سپاه حمله به یک پایگاه هوایی اسرائیل را «شبیه‌سازی کرد»

By | ۱۴۰۲-۱۱-۲۵

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک رزمایش تازه، حمله به یک پایگاه هوایی اسرائیل به نام پالماخیم و «انهدام» آن را شبیه‌سازی کرد.

پالماخیم از مهم‌ترین پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش اسرائیل است، و بنیامین نتانیاهو، نخست ‌وزیر این کشور، بارها با حضور در آن تأکید کرده که جنگنده‌های اف ۳۵ مستقر در آن در صورت دریافت دستور برای حمله به ایران «تردید نخواهند کرد».

تصاویر و فیلم‌هایی که روز سه‌شنبه، ۲۴ بهمن از شبکه تلویزیون دولتی ایران پخش شد، نشان داد که سپاه مجموعه‌ای از مهمات را به طور دریایی یا زمینی شلیک می‌کند که خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه بخشی از این اقدام را «شبیه‌سازی انهدام» پایگاه پالماخیم با «موشک‌های پیشرفته سپاه» نامیدند.

بر اساس این فیلم‌ها، سپاه در حمله فرضی با استفاده از موشک‌های مدل «عماد» و «قدر»، به سوی یک شبیه‌سازی از پایگاه پالماخیم موشک در بیایان‌های ایرانی شلیک کرده است. ادعا شده که موشک جدید سوخت مایع عماد که دارای «کلاهک‌های تقویت شده انفجاری» است، هدف خود را «با خطای زیر چهار متر» در فاصله ۱۷۰۰ کیلومتری منهدم کرده است.

تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه، نوشت شبیه‎‌سازی «پیام بسیار واضحی بود و کاملاً نشان داد که انهدام پایگاه‌های» اسرائیل «در یک حمله کوبنده سراسریِ وحشتناکی، عملیاتی خواهد شد».

تسنیم به واکنش احتمالی اسرائیل که بر اساس گزارش‌های غربی دارای توان هسته‌ای نظامی نیز هست، یا به واکنش احتمالی آمریکا و سایر متحدان مهم اسرائیل در غرب در پاسخ به حمله احتمالی ایران به اسرائیل، اشاره نکرده است.

شبیه‌سازی حمله به پایگاه پالماخیم در بحبوحه جنگ میان ارتش اسرائیل و گروه افراطی حماس که مورد حمایت ایران است و در فهرست گروه‌های تروریستی اروپا و آمریکا قرار دارد، صورت گرفته است.

هم‌زمان سپاه پاسداران اقدام به شلیک دو موشک بالستیک فاتح، نصب شده بر «ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی» کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های نزدیک به سپاه، این «ناو اقیانوس‌پیما» یک ناو جنگی چند منظوره با قابلیت حمل موشکی، پهپادی و مجهز به سامانه‌های راداری است.

این دو موشک که برد ادعایی آنها نیز «حداقل ۱۷۰۰ کیلومتر» توصیف شده، پس از شلیک، به نقطه‌ای از آب‌های دریای عمان اصابت کرد.

در این زمینه فرمانده کل سپاه گفت این نیرو برای «نخستین بار موفق به پرتاب موشک بالیستیک دوربرد از یک کشتی شد».

به گفته حسین سلامی، «این دستاورد جدید دامنه نفوذ و قدرت دریایی ما را به هر مکان دلخواه افزایش خواهد داد و کشتی‌های جنگی اقیانوس‌پیمای ما می‌توانند در هر نقطه از اقیانوس‌ها حضور یابند».

غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، که ستاد پدافند هوایی اصلی ایران است، در جریان این رزمایش «هشدار» داد که «هرگونه اشتباه محاسباتی دشمنان بیش از دستاوردهای آن برای‌شان هزینه خواهد داشت».

نمایش دریایی سپاه پاسداران در گرماگرم حملات شورشی‌های حوثی متحد ایران به کشتی‌ها در باب‌المندب و دریای سرخ انجام شده است.

آمریکا، بریتانیا و کشورهای دیگر از ماه گذشته با تشکیل ائتلافی به حملات حوثی‌ها واکنش نظامی نشان داده و تا حدی موجب فروکش کردن این نوع یورش‌های دریایی حوثی‌ها شده‌اند.

گزارش‌های متعدد حاکی است که جمهوری اسلامی ایران با وجود حمایت از حماس، حوثی‌ها و سایر نیروهای نیابتی خود در تقابل با آمریکا و اسرائیل، تلاش کرده تا در جریان جنگ غزه پای خود را به طور مستقیم وارد این بحران نکند.

دولت‌های غربی بارها درباره برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و اسرائیل اصولاً طرح موشکی ایران را بخشی مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌داند و می‌گوید تلاش ایران برای مجهز کردن موشک‌های دوربرد خود به کلاهک هسته‌ای است.
رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *