مرکز حقوق بشر دانشگاه برکلی: بیش از ۱۲۰ ایرانی در اعتراضات ۱۴۰۱ از ناحیه چشم هدف گلوله قرار گرفتند

By | ۱۴۰۳-۰۱-۰۴

براساس گزارش مرکز حقوق بشر دانشگاه برکلی که روز ۲ فروردین ۱۴۰۳ منتشر شده بیش از ۱۲۰ معترض که اکثراً کمتر از ۳۰ سال سن دارند، در سرکوب اعتراضات سال ۱۴۰۱ توسط جمهوری اسلامی، بینایی خود را به طور جزئی یا کامل از دست داده‌اند.

تحقیقات گسترده این مرکز تأیید می‌کند که این افراد با شلیک تفنگهای ساچمه‌ای، اسلحه‌های پینت‌بال و حتی گاز اشک آور بینایی خود را از دست داده‌اند.

گروه تحقیقاتی دانشگاه برکلی بر اساس تحلیلی که ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ در جریان یک رویداد جانبی در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، سوئیس ارائه شد، تایید کرد که برخی از قربانیان از فاصله نزدیک مورد شلیک ماموران حکومتی جمهوری اسلامی قرار گرفته و بینایی خود را از دست داده‌اند.

به گفته تیم تحقیقاتی برکلی، بسیاری از قربانیان دانش‌آموز بودند و زیر ۳۰ سال سن داشتند، یکی از قربانیان هم یک دختر ۵ ساله بوده که در بالکن خانه خود مشغول تماشای تظاهرات در خیابان بوده است.

پیش از این برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که بیش از ۵۰۰ معترض توسط نیروهای حکومتی ایران نابینا شده‌اند.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره اعتراضات ایران، ٢٨ اسفند در جلسه مربوط به گزارش این کمیته به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، جمهوری اسلامی را به ارتکاب «جنایت علیه بشریت» در زمینه معترضان جنبش «زن،زندگی،آزادی» متهم کرد.

درپی جان‌باختن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، به بهانه رعایت نکردن حجاب اسلامی در شهریور سال ۱۴۰۱، موج عظیمی از اعتراضات مردمی سراسر ایران را فراگرفت که این موج ماهها بعد و به دنبال خشونت شدید نیروهای حکومتی برعلیه معترضان، کم‌کم در خیابانها فروکش کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *