احضار کاردار سوئیس و ارسال “پیام مهم ایران به آمریکا”

By | ۱۴۰۳-۰۱-۱۴

در پی حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، وزیر خارجه ایران از ارسال “پیام مهمی به آمریکا” خبر داد. حسین امیرعبداللهیان با اعلام احضار کاردار سفارت سوئیس برای ارسال این پیام گفت، “آمریکا باید پاسخگو باشد.”

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران می‌گوید، کاردار سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران در اعتراض به حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق به وزارت خارجه احضار شده است.

در این حمله که به اسرائیل نسبت داده شده چندین تن از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله دو عضو ارشد کشته شده‌اند.

حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق

امیرعبداللهیان در پیامی در شبکه اکس با تأکید بر این که “پیام مهمی به آمریکا به عنوان حامی” اسرائیل از این طریق ارسال شده تصریح کرد: «آمریکا باید پاسخگو باشد.»

وزیر خارجه ایران پیش از آن طی گفت‌وگویی تلفنی با حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی حمله به کنسولگری ایران را “خلاف تمامی قواعد حقوق بین‌الملل و کنوانسیون حقوق دیپلماتیک و کنسولی” خواند و خواستار “اقدام و واکنش مناسب فوری” این سازمان به این حمله شد.

به گفته ایرنا، حسین ابراهیم طه نیز بر مسئولیت سازمان همکاری اسلامی در این مورد تأکید کرده است.

پیش از آن روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که در حمله‌ موشکی عصر روز دوشنبه ۱۳ فروردین به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق محمدرضا زاهدی و محمدهادی حاجی‌رحیمی، از فرماندهان و مستشاران نظامی ایران در سوریه کشته شده‌اند.

پنج تن دیگر که در این اطلاعیه افسران همراه آن‌ها خوانده شده‌اند نیز جان خود را در این حمله از دست داده‌اند.

ایران همچنین خواستار نشست فوری شورای امنیت در این مورد شد. زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای از شورای امنیت خواست، این حمله را “به شدیدترین وجه محکوم” کند و نشستی فوری برای رسیدگی به “نقض آشکار هنجارها و اصول حقوق بین‌الملل” توسط اسرائیل برگزار کند.

اسرائیل که به طور معمول در مورد چنین حملاتی اظهار نظر نمی‌کند این حمله را نیز نه تأیید و نه تکذیب کرده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش این کشور گفت، در مورد این حمله که در رسانه‌های خارجی بازتاب یافته اظهارنظری نخواهد کرد.

این حمله پس از آن انجام شد که اسرائیل اعلام کرد، پهپادی که شامگاه یکشنبه پایگاه نیروی دریایی این کشور در ایلات را هدف قرار داد ساخت ایران بود و این حمله با “هدایت جمهوری اسلامی” انجام شد.

دانیل هاگاری این تهاجم را “جدی” خواند اما در عین حال گفت که خساراتی جزئی به سوله وارد آمده و حمله تلفات جانی دربر نداشته است.
دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *