واکنش‌ها به تبدیل پارک قیطریه تهران به مسجد!

By | ۱۴۰۳-۰۱-۱۱

ابوالفضل نجفی تهرانی، پژوهشگر سیاسی و اجتماعی در شبکه اجتماعی ایکس، از «عناد اقلیتی با مردم» نوشت و شهرداری تهران را متهم کرد که «در پوشش مسجد قصد دارند پایگاه بسیج بسازند.»

یکی از قدیمی‌ترین معماران ایران و از شاگردان هوشنگ سیحون نیز که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی این اقدام را ویرانگر دانست و تاکید کرد: «حتی یک درخت امروز جان تازه‌ای‌ است برای تهران آشفته و افسار گسیخته، و اگر همین تعداد معدود درختان هم نباشد معلوم نیست تهران به کجا می‌رسد و چه سرنوشتی پیدا می کند.»

این معمار قدیمی در ادامه افزود: «آدم نمی‌داند چه بگوید. با دل خون، شاید تک بیتی از صائب تبریزی اینجا به کار بیاید: آن نخل ناخلف که تبر شد ز ما نبود/ ما را زمانه گر شکند ساز می‌شویم.»

او گفت: «این یک پروژه خائنانه است که می‌خواهند چند هزار میلیارد ریال را به هدر بدهند ، اینجا جزو گذرگاهی است که می‌شود در آن نفسکی کشید حالا بیایید دیوار بکشید، این همه درخت را قطع کنید، هزینه کنید، که چی بسازید؟ تهران که مسجد کم ندارد.»

این معمار افزود: «این مسجد قرینه همان مسجدی است که کنار تئاتر شهر ساختند. مسجد زیبایی است و معمارش هم کارش را بلد بوده، چون به فروتنانه‌ترین شکل ممکن بدون گنبد و دسته این مسجد را ساخته اما واقعا جای مسجد کنار تئاتر شهر است؟»

این استاد معماری پرسابقه تاکید کرد که ساخت این مسجد هم «لکه ننگی» است برای شهرداری تهران و علیرضا زاکانی.

علیرضا زاکانی سابقه طولانی در سازمان شبه‌نظامی بسیج دارد و از فرماندهان بسیج دانشجویی بوده است.

وحید اشتری فعال رسانه‌ای اصولگرا نیز نوشت: کافه ما با پارک قیطریه ۵۰ متر فاصله ندارد. تجمعات مردم، کاشتن نهال نمادین در جایی که برای مسجد نشانه‌گذاری شده، فحش دادن‌ زیر لب و مقاومت مدنی که شکل گرفته را هر روز از نزدیک می‌بینم. ‏همینجوری مساجد خالی‌اند، در محله‌ای که اینجوری مسجد می‌سازید نمازگذار از کجا می‌خواهید بیاورید؟ ظهر و غروب در کافه ما بنشینید حداقل صدای اذان ۲ سه تا مسجد با هم تلاقی دارد. همان روبرو مسجد صاحب الامر است ۲۰۰ متر جلوتر مسجد مفتخر است. ‏پشت پارک در کوچه مفید مسجد نور است. ‏نمی‌فهمم وسط اینهمه مسجد قدیمی در شعاع چندصد متری تبدیل کردن بخشی از پارک به یک مسجد جدید چه کارکردی دارد؟ سابق بر این مسجد یک نیاز بود که از دل اهل محل می‌جوشید و با اراده اهل محل تامین مالی می‌شد و بنیانش گذاشته می‌شد. ‏بعضا چند سال تکمیل‌اش طول می‌کشید چون ذره ذره و با پول مردم ساخته می‌شد. ‏الحمدلله با حکومتی شدن همه پدیده‌های دینی در چند دهه گذشته الآن مسجد یک «پروژه عمرانی» است.

ساخت مسجد در پارک، تیری است در قلب دشمنان!
پاسدار کوثری نماینده مافیای سپاه در مجلس: ساخت مسجد در پارک قیطریه تهران، تیری است در قلب دشمنان است! ساخت مسجد در چنین مکانی دقیقا مصداق برطرف کردن نیاز فرهنگی منطقه است!

موجب تخریب شعائر خواهد شد
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، با انتشار ویدیویی از صحبت‌های خود در جلسه این شورا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ساخت مسجد در بخشی از بوستان قیطریه نه تنها تعظیم شعائر‌ اسلامی نیست بلکه موجب تخریب شعائر و بدبینی بخش وسیعی از شهروندان خواهد شد.»

تا می‌توانید مسجد بسازید!
عباس عبدی فعال رسانه‌ای نیز در واکنش به صحبت‌های زاکانی نوشت: فرار به جلو اگر نمی‌توانید جوانان را نمازگزار کنید، ایرادی ندارد، راه ساده‌تری در دسترس است که برای پیمانکاران خودی هم سود دارد. تا می‌توانید مسجد بسازید.

اینها قومی‌اند که از دین و قرآن، پوست را برداشته‌اند!
احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی نوشت: آنچه از دین به کار آرامش روحی و تلطیف عواطف انسانی می‌آید، فروهشته و یا تخریب کرده‌اند و به جایش، با تمسک به قشر و پوست و غلاف و جلد امور ، پنجه به روان و اعصاب مردم می‌کشند! ساخت مسجد در پارک قیطریه، منطقه‌ای که با تراکم مسجد روبروست، از همین جنس کارها به نظر می‌رسد وگرنه چرا هزینهٔ آن را در جهت سامان دادن به این همه بچه‌های خردسالی که در سر چهارراه‌های تهران از سر و کول ماشین‌ها بالا می‌روند، صرف نمی‌کنند؟ اینها قومی‌اند که از دین و قرآن،. پوست را برداشته‌اند!

دلیل ساخت مسجد در پارک‌ها اعلام شد؛ از قیاسش خنده آمد خلق!
یغما فشخامی: منطق مضحک خبرگزاری فارس، برای ساخت مسجد در ⁧ پارک قیطریه⁩: با اضافه شدن ⁧مساجد⁩ و دیگر بخش‌های فرهنگی به بوستان‌ها، دیگر ⁧ بزه‌کاران⁩ به راحتی نمی‌توانند در پارک‌ها جولان دهند و خانواده‌ها در آرامش می‌توانند از فضای سبز و دیگر ‌امکانات استفاده کنند. ‏پ ن: از قیاسش خنده آمد خلق

گلوتو بمال!
امیر تنها: امروز خودم رفتم پارک قیطریه⁩، عکس و فیلم گرفتم از مکانی که تو پارک می‌خوان مسجد بسازن. ‏ آقای ⁧زاکانی⁩ وقتی میگی‌ فقط چنتا نهال⁩ هست، گلوتو بمال⁩. ‏یا نهال ندیدی یا اونی که بهت نشون دادن اسمش نهال نبوده. ‏این درخت‌های تناور اسمشون نهال نیست، باز هرجور صلاحه

شروع روند تهران‌خوری توسط زاکانی

رضا کاشف: تهران‌خواری با ‎زاکانی به یک نقطه عطف جدید رسیده است. در دوره قبلی اصولگرایان با املاک نجومی و واگذاری باغ‌ها رکورد زدند. این دوره به واگذاری پارک‌های عمومی به نام مسجد و احتمالا پایگاه‌ها و مکان‌های تجاری تامین مالی آنها رسیده‌اند. ‎قیطریه شروع مخرب‌ترین روند تهران‌خواری است.

گزارش تکان‌دهنده از روش‌های درآمدزایی شهرداری تهران

درختان را قطع کنید، به بساز بفروشان تخفیف دهید!

به گزارش رویداد24، هشتاد درصد درآمد‌های شهرداری تهران طی دوماه اول سال از حوزه شهرسازی است؛ این خلاصه کلامی بود که حبیب کاشانی خزانه‌دار شورای شهر تهران در گزارش خود از وضعیت درآمد و هزینه شهرداری ارائه داد. این یعنی سایر حوزه‌های شهرداری عملا هیچ درآمد ویژه‌ای نداشته‌اند و هرچه بوده، از محل صدور پروانه ساخت بوده است. این در حالی است که زاکانی بار‌ها در اظهارات خود گفته بود که برای درآمدزایی متکی به صدور پروانه‌های ساختمانی نمی‌شود؛ البته قفل و بند‌های غیر ضروری را بازخواهد کرد.

صدور پروانه ساخت درآمد ناپایدار محسوب می‌شود، اما آنچه که اهمیت بیشتری پیدا می‌کند این است که پروانه‌ها محدود به نوسازی و بازسازی ساختمان‌های چهار طبقه یا پنج طبقه نیست و به ساختمان‌های بلندمرتبه مجوز داده شده است. البته رکود ساخت و ساز سبب شده فعلا تهران تا حدی از دست پروانه‌های ساختمانی راحت باشد و همین موضوع شهرداری تهران را به سمت فروش دارایی‌های شهر برده است. هرچند علیرضا زاکانی شهردار تهران معتقد است اطلاعات غلط به شورای شهر داده شده است.

طبق خلاصه گزارش حبیب کاشانی از مجموع ۵۰ هزار و ۳۷ میلیارد تومان درآمد مصوب امسال که بنا شده در صورت نبود شرایط مساعد ۳۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان آن تحقق پیدا کند، طی دوماهه اول سال بودجه وصولی شهرداری تهران به نسبت کل ۴ درصد بوده است. در بخش منابع واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، ۲۰ میلیارد تومان از فروش اموال است و ۳ میلیارد تومان از طریق تبصره سه و چهار ماده ۱۰۱ قانون شهرداری‌هاست که جمعا ۲۵ میلیارد تومان شده است. در حوزه تسهیلات ۲۷ میلیارد تومان وام در این دو ماه دریافت شده و ۱۵۵ میلیارد تومان وصول چک‌های مربوط به طلب شهرداری در سال‌های گذشته است. جمعا ۱۶۸ میلیارد تومان در این بخش وصول شده است.

۶۳۶ میلیارد تومان در دو ماهه اول از محل ارزش افزوده است؛ یعنی ۳۳ درصد از درآمد‌های شهرداری در دو ماهه اول از محل مالیات بر ارزش افزوده تامین شده است. ۴۳ درصد یعنی ۸۱۷ میلیارد تومان از محل کد ۱۱۰ – ۲۰۰ درآمد‌های ناشی از توسعه شهر است.

تا سال ۹۷ در بودجه شهرداری، عنوانی تحت عنوان واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای وجود داشت اما از سال ۹۷ وزارت کشور در ابلاغیه‌ای این عنوان را به «درآمد‌های ناشی از توسعه شهر» تبدیل کرد. فرق این تغییر عنوان انجا بود که تا سال ۹۷ گفته می‌شد این کد درآمدی مثل درآمد نفت متعلق دولت است. به معنای دیگر می‌شد اینگونه تفسیر کرد که سیاستگذاران گفته بودند اگر سرمایه شهر را می‌فروشیم باید به همان میزان در شهر سرمایه‌گذاری کرد؛ یعنی هر چه پول از این کد به دست می‌آید باید صرف توسعه شهر شود، اما مشکل اصلی اینجا بود که این اتفاق هیچگاه محقق نشد.

اگرچه این مشکل همواره وجود داشت اما همیشه در حوزه مالی این احتیاط وجود داشت که این بخش از درآمد به طرح‌های توسعه‌ای شهری اختصاص داده شود. این یعنی اشتباه بزرگ وزارت کشور آنجا بود که به این درآمد، عنوان درآمد‌های ناشی از توسعه شهر داد و با همین تعریف نادرست شهرداری‌ها توانستند در مقابل این درآمد، هزینه تعریف کنند.همچنین ۸۱۷ میلیارد تومان در دو ماهه اول معادل ۴۳ درصد از کل درآمد‌های شهرداری از محل درآمد‌های ناشی از توسعه شهر است. اما این مفهوم به چه معنا است؟ یعنی درآمد از محل صدور پروانه ساخت، قطع درختان، کسری پارکینگ و سایر مفادی که به نحوی عارضه‌ای به شهر وارد می‌کنند.

درآمدزایی از طریق قطع درختان
نتیجه این است که ۷۶ درصد کل درآمد شهرداری یا از محل ارزش‌افزوده یا از محل حوزه شهرسازی یا همان درآمد ناشی از توسعه شهر است. ۱۶۱ میلیارد تومان از محل بهره‌برداری از فضای سبز است که اعلام شد عمده آن مربوط به قطع درختان است که باید صرف توسعه فضای سبز شهر شود.به گزارش رویداد۲۴ در بخش توسعه شهری که شهرداری در دو ماهه اول ۸۱۷ یا ۸۱۸ میلیارد تومان درآمد داشته، ۱۷ میلیارد تومان آن مربوط به تراکم پایه مسکونی بر اساس طرح تفصیلی، ۳۸ میلیارد تومان بر اساس تراکم تجاری بر اساس طرح تفصیلی و ۳۲۷ میلیارد تومانش ناشی از درآمد ناشی از مازاد تراکم پایه مسکونی است؛ یعنی بخش عمده‌ای از درآمد توسعه شهری که مربوط به حوزه شهرسازی می‌شود، از مازاد تراکم پایه مسکونی و ۳۷ درصد عوارض ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه شهری در نقاط مختلف شهر است. ارزش افزوده معابر و بن‌بست‌هایی که باز شده نیز ۳۰۶ میلیارد تومان بود.

در نتیجه مجموع ۸۱۷ میلیارد تومان که ناشی از کد توسعه درآمد‌های ناشی از توسعه شهر است، مربوط به سه موضوع «مازاد تراکم پایه مسکونی»، «عوارض ارزش افزوده ناشی از طرح‌های عمرانی» و «قطع درختان و کسر پارکینگ» است. به تعبیر عرفی درآمد‌های ناشی از حوزه شهرسازی حدود ۸۰ درصد درآمد شهرداری را در دو ماهه اول سال تشکیل داده است و سایر کد‌های درآمدی و منابع هنوز فعال نشدند و به حرکت درنیامدند.

مطابق با بررسی‌ها میزان تحقق بودجه امسال شهرداری تهران طی دو ماه اول، به اندازه دو ماه سال گذشته است، آن هم با چند تفاوت؛ اول اینکه قاعدتا با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها، میزان تحقق بودجه امسال با سال گذشته نشان از یک پسرفت جدی در درآمدزایی شهرداری تهران دارد. همه اینها در حالی اتفاق افتاده که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در اقدامی عجیب که در راستای منافع بساز و بفروشان بود، نرخ عوارض را به نرخ سال گذشته رسانده و تخفیف‌های زیادی را قائل شدند.

دوم اینکه؛ شهرداری تهران در دوره مدیریت علیرضا زاکانی، سال گذشته بخش عمده کسری بودجه ۱۴۰۰ را گردن عملکرد ۵ ماهه آخر اصلاح‌طلبان انداخت، اما شرایط فعلی بودجه نشان می‌دهد که اگر سایر بخش‌های در شهرداری تهران فعال نشوند، حتی با کشیدن «رس حوزه شهرسازی» در پایان سال با کسری بودجه جدی روبرو خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *