تاکید وزیر آموزش‌وپرورش بر استخدام ۱۹ هزار طلبه دیگر: پرده‌برداری از طرح استقرار یک روحانی در هر مدرسه

By | ۱۴۰۲-۱۰-۱۸

وزیر آموزش‌وپرورش تلویحی هدف از استخدام و استقرار روحانیان را در مدارس، «مقابله کنشگرانه» و پیشگیری از اعتراضات دانش‌آموزان خواند

در حالیکه مدارس ایران با کمبود شدید معلم مواجه‌اند و دست‌کم سه میلیون دانش‌آموز در مدارس فرسوده و پرخطر تحصیل می‌کنند، در ادامه طرح‌های حکومتی برای سرکوب و «مغزشویی» دانش‌آموزان، وزیر آموزش‌وپرورش از استخدام ۱۹ هزار روحانی و طلبه دیگر با عنوان «معلم پرورشی» خبر داد و به صورت تلویحی، از طرح این وزارتخانه برای استقرار یک روحانی در هر مدرسه پرده برداشت.

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت ابراهیم رئیسی، با تاکید بر ادامه استخدام طلاب و روحانیان برای استقرار در مدارس، گفت: «تداوم حضور روحانیت در مدارس مورد تاکید ما است.»

صحرایی همچنین با اشاره به اجرای «طرح محراب» در مدارس، اعلام کرد که ۶۴ هزار نماز جماعت در مدارس برگزار می‌شود.

او در ادامه از «طرح ساخت ۹ هزار مسجد در مدارس» به مثابه «یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش» یاد کرد و گفت: «هم‌اکنون هفت هزار و ۲۸۰ نمازخانه در سطح مدارس و مراکز آموزشی در حال ساخت است.»

این در حالی است که قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش، دو هفته پیش، ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر ۲۰۲۳)، اعلام کرد که «هم‌اکنون حدود سه میلیون نفر دانش‌آموز ایرانی در فضاهای آموزشی ناایمن و پرخطر مشغول تحصیل هستند و در صورت وقوع زلزله، جان آن‌ها در خطر است.»

افزون بر این، حتی خبرگزاری تسنیم، رسانه وابسته به سپاه پاسداران، نیز پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که از مجموع حدود ۱۰۷ هزار مدرسه در سراسر ایران، بیش از هفت هزار مدرسه، یعنی بالغ‌ بر ۱۱ درصد مدارس، فاقد آب لوله‌کشی شهری و روستایی‌اند، و بیش از پنج هزار مدرسه هم سرویس بهداشتی (توالت) ندارند.

مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش در دولت‌های مختلف بارها وعده بازسازی مدارس فرسوده، و نیز وعده برچیدن مدارس کپری، مدارس چادری، مدارس سنگی و مدارس کانکسی را داده‌اند، اما به این وعده‌ها عمل نشده است.

اظهارات جدید رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش، بار دیگر اثبات می‌کند که مقام‌های این وزارتخانه تحمیل ایدئولوژی حکومتی به دانش‌آموزان را بر محافظت از جان و سلامتی میلیون‌ها دانش‌آموز مدارس فرسوده ترجیح می‌دهند.

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین با بیان اینکه «سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش از دانش‌‌آموزان چهل ویژگی، از جمله موحد بودن، اهل نماز بودن می‌خواهد»، گفت: «نماز مهم‌ترین رکن در آموزش‌وپرورش است.»

صحرایی با اشاره به  «تشکیل ۳۲ کمیسیون مطالعاتی و تخصصی در سطح استان‌ها با موضوع نماز»، یکی از اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش را «آموزش ۲۰ هزار اذانگو در مدارس کشور» اعلام کرد و افزود: «این تعداد دانش‌آموز به هنگام اقامه نماز، به صورت زنده اقامه اذان دارند.»

او همچنین به طرح دیگری با عنوان «طرح مدرسه، مسجد، خانواده» اشاره کرد و افزود که این طرح در سه هزار ۶۰۰ مدرسه اجرا می‌شود.

در حالیکه هزاران طلبه و روحانی در حال حاضر با عنوان‌های مختلف در مدارس مستقر شده‌اند، وزیر آموزش‌وپرورش از انجام مقدمات استخدام ۱۹ هزار روحانی دیگر با عنوان «مربی پرورشی» خبر داد و گفت: «مربی پرورشی در مدارس کم داریم و با آغاز به‌کار پردیس معلم پرورشی در قم، جذب مربیان پرورشی در دستورکار است.»

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره ضمنی به اعتراضات دانش‌آموزان در جریان خیزش سراسری علیه نظام جمهوری اسلامی در ۱۴۰۱، هدف از استخدام روحانیان و افزایش برنامه‌های مذهبی و استقرار روحانیان در مدارس را «مقابله کنشگرانه» با آن خواند.

صحرایی گفت: «امروز باید برای حل مشکل، کنشگرانه وارد عمل شویم و اگر از طریق مدارس جلوی آسیب‌های اجتماعی را بگیریم راحتر می‌توان با مشکلات روبرو شویم.»

پیش از این و در جریان طرح‌های حکومتی برای سرکوب و «مغزشویی» دانش‌آموزان، به ویژه پس از پیوستن هزاران دانش‌آموز ایرانی به اعتراضات و خیزش سراسری شهروندان در سال ۱۴۰۱، حمید نیکزاد، دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش ‌و‌پرورش، روز ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۲از طرح وزارت آموزش‌و‌پرورش برای استخدام طلاب زن به عنوان «آموزگار ابتدایی» خبر داد و اعلام کرد که همزمان، شماری از طلاب نیز تحت عنوان «طلبه‌های سرباز» به مدارس اعزام می‌شوند.

افزایش حضور طلاب و روحانیان و از جمله طلبه‌های زن به مثابه آموزگار در مدارس کشور، در حالی است که دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش ‌و‌پرورش در پایان سال گذشته اعلام کرده بود که دست‌کم ۲۴ هزار طلبه و روحانی در قالب «طرح امین» در مدارس فعالیت می‌کنند.

بر این تعداد در سال جاری دست‌کم چهار هزار طلبه نیز افزوده شده‌ و شمار روحانیان و طلاب «طرح امین» در مدارس کشور به بیش از ۲۸ هزار نفر افزایش یافته است.

با استخدام ۱۹ هزار طلبه و روحانی دیگر که به گفته رضا مراد صحرایی در سه ماه پایانی سال جاری(۱۴۰۲) انجام خواهد شد، شمار طلاب و روحانیان مستقر در مدارس به دست‌کم ۴۷ هزار نفر می‌رسد.

مراد صحرایی در همین زمینه تاکید کرده است که علاوه بر روحانیان و طلاب استخدام شده، آموزش و پرورش:«هم اکنون نیازمند ۶۰ هزار مربی پرورشی در سطح مدارس کشور» است.

از اظهارات جدید وزیر آموزش و پرورش اما چنین بر می‌آید که دولت در صدد است شمار روحانیان مستقر در مدارس را به دست‌کم ۱۰۷ هزار نفر برساند که به تعداد ۱۰۷ هزار مدرسه موجود در ایران است و به معنای استقرار دست‌کم یک طلبه و روحانی در هر مدرسه است.

این اقدامات پس از ان شتاب گرفته است که در جریان خیزش سراسری شهروندان ایران علیه نظام جمهوری اسلامی در ۱۴۰۱، بسیاری از دانش‌آموزان در شهرهای مختلف تجمع اعتراضی برگزار کردند و مدارس به کانون‌های اعتراض و سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد و دختران دانش‌آموز حجاب اجباری از سر برداشتند.

در جریان این اعتراضات، دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی صدها دانش‌آموز را بازداشت کرد و شماری از دانش‌آموزان  به دست نیروهای حکومتی کشته شدند.

 احمد علیرضا بیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در روزهای پایانی مهر ۱۴۰۱ گفت که فقط در تهران دست‌کم «۲۰۰ دانش‌آموز» بازداشت شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی  آماری از دانش‌آموزان کشته و بازداشت‌شده ارائه نداده‌اند، اما در گزارش‌های منتشرشده حکومتی اشاره شد که «میانگین سنی» بخش عمده‌ای از بازداشت‌شدگان «زیر ۱۸ سال» بوده است.

افزون بر این، در موج «مسموم‌سازی مشکوک دانش‌آموزان مدارس» که از آذر ۱۴۰۱ در قم آغاز شد و در ادامه به شهرهای بروجرد و تهران و پس از آن به سراسر کشور گسترش یافت، صدها دانش‌آموز دختر دچار مسمومیت‌ شدند و آسیب دیدند.

مقام‌های حکومتی همزمان با ارعاب دانش‌آموزان، بر دامنه تبلیغات ایدئولوژیک و مذهبی در نهادهای آموزشی نیز، از جمله با ابلاغ «بخشنامه تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز» در مهر سال جاری به همه مدارس، افزوده‌اند.

هفته‌نامه پزشکی «لنست»، از معتبرترین نشریات دانشگاهی جهان، آذر سال گذشته با انتشار مقاله‌ای تاکید کرد که حکومت جمهوری اسلامی ایران اقدام به «مغزشویی کودکان» می‌کند که «در تضاد مستقیم با روند طبیعی رشد است و می‌تواند عواقب روانشناختی برای بقیه زندگی» این کودکان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *