روابط عمومی مجلس هک وب‌سایت‌ها و «دسترسی» هکرها به اسناد مجلس را تأیید کرد

By | ۱۴۰۲-۱۱-۲۴

گزارش‌ها از ایران حاکی از آن است که وب‌سایت مجلس شورای اسلامی و ارگان رسانه‌ای آن هک و از دسترس خارج شده است.

از سوی دیگر یک گروه هکری نزدیک به سازمان مجاهدین خلق مدعی شده به سرورهای مجلس نفوذ کرده است.

خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن از بارگذاری تصویر «سران» سازمان مجاهدین خلق بر وب‌سایت «خانه ملت»، ارگان رسانه‌ای مجلس، خبر داده و نوشته به نظر می‌رسد هک شده است.

هک این وب‌سایت در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

روابط عمومی مجلس در بیانیه‌ای تأیید کرد که سایت مجلس شورای اسلامی و خبرگزاری خانه ملت از صبح روز سه شنبه به‌دلیل حملات سایبری، هک و از دسترس خارج شده است.

از سوی دیگر، گروه هکری «قیام تا سرنگونی»، نزدیک به مجاهدین خلق، روز سه‌شنبه مدعی نفوذ به سرورهای مجلس شورای اسلامی شد.

این گروه در کانال تلگرامی خود نوشت سایت‌های خانه ملت، پایگاه الکترونیکی جامع مجلس و سایت کتابخانه و مرکز اسناد مجلس را هک کرده و تصاویر و شعارهایی را جایگزین کرده است.

در ساعت‌های اخیر، این کانال تلگرامی اسنادی ازجمله نامه‌ها و مکاتبات تا فهرست ادعایی حقوق نمایندگان مجلس را بارگذاری کرده است.

روابط عمومی مجلس در واکنش مدعی شد که «برخی از این اسناد دستکاری شده و غیرقابل استناد است» اما اذعان کرد هکرها به این اسناد «دسترسی محدود» داشته‌اند.

در بیانیه مجلس آمده است: «در فایلی که باعنوان حقوق نمایندگان در خرداد ۱۴۰۲ منتشر شده یک ستون باعنوان جمع نهایی حاوی اعداد غیرواقعی درج شده است که در اسناد پرداختی مجلس وجود ندارد.»

در سند منتشر شده در کانال تلگرام گروه هکری «قیام تا سرنگونی» رقم کل حقوق پرداخت‌شده به ۲۲۶ نماینده مجلس در خرداد امسال بیش از ۴۸ میلیارد تومان اعلام شده است.

ساعتی بعد از بیانیه روابط‌عمومی مجلس،‌ سخنگوی هیئت رئیسه مبلغ حقوق ماهانه نمایندگان را «۲۵ میلیون تومان» اعلام کرد و گفت: «اعدادی که بیش از این در فضای مجازی منتشر می‌شود، دروغ پردازی علیه نمایندگان و مجلس است.»

همچنین فهرستی از مبلغ پرداختی حقوق نمایندگان در خردادماه امسال توسط روابط عمومی مجلس منتشر شده که حدود ۲۵ میلیون تومان را نشان می‌دهد.

این فهرست هرچند با سربرگ مجلس شورای اسلامی منتشر شده است،‌ اما تاریخ و شماره بر اساس رویه جاری اداری ایران روی آن دیده نمی‌شود.

در نخستین روز از سال تحصیلی جدید در ایران نیز، سایت وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی از دسترس خارج شد و گروه هکری «قیام تا سرنگونی»‌اعلام کرد با هک کردن «۵۰۰ سرور، کامپیوتر،‌ سایت و سامانه» این وزارتخانه به «بیش از ۲۰ هزار سند» دست‌ یافته است.

این گروه هکری پیشتر از آن نیز ادعا کرده بود که به سامانه بسیاری از نهادهای حکومت ایران از جمله وزارت امور خارجه، شهرداری تهران و صدا و سیما نفوذ کرده و در این زمینه اسنادی را منتشر کرد.

دهم دی ماه نیز شرکت سفارش غذای اینترنتی «اسنپ‌فود» در ایران، هک شدن اطلاعات کاربران خود توسط یک گروه هکری را تأیید کرد.

در ماه‌های اخیر حملات سایبری و نفوذ به وب‌سایت‌های دولتی در ایران افزایش یافته است و رئیس پدافند غیرعامل ایران نیز آبان ماه از حملات سایبری متعدد به بخش‌های زیرساختی و صنعتی خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *