتر معاون دادستان به او و دیگر وکیلش گفته است خانواده او به «درخواست ضابط، یعنی وزارت اطلاعات» ممنوع‌الخروج شده‌اند و شخص معاون دادستان نیز از دیدار با او خودداری کرده است.

آقای امینی در پاسخ به این پرسش که به چه جرمی همراه با خانواده‌اش ممنوع‌الخروج شده ‌نوشت: «البته خود می‌دانیم تنها جرم ما این است که خانواده ژینا مهسا امینی هستیم.»

صالح نیکبخت همراه با افسون نجفی، خواهر یکی از قربانیان اعتراضات ایران، و مرسده شاهین‌کار، از آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات، با حضور در پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را دریافت کردند.

در مراسم اهدای جایزه ساخاروف، این وکیل دادگستری پیام مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی را برای حضار قرائت کرد.

جایزه آزادی تفکر و عقیده ساخاروف عالی‌ترین جایزه‌ای است که اتحادیه اروپا سالانه به فعالان حقوق بشر یا مجموعه‌ای از فعالیت‌های حقوق بشری اهدا می‌کند. جایزه نقدی ساخاروف ۵۰ هزار یورو است.

با استفاده از گزارش‌های هه‌نگاو، شبکه حقوق بشر کردستان و رادیوفردا/ ع. م./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *