کشفی جدید از زمان حکومت هخامنشیان بر اورشلیم؛ سکه کمیابی که ۲۵۵۰ سال قدمت دارد

By | ۱۴۰۲-۱۰-۲۸

باستان‌شناسان در حفاری‌های باستان‌شناسی در منطقه جبال‌الخلیل اسرائیل یک سکه نقره‌ای کمیاب را که در خارج از سرزمین اسرائیل و در دوره سلطه پادشاهان ایرانی ضرب شده بود، کشف کرده‌اند.

این پول متعلق به دوره‌ای است که استفاده از سکه تازه در این منطقه آغاز شده بود. تا کنون تنها حدود ۶ سکه از این نوع در اسرائیل پیدا شده‌ است.

کارشناسان می‌گویند اینکه سکه ضرب‌شده مربوط به قرن چهارم قبل از میلاد به حالت نیمه پیدا شده است، نشانگر زمانی است که قطعات نقره وزن‌دار به جای سکه استفاده می‌شدند.

در این زمان هنوز صنعت سکه‌ در ابتدای راه قرار داشت و قطعات نقره وزن‌دار به جای سکه استفاده می‌شدند. این شیوه بعدتر به تدریج جای خود را به سکه‌های کامل داد به این معنی که به جای قطعات نقره، سکه‌های کامل ضرب شدند و برای ارزشگذاری درصد خلوص نقره به کار رفته در سکه‌ها تغییر داده می‌شد.

به گفته باستان‌شناسان این سکه احتمالا توسط امپراتوری آن زمان ایران، یعنی هخامنشیان، ضرب نشده بوده و مطمئنا هم به جهت ارزشی که داشته برای خریدهای سبک همچون یک نوشیدنی به کار نرفته است.

روی این سکه نشانی وجود دارد که توسط یک مهر مربعی ایجاد شده است. بعدها و با استفاده از تکنیک‌های پیچیده‌تر، سکه‌هایی با مهرهای بیرون زده به جای فرورفته تولید شدند.

چند هفته پیش و در جریان حفاری‌های باستان‌شناسی، بنایی مربوط به دوره اول معبد (سال ۱۲۰۰ تا ۵۸۶ قبل از میلاد) در همین محدوده کشف شده بود که در آن باستان‌شناسان در کف یکی از اتاق‌ها شواهدی از سکه‌های نقره‌ای یافته بودند. امری که نشان‌دهنده رواج تجارت با سکه در پادشاهی یهودا (از قرن نهم تا شش قبل از میلاد) است.

تخمین زده می‌شود که سکه‌های کشف‌شده متعلق به گروهی از سکه‌های بسیار اولیه باشند که در خارج از اسرائیل، در مناطق یونان باستان، قبرس و ترکیه ضرب شده‌اند.

به گفته باستان‌شناسان این سکه یافت‌شده که ۱۱.۰۷ گرم وزن داشت، «یک سکه با وزن استاندارد در منطقه پادشاهی یهودا بوده است و نشان می‌دهد اجناس در بازارها به دقت وزن می شدند.»
یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *