مُهر زدن شناسنامه برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان «حذف شد»

By | ۱۴۰۲-۱۲-۰۴

رسانه‌های ایران به نقل از یک مسئول ستاد انتخابات کشور اعلام کردند در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که هفتهٔ آینده برگزار می‌شود، الزام درج مُهر در شناسنامه حذف شده است.

جواد هاشمی مهر، رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد، روز سوم اسفندماه، در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ملاک عمل برای رأی‌ گیری، سیستم‌های احراز هویت است و دیگر نیاز به مهر شدن شناسنامه نیست.»

مقام‌های ارشد وزارت کشور و ستاد انتخابات کشور این خبر را تکذیب نکرده‌اند یا توضیح بیشتری نداده‌اند.

بر اساس مادهٔ ۱۱ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که امسال به تصویب شورای نگهبان رسید، «هر شخص واجد شرایط می‌تواند فقط یک‌بار با ارائهٔ اصل یکی از مدارک کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامهٔ رانندگی یا کارت خدمت دوره ضرورت نظام وظیفه رأی دهد».

به این ترتیب الزام ارائه شناسنامه به عنوان تنها مدرک شناسایی قابل پذیرش در شعبه‌های اخذ رأی حذف شده است،‌ اما تا پیش از این اظهارنظر، به حذف شدن درج مُهر بر شناسنامه‌ها هنگام رأی دادن اشاره نشده بود.

آقای هاشمی مهر در توضیح بیشتر درباره این تصمیم گفت: «با توجه به اینکه با درج مُهر در شناسنامه، برخی رسانه‌های معاند سعی در سوءاستفاده برای تشویش اذهان عمومی را داشتند، امسال برای رفع ابهام اجباری نبودن شرکت در انتخابات، ثبت مُهر در شناسنامه حذف شده است.»

مقامات جمهوری اسلامی از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران با عنوان «رسانه‌های معاند» یاد می‌کنند.

رئیس ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد در حالی این مطالب را بیان کرده که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ۱۵ بهمن امسال اعلام کرد «در اقدامی بی‌سابقه»، «سه تا شش هزار نفر» به دلایل عقیدتی مانند حضور کمرنگ یا عدم حضور در انتخابات در آزمون‌های استخدامی آموزش ‌و پرورش «ردِ گزینشی» شده‌اند.

مسئولان انتخاباتی ایران همچنین گفته‌اند روز ۱۱ اسفند و در زمان برگزاری انتخابات، رأی‌دهندگان تنها یک برگهٔ تعرفه دریافت خواهند کرد که در «بخشی از آن اسامی نامزدهای خبرگان و در بخش دیگر، نامزدهای مجلس شورای اسلامی» را خواهند نوشت.

در این دوره، انتخابات در حوزه‌های رشت، خمام، قم،‌ ملایر و آبادان به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد.

تعدادی از فعالان سیاسی پیش از این نگرانی خود را در مورد این تغییرات اعلام کرده‌اند. به گفتهٔ آن‌ها مقامات جمهوری اسلامی تلاش دارند با استفاده از این روش‌ها میزان مشارکت را بالاتر از میزان واقعی آن نشان دهند.

در انتخابات که مقام‌های جمهوری اسلامی سعی دارند رأی‌دهندگان را به حضور در پای صندوق‌های رأی ترغیب کنند، بسیاری از چهره‌ها از جمله ۲۵ نماینده فعلی مجلس ردصلاحیت شده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین که در انتخابات خبرگان توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد، پیش از ردصلاحیت خود گفته بود اکثریت مردم ایران نمی‌خواهند پای صندوق‌های رأی بروند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، وب‌سایت شورای نگهبان و رادیو فردا؛ پ.م/ع.م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *