اعلام جرم جدید علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی؛ توضیح دادگستری در مورد علت آزادی موقت

By | ۱۴۰۲-۱۰-۲۵

قوه قضائیه اعلام کرد به دلیل انتشار تصاویر بدون حجاب اجباری الهه محمدی و نیلوفر حامدی بعد از آزادی موقت از زندان، برای این دو روزنامه‌نگار پرونده جدیدی تشکیل شده است.

در اطلاعیه قوه قضائیه که رسانه‌های ایران روز دوشنبه ۲۵ دی منتشر کرده‌اند، آنها «دو متهم امنیتی زن» خوانده شده‌‌اند و اعلام شده به دلیل انتشار «تصاویری از کشف حجاب»، علیه‌شان اعلام جرم شده است.

قوه قضائیه می‌گوید این پرونده جدید در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شد.

درحالی که فشارهای هواداران جمهوری اسلامی در شبکه‌های مختلف برای محبوس کردن دوباره این دو روزنامه‌نگار ادامه دارد، علی القاصی مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران، روز دوشنبه در جلسه شورای عالی قوه قضائیه در مورد علت آزادی موقت آنها توضیحاتی داد.

او گفت به این دلیل که مرحله تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات در خصوص این دو پرونده «مقداری طولانی شده بود و پرونده در دادگاه تجدیدنظر بود، این دادگاه طبق قانون تصمیم گرفت که قرار بازداشت این دو نفر را فک کند و در نتیجه این دو نفر با قرار تأمین وثیقه آزاد شدند.»

رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: «دلیل آزادی افراد یادشده با قید وثیقه آن بود که دادگاه با توجه به مدت زمانی که از بازداشت آنها می‌گذشت، طبق ماده ۲۴۲ قانون آئین دادرسی کیفری، مکلف به فک قرار بازداشت موقت بود؛ علی‌القاعده در آینده نزدیک، حکم این دو نفر از سوی دادگاه صادر و ابلاغ خواهد شد.»

الهه محمدی و نیلوفر حامدی سال گذشته در پی پوشش دادن خبر جان‌باختن و خاک‌سپاری مهسا امینی که در بازداشتگاه گشت ارشاد جان باخته بود، بازداشت شدند.

آنها درپی بیش از یک سال بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، دادگاه تجدید نظر استان تهران روز یک‌شنبه با تبدیل قرار نیلوفر حامدی و الهه محمدی به مبلغ هر کدام ۱۰ میلیارد تومان موافقت کرد و در پی این اتفاق آنها آزاد شدند.

آزادی آنها با استقبال روزنامه‌نگاران و چهره‌های سیاسی و ورزشی روبه‌رو شد و سارا خادم‌الشریعه، استاد بزرگ شطرنج ایران نیز روز یک‌شنبه ۲۴ دی مدال نایب قهرمانی خود را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی تقدیم کرد و آنان را «قهرمانان واقعی» نامید.

او پس از کسب نایب قهرمانی مسابقات بلیتز اروپا، مدال خود را به این دو روزنامه‌نگار اهدا کرد و نوشت: «هم‌زمان با آزادی شما این مدال را گرفتم. اما خبر آزادی شما بیشتر من را خوشحال کرد.»

از سوی دیگر، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران روز یکشنبه ضمن استقبال از آزادی موقت الهه محمدی و نیلوفر حامدی از وثیقه سنگین ۱۰ میلیارد تومانی که برای هر یک از آنها تعیین شده است، انتقاد کرده بود.

همزمان، برخی افراد و حساب‌های طرفدار جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی از انتشار تصویر بدون حجاب اجباری نیلوفر حامدی و الهه محمدی انتقاد کردند.

خبر اعلام جرم جدید قوه قضائیه علیه نیلوفر حامدی و الهه محمدی نیز در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌برانگیز شده و برخی روزنامه‌نگاران از «پرونده‌سازی» برای آنها به دلیل انتشار عکسی بدون حجاب اجباری سخن گفته‌اند.

تشکیل پرونده جدید برای متهمان و زندانیان سیاسی بعد از آزادی موقت به بهانه‌های مختلف پیش از این در موارد دیگری ازجمله برای سپیده قلیان نیز رخ داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *