واکنش حسن روحانی به رد صلاحیت خود در انتخابات خبرگان: باید با رای، اعتراض کرد

By | ۱۴۰۲-۱۱-۰۵

حسن روحانی که نامزدی‌اش در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان رد شده است، از مردم خواست که در انتخابات پیش‌رو شرکت کنند و «رای اعتراضی» بدهند.

او بدون هیچ توضیحی در مورد «رای اعتراضی»، از «نمایندگان مقبول سیاسی مردم» خواست که «شیوه رأی اعتراضی را به آنان نشان دهند».

آقای روحانی روز چهارشنبه چهارم بهمن پس از اعلام خبر ردصلاحیتش از سوی شورای نگهبان، با انتشار بیانیه‌ای گفت: «باز هم معتقدم باید در انتخابات شرکت کرد اگرچه مرا هم رد کرده باشند.»

او افزود: «باید راهی یافت که “رأی اعتراضی” صدای رسای مردم ایران شود.»

مشخص نیست که منظور آقای روحانی از «رای اعتراضی» چیست، زیرا شورای نگهبان پیشتر حدود نیمی از نامزدهای انتخابات مجلس را ردصلاحیت کرده و تجربه چند انتخابات گذشته نیز نشان می‌دهد که مردم ایران چندان رغبتی به شرکت در پای صندوق‌های رای ندارند.

آمارهای رسمی حاکی است که در دوره پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی، تنها نیمی از واجدان شرایط رای‌ در پای صندوق‌ها حاضر شدند.

در ماه‌های اخیر برخی از چهره‌های سیاسی و مدنی از جمله فائزه هاشمی و سعید مدنی، دو زندانی سیاسی، خواستار تحریم انتخابات شدند.

با این حال، حسن روحانی در بیانیه خود بر «رای اعتراضی» تاکید کرده و گفته است که «باید با رأی، اعتراض کرد.»

او همچنین رد صلاحیت خود را با «انگیزه‌های سیاسی» خواند و گفت کسانی که نامزدهای انتخابات را رد صلاحیت می‌کنند «نه مالک انقلاب و کشورند و نه صلاحیت تعیین مصالح کشور و سلب صلاحیت از خدمتگزاران صدیق و دلسوز کشور را دارند.»

او با این حال، از اعضای شورای نگهبان خواست که دلایل رد صلاحیتش را علنا اعلام کنند و خطاب به آنان گفت: «اگر نیت جانبدارانه سیاسی ندارید و از ترس رأی‌آوری، خود دست به کار حذف پیشاپیش نشده‌اید، چرا این دلایل را با مردم در میان نمی‌گذارید؟ و اگر نیت سیاسی جانبدارانه داشتید، آیا این عملکرد، صلاحیت شما در نظارت منصفانه بر انتخابات را از شما سلب نمی‌کند؟»

سخنگوی شورای نگهبان شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که فقط صلاحیت ۱۳۸ نفر از داوطلبان ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شده است.

طحان نظیف در گفت‌وگو با صداوسیمای جمهوری اسلامی بدون آن که نام فرد ردصلاحیت شده‌ای را ذکر کند، افزود: «عمده افرادی که صلاحیت آن‌ها مورد تایید قرار نگرفته از شرایط علمی لازم برخوردار نبودند.»

حسن روحانی پیشتر پنج دوره نماینده در مجلس شورای اسلامی، سه دوره نماینده مجلس خبرگان و دو دوره رئیس‌‌جمهور بوده است.

بیانیه آقای روحانی با واکنش برخی از چهره‌های سیاسی در ایران مواجه شده است.

حمید رسایی از چهره‌های تندرو جمهوری اسلامی در شبکه ایکس نوشت: «میگن حسن روحانی درباره رد صلاحیتش بیانیه داده! اگر راست باشه، برام عجیبه چون قاعدتا صبح جمعه باید بفهمه که صلاحیتش رد شده…»

اشاره آقای رسایی به ادعای حسن روحانی در سال ۱۳۹۸ است که گفته بود از تصمیم افزایش شدید و ناگهانی قیمت بنزین اطلاعی نداشته و خودش نیز مثل مردم «صبح جمعه» مطلع شده بود.

این اولین بار نیست که شورای نگهبان صلاحیت یک رئیس‌جمهور پیشین را برای انتخابات رد می‌کند.

پیشتر صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست‌جمهوری رد شده بود.

شورای نگهبان همچنین صلاحیت علی لاریجانی رئیس‌ پیشین مجلس شورای اسلامی و حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی را رد کرده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/م.ت/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *