فشار نهادهای امنیتی بر دانشجویان و استادان منتقد؛ تعلیق ۵ دانشجوی دانشگاه سوره

By | ۱۴۰۲-۱۱-۱۸

گزارش‌های رسیده از ایران حاکی از آن است که فشار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی بر دانشجویان و استادان در آستانه آغاز نیمسال دوم سال تحصیلی دانشگاه‌ها شدت گرفته است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور در کانال تلگرامی خود اعلام کرد دست‌کم پنج دانشجوی دانشگاه سوره پیش از زمان آغاز انتخاب واحد نیمسال جدید تعلیق شدند.

به گفته این نهاد صنفی، معاونت فرهنگی دانشگاه سوره با این دانشجویان تماس گرفته و آن‌ها را برای دریافت حکم تعلیق خود فراخوانده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور افزود تعلیق این پنج نفر، مطابق رویه‌های غیرقانونی اخیر در دانشگاه‌های کشور و بدون برگزاری جلسه کمیته انضباطی صورت گرفته است.

پیش‌تر این شورا از احضار و بازداشت هامون سلیمانی، دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت و ادامه تعلیق از تحصیل نرگس فداکار، دانشجوی کارشناسی رشته اقتصاد دانشگاه ارومیه برای چهارمین نیمسال متوالی خبر داده بود.

و‌ب‌سایت خبرآنلاین نیز گزارش داد روند اخراج استادان دانشگاه در دولت ابراهیم رئیسی همچنان ادامه دارد.

به گفته خبرآنلاین، نهادهای مسوول کوشیده‌اند با واژه‌سازی، از عنوان «قطع همکاری» به جای اخراج استفاده کنند و دلیل قطع همکاری با این دسته از استادان را مسایل علمی ذکر کرده‌اند.

در این گزارش آمده است اخراج یا تعلیق استادانی نظیر علی شریفی زارچی از دانشگاه صنعتی شریف و آذین موحد از دانشگاه تهران نشان می‌دهد سطح علمی دلیل کنار گذاشتن این افراد نبوده است.

خبرآنلاین در ادامه گزارش خود آورده است در دو سال گذشته حدود ۶۰ استاد از دانشگاه‌های سراسر کشور اخراج، تعلیق یا مجبور به استعفا شده‌اند که بیشترین آمار به دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۲۶ استاد اخراجی یا تعلیقی تعلق دارد.

در یکی از آخرین موارد برخورد با استادان منتقد، هیات اجرایی دانشگاه بهشتی حکم به عدم تمدید قرارداد و اخراج احمد شکرچی، عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی این دانشگاه داد.

۴۷ دانشجو و دانش‌آموخته علوم اجتماعی دانشگاه بهشتی روز چهارشنبه ۱۸ بهمن در بیانیه‌ای به اخراج شکرچی اعتراض کردند.

در این بیانیه آمده است شکرچی در سال گذشته اعتراض خود را در برابر بازداشت دانشجویان در بیانیه‌ای همراه با ۲۰۰ استاد در دانشگاه‌های سراسر کشور ابراز کرد که این تنها باورمندی او به رعایت موازین اخلاقی و انسانی در دانشگاه را نشان می‌دهد.

امضاکنندگان این بیانیه افزودند شکرچی تعهد علمی و اخلاقی خود را در برابر دانشجویان و دانشگاه به انجام رسانده است و اخراج او نمی‌تواند به این مسایل مرتبط باشد.

آن‌ها روند اخراج استادان در دانشگاه بهشتی را ناعادلانه خواندند و خواستار شفافیت کامل و ارائه پاسخ‌های محکمه‌پسند از سوی مسوولان دانشگاه در این خصوص شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *