خبرگزاری دولتی ایرنا می‌گوید یکی از انفجارهای کرمان انتحاری بوده است؛ داعش مسئولیت انفجارها را برعهده گرفت

By | ۱۴۰۲-۱۰-۱۴

یک روز پس از وقوع دست‌کم دو انفجار در کرمان در جریان مراسم چهارمین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می‌گوید دست‌کم یکی از این انفجارها انتحاری بوده است.

در همین حال، گروه حکومت اسلامی موسوم به «داعش» در پیامی مسئولیت انفجارهای کرمان را برعهده گرفت.

این پیام داعش روز پنجشنبه ۱۴ دی در کانال‌های وابسته به این گروه در تلگرام منتشر شد.

داعش پیشتر نیز مسئولیت برخی حملات مرگبار در ایران را برعهده گرفته بود.

کمی قبل از بیانیه داعش، خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از یک «منبع آگاه» نوشت: «بررسی صحنه انفجار گلزار شهدای کرمان در ساعات اولیه، حکایت از عملیات بمب‌گذاری با بسته‌های انفجاری داشت اما بررسی شواهد و قرائن از جمله فیلم دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که قطعا انفجار اول در نتیجه اقدام عامل انتحاری بوده است.»

این ادعا از سوی منابع و رسانه‌های مستقل تایید نشده و رادیو فردا نیز قادر نیست به‌طور مستقل این ادعا را تایید یا تکذیب کند.

این منبع مطلع که نامش فاش نشده است، افزود: «نحوه انفجار دوم نیز در دست بررسی است که به احتمال زیاد این عملیات نیز انتحاری بوده است.»

بنابر ادعاهای این منبع، عامل انتحاری در حادثه اول، «یک مرد بود که در نتیجه انفجار کاملا تکه تکه شده» است.

او افزود: «کار شناسایی عامل انتحار در دست بررسی است.»

بر اساس آمارهای رسمی، انفجار دو بمب در شهر کرمان در روز ۱۳ دی دست‌کم ۸۴ کشته و ۲۸۴ زخمی برجا گذاشته است.

ایرنا نوشت که محل انفجارها به ترتیب در فاصله ۱.۵ کیلومتری و ۲.۷ کیلومتری قبر قاسم سلیمانی بوده و علت انفجار در این اماکن «عدم امکان عبور از گیت‌های بازرسی در آن محدوده» بوده است.

پیشتر رسانه‌ها از بیش از صد کشته در این انفجارها خبر داده بودند اما مقامات وزارت بهداشت اعلام کردند که برخی از اسامی دو بار در فهرست قربانیان تکرار شده بود.

با این حال، با توجه به تعداد زیاد زخمی‌ها و وخامت حال برخی از آنان، ممکن است آمار کشته‌ها افزایش یابد.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

خبرگزاری بلومبرگ عصر ۱۳ دی در گزارشی به نقل از دو منبع آشنا به تحلیل‌های دولت آمریکا نوشت: «فرض اولیه ایالات متحده این است که گروه حکومت اسلامی (داعش) یا یک گروه وابسته به آن مسئول حمله روز چهارشنبه در ایران است».

این خبرگزاری افزود: «ایالات متحده در انتظار اطلاعات بیشتر است، اما بر این باور است که به شدت غیرمحتمل است اسرائیل دخالتی در این انفجار داشته باشد».

در همین حال، احمدرضا رادان فرمانده کل نیروی انتظامی روز پنجشنبه در کمیسیون عملیات پلیس کرمان حاضر شد و گفت: «این گونه عملیات‌ها، پیچیدگی‌های خاص دارد که باید در ابعاد مختلف احصا شوند.»

رسانه‌های ایران روز پنجشنبه همچنین از جلسه شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی در رابطه با این انفجارها خبر دادند.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، این شورا خواستار آن شده که «نقش مغزهای مفسدی که همواره با حمایت از تروریست‌ها در هدف قرار دادن کور زنان و مردان و کودکان بی‌گناه در نقاط مختلف جهان نقش‌آفرین بودند، در این حادثه به طوری دقیق شناسایی و گزارش» شود.

این شورا توضیح بیشتری درباره این افراد ادعایی مورد اشاره خود ارائه نکرده است.

پیشتر برخی مقام‌های جمهوری اسلامی، اسرائیل را به دست داشتن در این انفجارها متهم کرده‌ بودند، اما مقامات ایالات متحده اتهام دست داشتن واشینگتن و اسرائیل در این حمله را رد کرده‌اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است: «ما هیچ دلیلی نداریم که نشان دهد اسرائیل در این انفجار دخالت داشته است».

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا/م.ت/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *