جمهوری اسلامی از بین مسلمانان بریتانیا جاسوس استخدام کرده است

By | ۱۴۰۲-۱۱-۲۲

دیلی‌میل از طرح حکومت ایران برای استخدام جاسوس از بین مسلمانان بریتانیا خبر داده است. بر اساس گزارش این رسانه بریتانیایی، این جاسوسان برای جمع‌آوری اطلاعات درباره یهودیان و مخالفان رژیم تهران به خدمت گرفته ‌می‌شوند.

روزنامه دیلی‌میل بریتانیا با انتشار گزارشی افشاگرانه به نقل از مقامات بریتانیا و اسرائیل می‌نویسد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسلمانان بریتانیایی را که به منظور زیارت به کشورهای ایران و یا عراق سفر می‌کنند برای تجسس درباره مخالفان رژیم و همچنین جاسوسی از شخصیت‌های یهودی بریتانیا استخدام می‌کند.

بر اساس این گزارش، سپاه پاسداران با نزدیک شدن به این افراد از آن‌ها می‌خواهد که اطلاعاتی را از یهودیان و مخالفان حکومت ایران در بریتانیا جمع‌آوری کنند که به گفته این روزنامه ممکن است از این اطلاعات برای انجام حملات در خاک بریتانیا استفاده شود.

مقامات اسرائیلی و بریتانیایی به طور جداگانه به دیلی‌میل گفته‌اند که حکومت ایران از مسلمانان بریتانیا خواسته که به بریتانیا بازگردند و اطلاعاتی را درباره مخالفان حکومت ایران و همچنین درباره یهودیان برجسته بریتانیایی یا اهدافی مانند کنیسه‌ها گردآوری کنند.

شب گذشته، یک مقام اسرائیلی اعلام کرد که این کشور از زمان حملات گروه تروریستی حماس در هفتم اکتبر، “بیش از حد معمول” در خصوص حملات احتمالی از سوی حکومت ایران و هم‌پیمانان‌اش به بریتانیا هشدار داده‌ است.

کارشناسان همچنین درباره جاسوس بودن “برخی از ایرانیانی که به عنوان دانشجوی بین‌المللی با بورسیه دولتی برای تحصیل به دانشگاه‌های بریتانیا می‌آیند” نیز هشدار می‌دهند.

کسرا اعرابی، از اندیشکده اتحاد علیه ایران هسته‌ای در همین زمینه اظهار داشت که “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استخدام جاسوس، بر روی ایرانیان بریتانیایی که عموما سکولار و مخالف رژیم هستند تمرکز نمی‌کند. اما شیعیان بریتانیایی که اصالتا از پاکستان، عراق و لبنان می‌آیند، در مراسم اربعین در کربلا، که سالانه بیست میلیون زائر را به خود جذب می‌کند، طرف توجه قرار می‌گیرند.”

اغلب مسلمانان بریتانیا، سنی‌مذهب‌اند اما تخمین زده می‌شود که حدود ۴۰۰ هزار شیعه در بریتانیا ساکن باشند.

یک منبع دولتی بریتانیا گفت که وقتی سپاه می خواهد کسی را در خاک بریتانیا ترور کند یا برباید، اغلب از شبکه‌های تبهکار سازمان‌یافته مستقر در بریتانیا استفاده می‌کند. به گفته این منبع، “اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط جاسوسان بریتانیایی ممکن است برای انجام این حملات مورد استفاده قرار گیرند.”

این منبع آگاه به دیلی‌میل می‌گوید: “دلیل اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شبکه‌های تبهکار سازمان‌یافته برای انجام این کار در اینجا استفاده می‌کند این است که خوشبختانه عملیات جاسوسان ایرانی در خاک بریتانیا بسیار دشوار است.”

پیش از این، وزارت خزانه‌داری آمریکا و دولت بریتانیا روز دوشنبه نهم دی (۲۹ ژانویه) از تحریم‌های جدیدی علیه “۱۱ تن از مقام‌های حکومت ایران و اعضای باندهای جنایتکار بین‌المللی مرتبط با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی” خبر داده بودند. آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که “یک شبکه جنایتکار را که توسط وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اداره می‌شود و افراد مرتبط با آن را تحریم کرده‌اند”.

کارنامه‌ سیاه جمهوری اسلامی در ترور و سوءقصد

رسانه‌ بریتانیایی دیلی‌میل در ادامه گزارش خود با اشاره به تلاش‌های پیشین جمهوری اسلامی برای سوءقصد به دو روزنامه‌نگار ایرانی ساکن لندن می‌نویسد:‌ «در ماه دسامبر، محمدحسین دوتایف، مرد ۳۱ ساله چچنی، پس از آن که در پرونده جاسوسی از مرکز ایران اینترنشنال به منظور انجام حمله‌ای تروریستی مجرم شناخته شد، به تحمل سه سال حبس محکوم شد.»

به گفته پلیس ضدتروریسم بریتانیا، این تنها عملیات جاسوسی و برنامه‌ریزی برای ترور نبود که حکومت جمهوری اسلامی برای اهداف خود در بریتانیا تدارک دیده است. بنا به اعلام پلیس ضدتروریسم بریتانیا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سال ۲۰۲۲ به این سو، تلاش کرده است دستکم ۱۵ ایرانی مخالف رژیم در بریتانیا را به قتل برساند یا به آنها آسیب وارد کند.

گزارشی که سال گذشته میلادی منتشر شد حاکی از آن بود که کالج اسلامی لندن، یک موسسه آموزشی شیعه که در شمال غرب این شهر واقع شده است، با موسسه موسوم به جامعه‌المصطفی العالمیه در ایران مرتبط است و در سال ۲۰۱۶ گروهی از دانشجویان خود را به ایران اعزام کرده است.

هفته‌نامه “جوییش کرونیکل” با انتشار گزارشی، کالج اسلامی لندن را وابسته به جامعه المصطفی العالمیه، نهاد زیر نظر علی خامنه‌ای دانسته بود. ایالات متحده آمریکا در سال ۱۳۹۹ جامعه المصطفی العالمیه را یکی از منابع گردآوری اطلاعات و تامین نیرو برای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی و این موسسه را تحریم کرده بود.

این هشدارها در شرایطی طرح می‌شوند که چند روز گذشته نیز طرح تروریستی حکومت ایران در سوئد خبرساز شد. بر اساس یک گزارش تحقیقی رادیو سوئد (SR)، یک زوج که به نام‌های مهدی رمضانی و فرشته سنایی فرید که پیش‌تر در سوئد به‌عنوان افغان درخواست پناهندگی داده بودند، به عنوان مظنون به همکاری با وزارت اطلاعات ایران شناخته شدند.

این دو متهم که با نام‌های جعلی از سوئد تقاضای پناهندگی کرده بودند، در فروردین ۱۴۰۰ به اتهام برنامه‌ریزی برای عملیات تروریستی و قتل ۳ یهودی سرشناس سوئدی، توسط نیروهای امنیتی سوئد دستگیر و از این کشور اخراج شدند.

جمهوری اسلامی در چهار دهه اخیر دست به ترور مخالفان خود در آنسوی مرزهای ایران زده و تعداد زیادی از چهره‌های سرشناس اپوزیسیون را به قتل رسانده است.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *