اعلام همراهی فعالان سیاسی و مدنی با اعتصاب غذای «۶۱ زن زندانی» در اعتراض به اعدام محمد قبادلو

By | ۱۴۰۲-۱۱-۰۵

شماری از فعالان سیاسی مدنی اعلام کردند که در همراهی با «۶۱ زن زندانی» و در اعتراض به اعدام محمد قبادلو، روز پنج‌شنبه پنجم بهمن دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

این همراهی پس از آن صورت می‌گیرد که حساب نرگس محمدی در اینستاگرام، اعلام کرد که زنان زندانی سیاسی- عقیدتی اوین در اعتراض به اعدام‌های اخیر و برای «توقف اعدام»، روز پنجم بهمن در اعتصاب غذای عمومی خواهند بود‌‌.

در حساب برنده جایزه نوبل صلح در شبکه اجتماعی ایکس آمده است: «روز سه‌شنبه یک بار دیگر سرزمین ایران شاهد به دار آویخته شدن جوانانش بود. محمد قبادلو در شرایطی به دار آویخته شد که حتی حکم قطعی برای اعدام او وجود نداشت».

محمد قبادلو که به اتهام زیر گرفتن و قتل یک نیروی انتظامی در اعتراضات سال ۱۴۰۱ به اعدام محکوم شده بود، با وجود نقض حکم اعدامش در دیوان عالی کشور، بامداد سوم بهمن اعدام شد.

در همراهی با اعتصاب غذای ۶۱ زن زندانی سیاسی عقیدتی در زندان اوین، علاوه بر شماری از کاربران کمتر شناخته‌شده فضای مجازی، چهره‌هایی چون توماج صالحی و مهدی یراحی، دو خواننده معترض، سپیده ابطحی فیلمساز، بهاره هدایت و زینب جلالیان، سپیده قلیان و پدر و مادرش، ناهید تقوی زندانی دوتابعیتی که در مرخصی به سر می‌برد، فاطمه گورابی مادر زهره سرو، زندانی سیاسی، و شمار دیگری از خانواده‌های دادخواه، خانواده‌های زندانیان سیاسی و قربانیان پرواز اوکراینی، ده‌ها تن از زندانیان سیاسی سابق از جمله زندانیان زن سابق، وکلای دادگستری و روزنامه‌نگاران اعلام کرده‌اند که امروز دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

از میان ده‌ها زن زندانی سابقی که بیانیه‌ای حمایتی از این اقدام ۶۱ زندانی زن امضا کرده‌اند، می‌توان به نام‌های نازنین زاغری، ارس امیری، منیره عربشاهی، عالیه مطلب‌زاده، یاسمن آریانی، نازی اسکویی، آتنا دائمی و پوران ناظمی اشاره کرد.

جوانا طیمسی، همسر محسن مظلوم، زندانی کُرد محکوم به اعدام هم ضمن اعلام اعتصاب غذا در روز پنج‌شنبه، در پستی نوشته که «از امروز ابتدا اعتصاب خشک سه روزه خودم را در اعتراض به سکوت اتحادیه اروپا و خصوصا حکومت فدرال آلمان در برابر مبارزات ایرانیان برای نجاتشان از دست رژیم جنایتکار، و همچنین توقف احکام اعدام در ایران را اعلام میکنم. اعدام ها در ایران را متوقف کنید، سازمان سپاه پاسداران را در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهید. جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنید.»

شمار دیگری از فعالان سیاسی مدنی نیز اگرچه به طور مشخص اعلام نکرده‌اند که به اعتصاب غذا خواهند پیوست، اما از این حرکت اعتراضی حمایت کرده و بر لزوم انجام اقدامات دسته‌جمعی از این دست، تأکید کرده‌اند.

برخی نیز نوشته‌اند که ترجیح می‌دهند نام اعتصاب غذا را بر حمایت خود از زندانیان زن نگذارند و از «اهمیت» آن نکاهند و تنها در حمایت از اعتصاب‌غذاکنندگان در زندان، از خوردن و آشامیدن خودداری کنند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی سابق انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی نیز با انتشار ویدئویی، خواستار حمایت از اعتصاب غذای زندانیان زن شده و گفته صدای آنها باید شنیده شود و ما باید صدای آنها و زندانیانی باشیم که در خط اعدام قرار دارند.

او در این ویدئو همچنین خطاب به ندا النشیف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل که قرار است به ایران برو، خواسته «به محض ورود به تهران به طرف زندان اوین برود. ما انتظار داریم که او به ملاقات زندانیان سیاسی برود که پشت دیوار زندان‌های استبداد به سر می‌برند.»

اسماعیلیون خطاب به معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز می‌گوید: «خانم النشیف اگر دلیلی برای رفتن شما به تهران پیدا شود فقط دیدار زندانیان و آسیب‌دیدگان است و بس.»

بهاره هدایت، زندانی سیاسی هم در پیامی از زندان نوشته است: «ما زندانیان سیاسی زن در زندان اوین یک روز را در اعتصاب خواهیم بود برای مخالفت با این سازوکار شیطانی. و به گمانم هدف نهایی این اعتصاب محافظت از مبارزه علیه جمهوری اسلامی است؛ محافظت از وجدان‌های آزادی‌خواهی که این روزها در تنگنای سرکوب بی‌امان گرفتار آمده‌است.»

مهدی یراحی نیز روز چهارشنبه در شبکه ایکس نوشت: «من هم در همراهی با ۶۱ زن زندانی عقیدتی اوین در اعتراض به اعدام محمد قبادلو و برای توقف اعدام، طی رویکردی نمادین فردا پنج‌شنبه ۵ بهمن اعتصاب غذا می‌کنم».

حساب کاربری توماج صالحی در شبکه ایکس هم در این زمینه نوشته که «در پی قتل محمد قبادلو و فرهاد سلیمی دو زندانی سیاسی، فردا پنجشنبه پنجم بهمن، توماج صالحی نیز همراه با ۶۱ زندانی سیاسی و عقیدتی در بند زنان زندان اوین، در اعتراض به این قتل‌ها و توقف آن‌ها اعتصاب غذا خواهد کرد».

سپیده قلیان، فعال کارگری زندانی، هم گفته است که به این اعتصاب غذا خواهد پیوست.

محمد قبادلو نهمین نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» است که پس از برگزاری روندهای قضایی فوری و مورد اعتراض از سوی نهادهای حقوق بشری، اعدام شد.

اعدام این معترض با موجی از اعتراضات بین‌المللی و ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد که آن را مصداق «قتل حکومتی» دانستند.

زهرا رهنورد، از چهره‌های اعتراضات سال ۱۳۸۸، که همراه با همسرش میرحسین موسوی در حصر خانگی قرار دارد، نیز روز چهارشنبه به اعدام محمد قبادلو واکنش نشان داد و گفت: «حاکمان، دریای خون را در سراسر کشور جاری کرده‌اند. فرزندان ایران را می‌کشند، آیا حاکمان فکر نمی‌کنند که دیر نیست و طولی نخواهد کشید که خودشان در این دریای خون غرق خواهند شد و صبح نجات ملت طلوع خواهد کرد؟»

سعید مدنی، جامعه‌شناس زندانی نیز در پیامی از اوین با عنوان «علیه اعدام»، نوشته: «جباران برای فرونشاندن ترس از به چالش کشیده‌شدن قدرت‌شان و برای حفظ و تجدید قوای روحیه ملازمانشان، اعدام می‌کنند. زیرا امید به حکمرانی بر دل و قلب مردم را به کلی از دست داده‌اند و تداوم قدرت نامشروعشان را بر ترس مردم پی ریزی می‌کنند».

از سوی دیگر، شماری از ایرانیان همراه با گروهی از وکلای فرانسوی روز چهارشنبه در پاریس یک تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در این تجمع که در نزدیکی سفارتخانه جمهوری اسلامی برپا شد، شرکت‌کنندگان ضمن محکوم کردن رویه حکومت در اعدام متهمان، همبستگی‌شان را با وکلا و معترضان ایرانی اعلام‌ کردند.

تجمعی نیز در دانمارک مقابل سفارت جمهوری اسلامی در کپنهاگ برگزار شد و تجمع‌کنندگان خواستار بسته شدن این سفارتخانه شدند.

طی یک سال گذشته، خانواده محمد قبادلو و نیز سازمان عفو بین‌الملل بارها اعلام کرده بودند که این زندانی جوان، مبتلا به اختلال روانی بوده و اتهامات انتسابی او «مبتنی بر اعترافات اخذ شده زیر شکنجه» و در روندی پنهانی بوده است.

معصومه احمدی، مادر محمد قبادلو، پارسال با انتشار ویدئویی خبر داد که فرزندش دارای اختلال دو قطبی بوده و مصرف داروهایش را از مدتی پیش از اعتراضات متوقف کرده بود.

اعدام او در حال اتفاق افتاد که امیر رئیسیان و مهدخت دامغان‌پور، وکلای محمد قبادلو، از نقض اعدام موکل خود توسط دیوان عالی کشور و اعاده دادرسی مجدد خبر داده بودند.

اما قوه قضائیه جمهوری اسلامی در اقدامی غیرمترقبه غروب دوم بهمن حکم اعدام او را به وکلایش ابلاغ کرد که حاکی از زمان تعیین‌شده برای اجرای آن در بامداد سوم بهمن بود.

به‌رغم موج گسترده‌ای که در ساعات مانده به اجرای حکم در اعتراض به آن شکل گرفت و استدلال‌های وکلای محمد قبادلو در رد آن، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی این حکم را اجرا کرد.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/ک.ر، ب.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *